دانلود پروژه طرح ۴ معماری (طراحی بیمارستان)
فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط
دانلود پروژه طرح ۴ معماری (طراحی بیمارستان)
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 7:11 | بازدید : 2079 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 دانلود پروژه طراحی بیمارستان سه طبقه که این پروژه برای درس طرح ۴ تکمیل و ارائه شده است.دانشجویان رشته معماری و عمران با دانلود این پروژه میتوانند در طراحی های خود ایده بگیرند و در تحلیل های پلان و کانسپت خود آنرا به کار گیرند.

پروژه طرح 4 - رندر داخلی

پروژه طرح ۴ – رندر داخلی


در پروژه طرح ۴ معماری سرانه طراحی بیمارستان از کتاب نویفرت استخراج شده و تقریبا در تحلیل پلانها از آنها استفاده شده و چند نمونه موردی برای بررسی بیشتر دانشجویان در طراحی های خود قرار داده ایم.

توضیحات تکمیلی:
پروژه سه طبقه ، زیر زمین دارای انبار رستوران و زباله ، طبقه اول بخش رسیدگی و درمان ، طبقه دوم بخش بستری و طبقه ی سوم بخش روان شناسی و بام سبز ونماز خانه میباشد…

پروژه طرح 4 معماری - رندر دید پرنده

پروژه طرح ۴ معماری – رندر دید پرنده

مشخصات این پروژه کاربردی:
زیر بنا همکف:۲۲۰۰ مترمربع
زیربنای طبقه اول: ۲۹۰۰ مترمربع
زیربنای طبقه دوم: ۱۵۰۰ مترمربع
شامل دو برش ( داخل فایل اتوکد)
پنج رندر دید انسانی و چهار رندر دید پرنده خارجی از جهات مختلف پروژه و رندر های داخلی آن به صورت عکس موجود میباشد.
دارای یک شیت بندی ۷۰*۱۰۰ که برای راحتی کار شما قرار داده شده و البته خودتون میتونین شیت بندی کنید.

پروژه طرح 4 معماری - رندر دید انسان

پروژه طرح ۴ معماری – رندر دید انسان

فایل های پروژه:
فایل اتوکد:۱ عدد (شامل دو برش وچهار پلان)
فایل رویت: ۱عدد (شامل تمامی اجزای پلانها)

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نما در ساختمان های مسکونی
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 7:9 | بازدید : 1906 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 دوستان عزیز سلام

امروز مقاله کاملی جهت دانلود براتون قرار دادم درباره نما در ساختمان مسکونی هست، اول مقدمه ای از این مقاله قرار داره و در آخر هم شما میتونین فایل PDF این مقاله را به راحتی دانلود کنید.

گسترش وسایل ارتباطی در جهان اطلاعاتی امروز سبب گردیده است تا پیشرفت علوم و اختراعات و اکتشافات گوناگون علمی – فنی در دانش بشری ابعادی جهانی یابد. جهان علم و فن امروزین، دیگر دنیای پهناور و ناشناخته دیروز نیست. این جهانی کوچک است که بعد مکانی دیگر در آن مصداقی ندارد و دانش در آن بعدی زمانی یافته است. محصور ماندن در مکان یعنی عقب مانددن در زمان و دور ماندن از قافله ای که سریع پیش می تازد. پس می باید مدام در جریان تجربیات تازه ای قرارداشت تا بتوان همراه با آخرین دست آوردهای علمی – فنی گام برداشت.امروز این تجربیات درگیر متعلق به قوم یا ملتی خاصی نیست، این تجربیات در دسترس همگان است و آن جامعه ای پیش می رود که این تجربیات رادر انطباق با نیازهای خویش به کار گیرد و از آن ره دست آوردی نو یابد.

نما در ساختمان

نما در ساختمان

چکیده:
نماسازی مرحله پایانی و یکی از مهم ترین عملیات بنایی در ساخت و ساز می باشد. نماها ضمن زیبایی بخشیدن به ساختمان و دادن جلوه ای مقبول به سیمای شهرها، می توانند در افزایش دوام و عمر مفید ساختمان موثر واقع شوند. نمای ساختمان باید بتواند با ایجاد پوششی مناسب، اجزای سازه ای ساختمان را از گزند آسیب های محیطی مانند خوردگی، یخبندان و رطوبت محفوظ نگه دارد. علاوه بر این موارد نمای ساختمان باید به گونه ای اجرا شود که در مقابل بارهای وارده به خصوص بارهای جانبی تحمل کافی داشته باشد این موارد لزوم شناخت مصالح مناسب برای نماسازی و شیوه های صحیح اجرای نماها را اجرای نماها را اجتناب ناپذیر می سازد. این در حالی است که در کشور ما ساختمان های فراوانی وجود دارد که بدون نماسازی رها شده یا بدون توجه به شرایط محیطی و یا بدون رعایت نکات فنی نماسازی شده اند.
با این هدف در این کتاب ضمن بیان شرایط محیطی گوناگون در مناطق مختلف کشور، انواع نماهای متداول و پر مصرف شامل نماهای سنگی، آجری، بتنی، اندودها و رنگ ها را معرفی و ویژگی استاندارد آنها رابرشمرده است. همچنین با توجه به توان فنی موجود برای اجرا در مناطق مختلف کشور رهنمودهای اجرایی برای نماسازی ارائه شده است شایان ذکر است برای شناخت مصالح متداول در نماسازی و شیوه های اجرا، از نماهای اجرا شده یا در دست اجرای برخی از شهرهای استان های تهران، آذربایجان غربی، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان و کرمان بازدیدهایی به عمل آمده است.

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ماشین آلات ساختمانی
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 7:5 | بازدید : 1867 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 به نام خدا

دوستان سلام

مقاله این هفته رو یکم با تاخیر براتون گذاشتم.

مقاله در رابطه با ماشین آلات ساختمانی هست که توضیحات جامع و کاملی در مورد ماشین آلات داده.

این مقاله در مورد ماشین آلاتی از قبیل لودر، گریدل، غلطک، غلطک های متراکم کننده ارتعاشی، غلطک های پنوماتیک، غلطک های فولادی صاف، تراکتور، دامپر، بتونیر و سوختگیری و جابجایی ماشین آلات راهسازی توضیحات کامل و جامعی داده و امیدوارم بهتون کمک کنه.

ماشین آلات ساختمانی

ماشین آلات ساختمانی

قسمتی از متن این پروژه ۱۹ صفحه ای را براتون قرار میدم:

لودر:

لودرها به دو نوع چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری تقسیم می شوند. معمولاً با شماره ای که روی بدنه آنها حک می شود قدرت لودرها مشخص می شود.

لودرهای چرخ لاستیکی بسیار متداولتر از نوع چرخ زنجیری است. لودرها از لحاظ شکلی خیلی شبیه تراکتور هستند لودرها به خصوص لودرهای چرخ لاستیکی به علت قدرت مانور فراوان قادرند در طول مسیر کارگاه حرکت کنند و می توانند کارهای مختلفی از جمله بارگیری، بلند کردن و جابجا کردن اشیای سنگین مانند قالب های سنگین، بتن قالب ها، مصالح ساختمانی، پرکردن خندق ها و همچنین حفاری در زمین های نرم و سخت و متوسط را انجام داد ولی همانطور که در شکل مشاهده می کنید از لودرهایش برای دپوکردن و همچنین بارگیری کامیون ها استفاده می شود.


ظرفیت لودرها بسته به جام لودر و همچنین قدرت (سیکل) لودرها می باشند که برای لودرهای مختلف متفاوت است. هر چه ظرفیت جام لودر و همچنین قدرت موتور لودر بیشتر باشد ظرفیت لودر بیشتر می شود با این همه گاهی اوقات قاعده‌ای به نام قاعده ۹۰۰۰ به کار برده می شود که براساس آن در بارگیری از یک دپو، یک لودر لاستیک دار با راندمان ۱۰۰% در ازای ۲۰۰۰ ساعت کار سالیانه، قادر به بارگیری ۹۰۰۰ تن در سال بازاء هر قوه اسب توان موتور می باشد. برای استفاده از این قاعده باید یک ضریب راندمان کار در نظر گرفت. به علاوه اگر قسمتی از وقت لودر برای سایر امور صرف شود. باید یک ضریب کاهش دیگر نیز به کار برد. برای دقت بیشتر یک ضریب دیگر هم برای جبران وقت تلف شده جهت یافتن کامیون ها و وسائط نقلیه ناقل خاک در نظر گرفته می شود.

روش سنتی تخمین میزان کار نیز عبارتست از تعیین حاصلضرب متوسط بار جام در تعداد سیکل عملیات در عرض واحد زمان

در حقیقت می توان از فرمول زیر نیز استفاده کرد.

سیکل کار = سیکل پایه +      ضرایب تصحیح + زمان حرکت ماشین که سیکل پایه در اینجا عبارت است از مدت زمان لازم جهت بارگیری، تخلیه، چهار بار تغییر جهت حرکت به حرکت به اندازه یک مقدار مینیمم. یکی از مزایای لودر چرخ لاستیکی نسبت به نوع زنجیر دار آن قدرت تحرک فراوان آن است این لودرها قادرند در جاده ها با سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. که در جاهایین که فاصله حمل مواد و بازگشت به محل بارگیری زیاد باشد بازدهی لودر چرخ لاستیکی خیلی بیشتر از نوع زنجیر دار آن می تواند باشد. در عوض لودرهای چرخ زنجیری قادر به حرکت بر روی سطح های شیب دار جانبی زیاد حدود ۳۵ درصد و همچنین بالارفتن از شیب هایی حدود ۶۰ درصد می باشد که برای لودرهای چرخ لاستیکی این اعداد برای شیب جانبی حدود ۱۵ درصد و در مورد حرکت روی سطوح شیب دار تا ۳۰ درصد کاهش می یابد. 

مشخصات پروژه:

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مقاله معماری سنتی ایران
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 7:4 | بازدید : 1665 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 

 

 

به نام خدا

سلام دوستان مهندس عزیز، سال ۹۳ رو بهتون تبریک میگم و امیدوارم سال خوبی پیش روتون باشه.

خب مقاله این هفته در مورد معماری سنتی ایران هست، یک مقاله کامل و جامع که امیدوارم بتونین ازش استفاده کنید. این مقاله به صورت فایل ورد هست و شما به راحتی میتونین دانلودش کنید.

معماری سنتی ایران

معماری سنتی ایران

 

خب اینجا هم یک کوچولو از متن مقاله معماری سنتی ایران رو براتون میذارم تا با خیال راحت خرید کنید:

مقدمه:
در کشور پهناور ایران با مناطق اقلیمی متفاوت و شرایط متغیر آب و هوایی در فصول مختلف سال، معماری سنتی ایران راه‌حلها و شیوه‌های منطقی و مناسب جهت فراهم نمودن شرایط آسایش انسان ابداع و ارائه نموده است.
فصل اول: عواملی اقلیمی
۱-۱- خورشید
کره زمین دارای محور دوران ثابتی است که نسبت به خط عمود بر صفحه گردش زمین به دور خورشید درجه انحراف دارد. از آنجایی که این انحراف محور، نقاط مختلفی از کره زمین را در فصول مختلف مقابل خورشید قرار می‌دهد، لذا حرارت و آب و هوای کره زمین در هر منطقه بنابر زاویه تابش خورشید نسبت به زمین فرق می‌کند و این مطلب باعث ایجاد فصول مختلف در هر ناحیه از کره ارض می‌شود.

معماری سنتی ایران

معماری سنتی ایران

خب در اینجا هم فهرست مطالب این مقاله جامع رو میگذارم:

فصل اول: عواملی اقلیمی
۱-۱- خورشید
۲-۱- باد
۳-۱-آب، رطوبت و گیاه
فصل دوم: تقسیم بندی اقلیمی ایران
فصل سوم: کرانه جنوبی دریای خزر
۱-۳- شرایط اقلیمی
۲-۳- بافت شهری
۳-۳- فرم بنا
۴-۳- نوع مصالح
۱-۴-۳- طنابهای گیاهی
۲-۴-۳- اندود
۵-۳- تطبیق مسکن با اقلیم
فصل چهارم: کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان
۱-۴- شرایط اقلیمی
۲-۴- بافت شهری
۳-۴- فرم بنا
۴-۴- نوع مصالح
۵-۴- بندر بوشهر
۶-۴- جزیره کیش
۷-۴-کپر
فصل پنجم: نواحی کوهستانی و مرتفع فلات
۱-۵- شرایط اقلیمی
۲-۵- بافت شهری و روستایی
۳-۵- فرم بنا
۴-۵- نوع مصالح
۵-۵- روستای ابرو
۶-۵- روستای کندوان
۷-۵- روستای ابیانه
۸-۵- ساختمانهای سنگی
فصل ششم: سازمان فضای شهری:
۱-۶- طلیعه تمدن
۲-۶- تقسیم بندی فضای شهری:
۳-۶- مراکز شهری
۴-۶- محلات و مراکز محلات:
۵-۶- حیاط مرکزی
فصل هفتم: ابنیه تجاری
۱-۷- بازار
۲-۷- شکل بازار در اقلیمهای مختلف ایران
۱-۲-۷- بازار در کرانه جنوبی دریای خزر
۲-۲-۷- بازار در کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان
۳-۲-۷- بازار در نواحی کوهستانی و مرتفع فلات
۴-۲-۷- بازار در دشتهای فلات
۳-۷- سرا، تیم، تیمچه
فصل هشتم: ابنیه مذهبی
۱-۸- مسجد
۲-۸- شکل مسجد در اقلیمهای مختلف ایران
۱-۲-۸- مسجد در کرانه جنوبی دریای خزر
۲-۲-۸- مسجد در سواحل جنوبی کشور
۳-۲-۸- مسجد در نواجی کوهستانی و مرتفع فلات
۴-۲-۸- مسجد در دشتهای فلات
۳-۸- مدرسه
۴-۸- شکل مدرسه در اقلیم های مختلف ایران
۱-۴-۸- مدرسه در سواحل جنوبی دریای خزر
۲-۴-۸- مدرسه در سواحل جنوبی کشور
۳-۴-۸- مدرسه در نواحی کوهستانی و مرتفع
۴-۴-۸- مدرسه در دشتهای فلات
۵-۸- میدان، تکیه و حسینیه
۱-۵-۸- تکیه در سواحل جنوبی دریای خزر
۲-۵-۸- حسینیه در سواحل جنوبی کشور
۳-۵-۸- تکیه و حسینیه در نواحی کوهستانی و مرتفع
۴-۵-۸- میدان، تکیه و حسینیه در دشتهای فلات
۶-۸- تزئینات ابنیه مذهبی
فصل نهم: حمام
۱-۹- اقلیم
۲-۹- حرارت
۳-۹- آب و رطوبت
۴-۹- روشنایی
۵-۹- تهویه
۶-۹- مصالح
۷-۹-آداب و رسوم
فصل دهم: آب انبار و برکه
۱-۱۰- اقلیم
۲-۱۰- آب
۳-۱۰- تهویه
۴-۱۰- زمین
۵-۱۰- نحوه اجرا و نوع مصالح
فصل یازدهم: یخچال
۱-۱۱- نحوه تهیه یخ و برف
۲-۱۱- نحوه حفظ یخ
۲-۱۲-۱۱- یخچال زیرزمینی
فصل دوازدهم: کاروانسرا
۲-۱-۱۲-کاروانسراها در کرانه شمالی خلیج فارس و دریای عمان
۳-۱-۱۲-کاروانسرا در نواحی کوهستانی و مرتفع
۴-۱-۱۲-کاروانسرا در دشتهای فلات
۲-۱۲- چاپارخانه
فصل سیزدهم: پل
۱-۱۳- عملکرد پل:
۲-۱۳- شکل پل در مناطق مختلف اقلیمی ایران
۲-۲-۱۳- پل در سواحل جنوبی کشور
۳-۲-۱۳- پل در نواحی کوهستانی
۴-۲-۱۳- پل در دشتهای فلات

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قصد دارید که یک آپارتمان بسازید؟ می خواهید خانه کلنگی تان را پایین بریزید و به جایش یک خانه شیک و جد
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 6:55 | بازدید : 2215 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 قصد دارید که یک آپارتمان بسازید؟ می خواهید خانه کلنگی تان را پایین بریزید و به جایش یک خانه شیک و جدید بالا ببرید؟

قصد دارید که یک آپارتمان بسازید؟ می خواهید خانه کلنگی تان را پایین بریزید و به جایش یک خانه شیک و جدید بالا ببرید؟
خب این کار نیاز به مجوز دارد؛ مجوزی که به شما اجازه می دهد خانه قدیمی را تخریب کنید و خانه ای نو بسازید. کم کم باید باور کنیم که خانه های قدیمی محله ها جایشان را به ساختمان های سربه فلک کشیده ای می دهند که روزبه روز تعدادشان بیشتر می شود. شهروندان معمولا در فصل سرما سراغ گرفتن مجوز و پروانه ساختمان سازی می روند و در فصل گرما سراغ ساخت و ساز. البته این یک قاعده کلی نیست و می توان در فصل های گرم سال هم سراغ گرفتن مجوز ساخت وساز رفت. اگر قصد گرفتن مجوز ساخت وساز از مدیریت شهری را دارید مراحل رسیدن به مجوز ساخت وساز را در اینجا یاد بگیرید.
تصمیم گیری
برای انجام هر کاری، تصمیم گیری اولیه اهمیت بسیار زیادی دارد. گام محکم برداشتن در این مرحله، کمک زیادی در پیمودن ادامه مسیر خواهد کرد. یادتان باشد که برای ساختمان سازی مراحل مختلفی را باید طی کنید و در ضمن این کار هزینه ای هم روی دوشتان می گذارد. بد نیست بدانید که برای ساخت هر متر خانه جدید حدود ۵۰۰هزار تومان باید هزینه کنید. ته جیبتان را نگاه کنید و بعد با حساب و کتاب تصمیم بگیرید.
کجا برویم؟ چه ببریم؟
یک راست برای تشکیل پرونده باید به شهرداری های هر شهر بروید. تهرانی ها البته باید به دفاتر خدمات الکترونیک شهر که در محله های مختلف هستند مراجعه کنند. مدارکی هم باید همراهتان باشد؛ اصل و کپی سند ملک، کارت شناسایی مالک و برگه تسویه حساب عوارض شهرداری یادتان نرود که با فراموشی این مدارک به مشکل برخواهید خورد. مدارک دیگر را باید در مراحل بعدی تکمیل کنید.
بازدید از ملک شما
پرونده که تشکیل شد، فعلا کار شما تمام است و بقیه مراحل تا اطلاع ثانوی برعهده مسئولان شهری است. آنها در گام سوم از ملکتان بازدید می کنند تا ابعاد ملک، عرض گذر و بنای ساختمان بررسی شود. این بازدید در صدور مجوز تعداد طبقه های ساختمان جدیدتان مؤثر خواهد بود. مثلا اگر متراژ خانه شما از یک مقدار مشخصی کمتر باشد نمی توان مجوز بیشتر از ۴طبقه گرفت.
طرح تفصیلی تعیین می کند
تهران هم اکنون دارای طرح تفصیلی است که قوانین ساخت وساز در هر نقطه از شهر را در آن مشخص کرده اند. کارشناسان طرح تفصیلی در این مرحله وارد عمل می شوند تا مشخص کنند که کاربری ملک در طرح جامع و تفصیلی پایتخت دقیقا چه چیز است. در این مرحله مثلا ممکن است متوجه شوید که خانه تان در طرح های شهری قرار دارد.
عقب نشینی ملک
احتمالاً خیلی ها نمی دانند که در معاونت شهرسازی شهرداری ها، بخشی به نام «بروکف» وجود دارد. پرونده تان در این مرحله به این واحد تحویل داده می شود تا مسئولان این بخش، میزان اصلاحی، ابعاد ملک جدید و میزان عقب نشینی ساختمان جدیدتان را مشخص کنند. خیلی ها نگران همین میزان عقب نشینی هستند، بالاخره این اتفاق باعث می شود که در ساختمان جدید متراژ خانه تان کمتر شود.
نقشه خانه را تهیه کنید
حالا شما باید آستین ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. مسئولان شهری، دستور نقشه ساختمان جدیدتان را به شما تحویل می دهند و شما به عنوان سازنده ساختمان وظیفه دارید که براساس این دستور، نقشه آپارتمانتان را به کمک مهندسان معماری تهیه کنید. حواستان باشد که این نقشه همان نقشه فضایی به حساب می آید که قرار است در آن زندگی کنید، پس برای نقشه کشیدن سراغ مهندسان کار درست بروید.
رفع ایرادهای نقشه
اگر نقشه تان مشکلی نداشته باشد که هیچ، اما گاهی در این مرحله، ایرادهایی به نقشه تان وارد می شود که در نهایت اصلاح آنها به نفع خود شماست. به هرحال شما باید نقشه را برای اصلاح دوباره به مهندسان بسپارید. یادتان باشد که ممکن است این مرحله، چندبار تکرار بشود. آنقدر این رفت وآمدها ادامه خواهد یافت تا شما یک نقشه درست و بدون اشکال برای ساخت خانه جدیدتان داشته باشید.
عوارض ها را باید بپردازید
این مرحله برایتان کمی گران تمام می شود، چون باید هم عوارض ساخت وساز را پرداخت کنید و هم اگر قصد خرید تراکم را دارید، قیمتش را بپردازید. در این مرحله هم اگر پرداخت عوارض را به تعویق بیندازید، صدور مجوزتان با تأخیر مواجه خواهد شد. خیلی ها هستند که کارشان به دلیل مشکلات مالی در همین مرحله متوقف می شود. آن حساب و کتاب اولیه برای همین موقع ها بود.
محاسبه های مهندسی
تمامی برگه های مهندسی دوباره مورد بررسی قرار می گیرند تا محاسبه های پایانی هم انجام شوند. در این مرحله تذکرهایی هم از سوی مسئولان شهری درخصوص رعایت مسائل مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی یا رعایت اصول اسکلت بندی ساختمان به شما داده می شود. کم کم باید خودتان را برای شروع عملیات ساخت وساز آماده کنید. تذکرهای شهرداری در این مرحله را جدید بگیرید.
بفرمایید مجوز ساخت و ساز
اگر مراحل گفته شده را به طور مرتب طی کنید مشکلی در گرفتن مجوز ساخت وساز نخواهید داست. در این مرحله می توانید مجوز ساخت وساز را از شهرداری ها تحویل بگیرید. البته تازه کارتان شروع شده است باید سراغ مراحل اصلی ساخت وساز بروید. تهرانی ها یادشان باشد که این مراحل گرفتن مجوز را باید در دفاتر خدمات الکترونیک شهر بگذرانند.
۱۰مدرک برای گرفتن مجوز ساخت وساز
برای ساخت وساز نیاز به داشتن مجوزی دارید که توسط شهرداری ها صادر می شود. برای گرفتن این مجوز هم باید کمی وقت بگذارید و البته مدارک لازم را فراهم کنید. مدارک لازم در طول زمان گرفتن این مجوز البته اگر مالک هستید به ترتیب عبارتند از: ۱ برگ تعهد نظارت ۲ برگ تعهد محاسب +نقشه های سازه (اجرایی) ۳ فرم تعهد کارفرما (مالک) تکمیل و گواهی امضاء شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی ۴ فیش های عوارض زیر بنا، نوسازی سال جاری ۵ جواب نامه از اداره بیمه، مخابرات، آب و برق ۶ اصل و کپی سند مالکیت به نام مالک فعلی ۷ مجوز تهیه نقشه با مهر و امضای طراح و تأیید واحد امور مهندسان ناظر شهرسازی ۸ تهیه پیش نویس پروانه توسط شهرداری، ۹ تکمیل شناسنامه ساختمان توسط شهرداری ۱۰ اخذ امضای پروانه (پیش نویس گیرنده، محاسب، مسئول فنی وشهرسازی، معاون یا شهردار).
زمان اعتبار مجوز ساخت وساز
آمارهای معاونت های شهرسازی شهرداری ها نشان می دهد از میان کسانی که برای ساخت و ساز، پرونده تشکیل می دهند، حدود یک سوم تا مرحله کسب مجوز پیش می روند و بقیه در میانه راه از تصمیمشان منصرف می شوند. اما شهروندانی هم که مجوز گرفته اند نمی توانند این مجوز را در جیبشان بگذارند و هر وقت دلشان خواست ساخت وساز را شروع کنند. براساس قوانین مصوب برای شهرسازی، اعتبار مجوز ساخت وساز فقط ۲سال است و این مجوز ها بعد از این مدت تعیین شده باطل می شوند. در ضمن اگر کلنگ احداث یک ساختمان جدید در شهر زده شود، مالک نمی تواند پروژه را تا هر وقت دلش خواست کش بدهد. زمان تمام شدن پروژه های ساختمانی براساس متراژشان اعلام می شود که اگر مالک نتواند در این مدت زمان این ساخت وساز را انجام دهد، در ابتدا به او اخطار می دهند و بعد هم مشمول عوارض تعویق می شود.
=======================================
بانک اطلاعات مهندسین ایران - عمران - ساختمان - بتن
فروش مقالات ،عکس ،فیلم و نرم افزار های مهندسی 
کمک به مهندسین جوان جهت کسب تجربه 
عناوین مقالات: 
سی دی 1 
عنوان: آیین نامه و مقاله بتن وقالب بندی 
1- آیین نامه: 
- آیین نامه بتن ایران 
- آيين نامه تشکيلات حرفه اي کاردانهاي فني 
- نظام مهندسي 
2- مقاله بتن 
- بتن 1 
- بتن 2 
- آب بند بودن بتن 
- آشنايي اوليه با بتن پلاستيکي (بتن بنتونيتي) 
- اجرای پل 
- اجرای سقف تیرچه بلوک 
- اجراي سيستم هاي پانل پيش ساخته 
- اختلاط بتن 
- استفاده از روباره در ساخت بتن 
- استفاده از گچ براي توليد قطعات پيش ساخته 
- افزایش کارایی رویه های بتنی 
- انواع پل ها و ساختارشان 
- انواع سيمان و خواص آنها 
- بتن الیافی 1 
- بتن الیافی 2 
- بتن پلیمری 
- بتن خودتراکم 
- بتن ریزی در هوای گرم 1 
- بتن ریزی در هوای گرم 2 
- بتن ریزی در هوای گرم 3 
- بتن سبك 
- بتن كفي 
- بتن گوگردي 
- بتن مسلح به الياف فولادي 
- بتن و بتن مسلح 
- بتن هاي با نرمي بالا 
- بتون و سيمان ضد آب 
- پل ها 
- پل هاي پيش تنيده 
- پی سازی در آب 
- تازه هاي افزودني هاي بتن 
- تحلیل سدهای قوسی 
- تغييرات مقاومت بتن حين توليد 
- تكنيك هاي جلوگيري از ازدياد درجه حرارت بتن در هواي گرم 
- تيرچه هاي پيش ساخته خرپايي 
- خصوصيات بتن سبك 
- خوردگی بتن در آب دریا 
- خوردگي فولاد در بتن 
- دوام در برابر خوردگي ميلگردها 
- ديوار برشي 
- ساختمانهاي بتوني 
- سازه پيش تنيده 
- سرطان بتن 
- سطوح بتني اکسپوز و محافظت از آن 
- سقف کُرميت 
- سيمان 
- شن و ماسه 
- شناخت بتن 
- ضد آب کردن بتن با فناوري کريستالي 
- ضوابط توليد بتن و احداث سازه هاي بتني در جنوب كشور 
- طرز تهيه سيمان پرتلند 
- علل مختلفي كه باعث فرسودگي و تخريب سازه هاي بتني ميشوند 
- عمل آوردن بتن 
- فوق روان كننده 
- فوم بتن 
- کاربرد فيبر در بتن 
- كاربرد كامپوزيت‌هاي FRP 
- مديريت حفاظت بتن 
- مراحل توليد تيرچه در کارگاه 
- مزاياي سقف تيرچه بلوک01 
- مزاياي سقف تيرچه بلوک 02 
- مزاياي سقفهاي مخوف 
- مسائل اجرائي بتن سبكدانه سازه اي 
- مصالح بتن 
- نانو بتن فوق سبک با مقاومت بالا 
- نانو سيمانهاي حاوي نانو سيليس 
- نصب بتن اسفنجي 
- نفوذپذيري و دوام 
3- قالب بندی 
- تأثير قالب بندي بر كيفيت بتن 
- تداركات مربوط به قالبها 
- طراحي قالب 
- قالب بندي و جزئيات 01 
- قالب فلزي 
- قالب هاي فايبرگلاس 
- قالب 01 
- قالب 02 
- قالب 03 
- قالب 04 

سی دی 3 
عنوان : فیلم و عکس از ساختمان (کاشت میلگرد) 
1- 220عکس از ساخت استخر 
- خاک برداری و کف سازی 
- اجرای پی 
- میلگرد گذاری 
- بتن ریزی ستونها و پی 
- اجرای دال شیبدار 
- نحوه آرماتور بندی کانال آدمرو 
- عایق کاری و ایزولاسیون دیوار ها و کف 
2- 20 عکس از نمای ساختمان 
3- 15 فیلم و عکس از کاشت میلگرد 
- مراحل کاشت میلگرد 

سی دی4 
عنوان: متره و برآورد ساختمان 
- متره ساختمان 2 طبقه 4 واحدی 
- متره ساختمان 3 طبقه مسکونی 
- متره ساختمان 3 طبقه مسکونی 
- متره ساختمان 1 طبقه مسکونی 
- متره ساختمان 4 طبقه 16 واحدی با جدول زمان بندی 
- متره ساختمان 4 طبقه مسکونی 
- متره آپارتمان 3 طبقه 

سی دی 5 
عنوان : آزمایشگاه عمران ، آلودگی ، تاسیسات ، زلزله ، زبان فنی عمران و خاک و پی 
1- آزمایشگاه عمران 
- آزمایش دانه بندی خاک 
- 6 آزمایش ( وزن مخصوص شن، وزن مخصوص ماسه ، وزن مخصوص ظاهری ، درصد مواد زائد مصالح سنگی ، تست ضربه ، رطوبت سطحی مصالح ریز دانه و آزمایش سندکوالانت یا ارزش ماسه ای(SE 
- آزمايشات آزمايشگاه مقاومت مصالح (آزمايش کشش ، آزمايش خمش ، آزمایش راکول ، آزمايش تست ضربه ، آزمايش برینل و آزمايش پیچش ) 
- آزمایش بدست آوردن حدود آتربرگ 
- تعیین اسلامپ بتن 
- تعیین جرم حجمی سیمان 
- تعیین غلظت سیمان 
- تعیین مقاومت ساییدگی مصالح سنگی درشت دانه بوسیله لس انجلس 
- تعیین مقاومت سیمان 
- تعيين وزن مخصوص سيمان 
- تعيين وزن مخصوص ظاهري به روش پيكنومتر 
- تعيين وزن مخصوص ظاهري به روش دونگان 
- دانه بندی 
- دانه بندي نمونه هاي مختلف خاك 
- درصد جذب آب 
- محاسبه وزن واحد حجم مصالح 
- آزمایشات آزمایشگاه مکانیک خاک ( تعیین درصد رطوبت خاک ، آزمایش پیکنومتری ، آزمایش دانه بندی خاک به صورت مکانیکی ، آزمایش هیدرو متری(رسوب سنجی ، غلظت سنجی و محلول استوک) ، حد روانی خاک (حدود آتربرگ)، حد خمیری خاک ، تراکم استاندارد (پروکتور) و وزن مخصوص ظاهری خاک در محل) 
- نمونه برداري 
2- آلودگی 
- آلاينده 
- آلودگي زباله هاي شهر تهران 
- آلودگي کارخانه ها بر محيط زيست 
- آلودگي منابع صنعتي آلاينده در شهر تهران 
- آلودگي هاي زيست محيطي خليج فارس 
- اثر آلودگي هواي تهران بر محيط زيست 
- ‌اثرات آلودگي نفتي خليج فارس بر روي آبزيان 
3- تاسیسات 
- اطلاعات قنات 
- تصفيه آب 
- تصفيه بيولوژيکي � 


... 
... 
... 


تنظیم گزارش کار آموزی: 
- استخر جانباز یزد 
- انواع ساختمان 
- برج شهران 
- بهسازی شبکه فرعی آب بیاری و زهکشی دشت مغان 
- پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی یزد 
- تصفیه خانه فاضلاب شهرک صنعتی جهان آباد میبد 
- خاک برداری و اجرای فنداسیون 
- راه سازی 
- ساختمان در خیابان گاندی تهران 
- ساختمان مرکزی فرهنگ سرای معرفت-اسکلت بتنی 
- ساختمان مسکونی 
- کار آموزی اجرا بتنی 
- کار آموزی 
- کانال انتقال آب شهید چمران 
- مجموعه ورزشی و رستوران 
- مدیریت و اجرا 
- مدیریت و اجرای نقشه های ساختمانی-فلزی 
- مسائل اجرایی 
- اجرایی 
فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مراحل ساخت ساختمان به طور کلی
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 6:51 | بازدید : 3199 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 مراحل ساخت ساختمان به طور کلی

مراحل ساخت ساختمان به طور کلی مراحل ساخت یک ساختمان اعم از روستایی ـ ویلایی یا شهری با کاربری مسکونی ـ تجاری ـ صنعتی ـ تحقیقاتی ـ آموزشی و . . . به شرح ذیل می باشد که به منظور آشنایی بیشتر اقدام به توضیح در مورد هر یک نموده ایم .

•تکمیل اسناد و مراحل قانونی

•آماده سازی زمین

1. بازدید و بررسی وضعیت فیزیکی و عوارض زمین

2. نقشه برداری زمین (تعیین حدود و عرصه ـ تعیین نقاط تشخیص موقعیت Benchmark ـ توپوگرافی و ترسیم پروفیل های طولی و عرضی )

3. بررسی مقاومت خاک (آزمایش خاک )

4. برچیدن گیاهان و علفهای خودرو

5. برداشت خاک نباتی

6. تسطیح (خاکبرداری ـ خاکریزیlevel )

7. پی کنی جهت اجرای فونداسیون

Ш : ابزار ـ ماشین‏آلات و تجهیزات ساختمانی

101 ) ابزار دستی

102 ) ابزار برقی

103 ) ماشین آلات راه سازی و ساختمانی

104 ) دستگاه ها و تجهیزات مهندسی و نقشه برداری

105 ) تجهیزات قالببندی

IШ : تهیه مصالح و عملیات ساخت

1.2 ) فونداسیون و پی

3 )  اسکلت ساختمانی

4 )  دیوار باربر و ساختمان های بدون اسکلت

5 )  سازه صنعتی در مقایسه با سازه ساختمانی و تعریف ساختمان صنعتی

6 )  دیوار ساختمانی به روش سنتی

7 )  دیوار صنعتی ساختمان

8 )  دیوار مقاوم باربر ، ساخت درجا

9 )  انواع ساندویچ پانل و موارد مشابه

10 )  سقف های بتنی

11 )  سقف های سنتی

12 )  سقف های صنعتی ساختمان و . . .

13 )  سقف شیروانی و انواع فریم بندی ( سربندی ) و ورقهای پوشش سقف

14 )  سقف و کف کاذب ـ تعریف و کاربری آن از نظر مقاوم بودن  و قابلیت تعمیر و ترمیم

15 )  پنجره ساختمانی

16 )  نرده و حفاظ

17 )  فریم یا چهار چوب ( قاب پنجره و درب )

18 )  درب های داخلی ساختمان ( درب اتاق )

19 )  درب فلزی حیاط اصلی

20 )  سیستم تهویه هوا

21 )  سیستم های گرمایش و سرمایش

22 )  نمای ساختمان ( متریال و نحوه اجرا ) و همچنین انواع نما با استفاده از متریال صنعتی

23 )  پوشش نهایی دیوارهای داخلی ( متریال و نحوه اجرا )

24 )  گچبری ـ آرک و ابزار زنی گچ

25 )  پوشش نهایی دیوار سرویس بهداشتی ( معایب و محاسن )

26 )  پوشش نهایی دیوار آشپزخانه ( معایب و محاسن )

27 )  پله های داخلی و خارجی

28 )  سرامیک جهت سرویس بهداشتی ـ آشپزخانه ـ سالن پذیرایی  و . . .

29 )  پارکت و کف پوش

30 )  کابینت آشپزخانه و تعریف متریال

31 )  چیدمان و طراحی کابینت آشپزخانه ـ متد و روش ها ی نوین

32 )  متریال ـ متد و روش های لوله کشی آب سرد و گرم و فاضلاب ساختمانی

33 )  متریال ـ متد و روش های سیم کشی ساختمانی و همچنین انواع لامپ ـ لوستر و سیستم های نورپردازی

34 )  سینک ظرفشوئی

35 )  روشور

36 )  زیر دوشی

37 )  دوش حمام

38 )  حمام صنعتی

39 )  توالت

40 )  شیرآلات ساختمانی و تجهیزات داخلی سرویس بهداشتی  ( سیفون ـ فلش تانک ـ آینه و . . . )

41 )  وان حمام ـ سونا و جکوزی

42 )  استخر و سیستم های مربوطه

43 )  درب های اتوماتیک پارکینگ

44 )  چراغ های محوطه

45 )  مبلمان محوطه

46 )  طراحی و تجهیزات محوطه و وفضای سبز

47 )  دیوارکشی محوطه ـ حصار کشی و موارد مشابه

نقشه‌کشی

نقشه‌کشی در رشته‌های فنی، رسمِ نوعی تصاویر ساده‌شدهٔ خاص به نام نقشه است که برای انتقال ایده‌ها استفاده می‌شوند و نوعی زبان ترسیمی به شمار می‌آیند. نقشه‌کشی ترکیبی از ترسیمات تک‌تصویری سه‌بعدی و ترسیمات چندتصویری دوبعدی است.

پیشینه

همزمان با ساخت سرپناه توسط انسان اولیه، که معماری نیز آغاز شده‌بود، طراحی ساختمان نیز عنوان شد. طراحی ساختمان نیاز به تهیهٔ نقشه و تعبیر و تفسیر و خواندن نقشه می‌داشت.

مصریان برای اندازه‌گیری فواصل افقی میان دو نقطه از ابزارهایی چون طناب، ترازو گونیا و بعدها خط‌کش و پرگار استفاده کردند. ساختار چهارگوش منظم هرم بزرگ جیزه در مصر (۲۷۰۰ پیش از میلاد) خبر از وجود نقشه‌کشی در آن دوران می‌دهد.

همچنین بناهای به جا مانده در ایران باستان چون زیگورات چغازنبیل و تخت‌جمشید نیز نشان از وجود نقشه‌کشی در ایران باستان است. ایرانیان باستان جایگاه به سزایی در پایه‌گذاری دانش نقشه‌برداری در جهان داشته‌اند. اکتشافات دریایی در دوران گذشته و توانایی تعیین عرض جغرافیایی همگی نشان از این دارند. هرچند برای تعیین طول جغرافیایی با دشواری مواجه بودند. برای سفرها در آن دوران به نقشه نیاز بوده‌است، که این نقشه‌ها معمولاً بدون توجه به فواصل رسم می‌شده‌اند.

دانشمندان ایرانی با بهره از استرلاب، عرض جغرافیایی و با کاربرد ساعت آبی، طول جغرافیایی را اندازه‌گیری می‌کردند. ابوریحان بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی پیرامون روش‌های اندازه‌گیری نجومی و فواصل میان شهرها، مطالعات فراوانی انجام داد. در گذشته نقشه‌برداران برای مشخص کردن فاصله و زاویه وسایلی ساخته بودند که از جمله اولین‌های آن‌ها می‌توان به ریسمان اشاره کرد. برای مشخص کردن تراز افقی از تراز (ترازهای گوناگون در طول تاریخ) استفاده می‌شد. کهن‌ترین این ترازها، تراز آبی بوده‌است که گونهٔ امروزی آن همان شیلنگ‌تراز است که امروزه به کار می‌رود.

پیشرفت در تهیهٔ نقشه‌ها تا سدهٔ ۱۶ میلادی رشد چندانی نداشته‌است. از سدهٔ ۱۶ به بعد نقشه‌ها دقیق‌تر و علمی‌تر شدند. در زمان ناپلئون (سال ۱۷۹۸ میلادی) مهندسی فرانسوی به نام گاسپارد مونژ کتابی به نام هندسهٔ ترسیمی را نوشت که این کتاب اساس و پایهٔ نقشه‌کشی فنی قرار گرفت. از او به عوان بنیان‌گذار نقشه‌کشی نوین (مدرن) یاد می‌شود.[نیازمند منبع]

در سال ۱۸۲۵ برای نخستین بار نقشه‌ها با عکس تهیه شدند.

نقشه (فنی)

نقشه، در مهندسی، نمایش دقیقی از اجزا و قطعات دستگاه‌ها و ساختار‌ها است.

البته نقشه‌ها را می‌توان به چند دسته تقسیم بندی نمود. به‌عنوان مثال نقشه‌های اجرایی (نقشه‌های مهندسی)، نقشه سازه‌های صنعتی، نقشه‌های جغرافیایی و نقشه‌های ژنتیکی و... . نقشه‌های جغرافیایی در مقیاسهای کوچک مثل ۱:۱۰۰،۰۰۰ و یا ۱:۱۰۰۰،۰۰۰ تهیه می‌شوند. در حالیکه نقشه‌های اجرایی که از روی آنها سازه‌های عمرانی پیاده سازی و ساخته می‌شوند، در مقیاسهای بزرگ‌تری مثل ۱:۱۰۰ (در پروزه‌های ساختمانی، سد و تونل و پل) و تا ۱:۵۰۰ (نقشه ساخت راه‌ها) تهیه می‌شوند. نقشه‌های جغرافیایی بسته به مقیاسی که نیاز است از روشهای مختلفی چون نقشه برداری زمینی و یا فتوگرامتری (تهیه نقشه از عکس‌های هوایی یا فضایی)تهیه می‌شوند. در پروژه‌های عمرانی ابتدا یک نقشه دقیق از وضعیت منطقه تهیه می‌شود که به آن نفشه توپوگرافی می‌گویند. تهیه این نقشه بر عهده یک مهندس نقشه بردار است. سپس بر روی آن طراحی انجام می‌شود. مثلاً طرح مسیر یا طرح سنتر لاین تونل یا طرح دیواره و تاج سد که هر نقطه این طرح‌ها بر روی نقشه دارای مختصات است. طراحی بر حسب مورد بر عهده مهندسین با سابقه و خبره می‌باشد. مرحله بعد پیاده سازی حقایق روی نقشه، بر روی زمین و با مقیاس واقعی است که این مرحله نیز توسط مهندسین نقشه بردار انجام می‌شود. نقشه را می‌توان اولین و اساسی‌ترین جز هر ساخت و زیر ساخت یا بازسازی راه‌های ارتباطی تولید کرد.

نقشه‌برداری

نقشه‌برداری به علم اندازه‌گیری دقیق و تعین موقعیت نسبی عوارض روی سطح زمین اطلاق می‌شود. از این تعریف ساده چنین استنتاج می‌شود که هدف، تعیین مختصات نقاط در سه بعد است. در بعضی موارد، برای تعیین موقعیت، بعد زمان نیز مورد توجه قرار می‌گیرد (سنجش‌های نجومی و نقشه برداری ماهواره‌ای). مختصات مطلوب می‌تواند مختصات دکارتی Z,Y,X و یا مختصات عرض و طول جغرافیایی باشد.

معمولاً عملیات نقشه‌برداری شامل دو مرحله برداشت (یا اندازه‌گیری) و محاسبه و ارائه نتایج کار است. در مرحله اندازه گیری، از وسایل و دستگاه‌ها و نیز روش‌های مختلفی استفاده می‌شود تا داده‌های لازم برای مرحله دوم بدست آید. نتایج کار به صورتهای آنالوگ (نقشه، مقاطع طولی و عرضی و...) و یا ارقامی (مانند جدول‌ها، مدل‌های رقمی زمین) ارائه می‌گردد.

در نقشه‌برداری از مناطق کوچک اثر کرویت زمین تقریباً ناچیز است و می‌توان زمین را در منطقه کوچکی مسطح در نظر گرفت. در مواقعی که زمین را مسطح فرض کنیم روش نقشه‌برداری مسطحه نامیده می‌شود این فرضیه مادامیکه سطح منطقه مورد نظر از چند صد کیلومتر مربع تجاوز نکند قابل قبول است. نقشه‌برداری مسطح برای کارهای مهندسی، معماری، شهرسازی، باستانشناسی، کارهای ثبت و املاکی، تجاری، اکتشافی بکار می‌رود. برای نمایش اطلاعات جمع‌اوری شده در نقشه‌برداری از سیستم تصویر استفاده می‌گردد.

شاخه‌ها

به علت وسعت زیاد نقشه‌برداری تقسیمات مختلفی برای آن در نظر گرفته‌اند:

۱- ژئودزی: برای تعیین و بررسی شکل و ابعاد زمین

۲- توپوگرافی: برداشت و نمایش شکل زمین و محاسبه مساحت وارتفاع هدف اصلی آن تهیهٔ نقشه‌های ارتفاعی است

۳- فتوگرامتری: تهیهٔ نقشه با عکس برداری زمینی، هوایی یا ماهواره‌ای

۴- کارتوگرافی: مراحل ترسیم نقشه را گویند تنها بخش نقشه برداری است که هنر در آن دخیل است

 

۵- سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS): در این سیستم همه اطلاعات به صورت مکان مرجع دسته بندی می‌شوند و کاربردهای فراوانی دارد از جمله ذخیره، بازیابی، به هنگام سازی و پردازش داده‌های مکانی به منظور اتخاذ یا پشتیبانی یک تصمیم برای حل یک مسئله به بهترین روش و کمترین هزینهرا ممکن می‌سازد.

۶- سنجش از دور (RS): جمع‌آوری اطلاعات از عوارض سطح زمین، بدون تماس فیزیکی بیشترین اتکای آن به تصاویر ماهواره‌ای است

۷- کاداستر: نقشه برداری ثبتی و یا نقشه برداری که ارزش حقوقی داشته باشد

۸- آب‌نگاری: یا همان هیدروگرافی تهیه نقشه و دادهای مکانی از ژرفای آب‌ها

رشته‌های مختلف نقشه‌برداری

-نقشه‌برداری مسیر: برای طرح و پیاده کردن مسیرها از قبیل راه و راه آهن و کانال کشی و غیره استفاده می‌گردد.

۲-نقشه‌برداری زیرزمینی: موضوع آن برداشت یا پیاده کردن نقشه‌های تونل و معادن و غیره‌است.

۳-نقشه‌برداری هیدروگرافی: به منظور داشتن موقعیت عمق دریاها و رودخانه‌ها جهت عبور و مرور کشتی‌ها، زیردریائی‌ها، محل عبور لوله‌های نفت وگاز دراعماق دریاها، ایجاد اسکله‌های جدید ومکانیزه، احیای بنادر و تاسیسات ساحلی متعلق به آنها و همچنان بهره‌برداری صحیح و بهینه از دریاچه‌ها و سدها برای مقاصد و اهداف مختلف از آن استفاده می‌شود.

۴-نقشه‌برداری نظامی: برای تهیه نقشه‌های نظامی و تعیین نقاط مهم استراتژیکی یک منطقه و برای اهداف نظامی و آرایش و استقرار نیروهای رزمنده و مواضع تعرضی و دفاعی با مقیاس بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵-نقشه‌برداری ثبتی: که هدف آن تعیین حدود اراضی و مساحت قطعات ملکی است.

۶-نقشه‌برداری شهری: برای تهیه و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی و هادی شهرها به کار می‌رود.

نرم افزار‌های نقشه‌برداری

با پیشرفت علم و گسترش نرم افزارهای کامپیوتری باعث شد که دیگر روش‌های سنتی جای خود را به نرم افزارهای بدهد. که می‌توان به چند نرم افزار پرکاربرد اشاره نمود

اتودیسک اتوکد (به انگلیسی: Autodesk Auto Cad): نخستین نرم افزار نقشه کشی جان واکر و موسس شرکت اتودسک، مبتکر نرم افزار َاتوکد که در سال ۱۹۸۲ پا به عرصه ظهور نهاد. اولین نسخه آن کمتر از دو مگابایت حجم داشت و تنها شامل ۱۷ دستور برای ترسیم بود. در حال حاضر ۲۴ نسخه (از اتوکد ۱ تا ۲۰۱۱) انشتار یافته که می‌توان به چهار دوره تقسیم کرد

دوره اول:

تکامل نرم افزار با تکمیل دستورالعملهای ترسیمات دوبعدی تا اتوکد ویرایش ۱۰ ادامه دارد

دوره دوم:

امکان ایجاد فضای سه بعدی با خصلت صفحه‌ای در محیط اتوکد ۱۰

دوره سوم:

استفاده از فناوری پنجره‌های محاوره‌ای در نرم افزار وآسان سازی ارتباط با صفحه کار اتوکد ۱۱ و ۱۲

دوره چهارم:

امکان ایجاد احجام سه بعدی در محیط‌های ۱۴ به بعد. توانایی ایجاد اشکال سه بعدی پیچده قابلیت برنامه نویسی به زبانهای مایکروسافت ویژوال بیسیک و اتو لیسپ استفاده از امکانات سیستم عامل مایکروسافت ویندوز استفاده از امکانات چند کاربری و امکان ارتباط با نرم افزارهای دیگر. در ویرایش‌های ۲۰۰۰ به بعد ایجاد گرددید

در سال ۲۰۰۰ شرکت اتودیسک رسما نرم افزار را برای مهندسین نقشه براری که توانایی خارق العاده‌ای در زمینه نقشه برداری، راهسازی، کارتوگرافی و... به همراه داشت و نقطه عطفی در صنعت نرم افزارهای نقشه برداری گردید که اولین نگارش آن اتوکد لند دولوپمنت ۲۰۰۰ بوده و آخرین نگارش اتوکد لند دسکتاپ ۲۰۰۹ عرضه گردید.

 

 

 

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مهندسی عمران
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 6:6 | بازدید : 2475 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 ادارات یا سازمانهای دولتی مادارات یا سازمانهای دولتی مربوط به مهندسی عمرانربوط به مهندسی عمران

  1. شهرداریها:نظارت,صدور  پروانه های شهری,اجرای طرح های فضای سبز
  2. سازمان مسکن و شهرسازی:اجرای ساختمانهای شهری و پروزّهای بزرگ ساخت و ساز,صدور پروانه های اشتغال اعم نظارت و محاسبه
  3. فرمانداری:نظارت بر کلیه طرح های مصوب عمرانی که از طریق ریاست جمهوری دستور داده میشود.
  4. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:اجرای طرح هادی در روستاهها برای ساخت و ساز عمرانی,نظارت بر ساختمانهای روستایی, صدور پروانه های اشتغال نظارت روستایی
  5. اداره راه و ترابری:اجرای راه های بین شهری اعم از:جاده ها,بزرگراه ها,راه اهن,و..........
  6. اداره اب و فاضلاب:اجرای شبکه های ابرسانی شهری,اجرای طرح تصفیه خانه های فاضلاب شهری
  7. اداره تعاون:نظارت بر ساختمان های مربوط در مورد تعاونی های شهری و روستایی و اجرای انها
  8. اداره اوقاف:اجرای ساختمانهای مساجد و امور خیریه و نظارت بر انها
  9. کمیته امداد: اجرای ساختمانهای تحت  پوششین و نظارت بر انها
  10. اداره کل نو سازی مدارس:اجرا و نظارت دقیق بر ساختمانهای مدارس

 

در ضمن کلیه ادارات طرح های عمرانی  وابسته به وزارت کشور را دارند اما در اینجا سعی کردم سازمان یا ادارات مهم را قید کنم.

==========================================

نحوه ی صحیح ویبره کردن (متراکم کردن) بتن به همراه شکل

ای کاش بیشتر توجه کنیم!
یکی از مواردی که هنگام بتون ریزی باید به آن توجه کرد تراکم مناسب بتون ریخته شده است. قبل ازاینکه وارد بحث شویم به این نکته باید اشاره کرد که روش و نحوه ی بتن ریزی در اینجا مطرح نیست در اینجا نحوه ی تراکم بتن مطرح است که رابطه مستقیمی با نحوه ی بتن ریزی دارد.
من در ایران به چهار استان خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، و تهران بیش از سایر استانها سفر می کنم و متاسفانه طبق آنچه که دیده ام متراکم کردن بتون بوسیله لرزاندن در بعضی مواقع به هیج وجه بطور صحیح انجام نمی شود. و جای تاسف بیشتر اینجاست که وقتی این اشکال بیان شود نخستین دفاعی که می شود این است: " مگر بتون ما استاندارد است که آن را استاندارد بریزیم و استاندارد ویبره کنیم؟ اما به نظر من اگر بتون هم غیر استاندارد باشد ما که نباید غیر استانداردترش کنیم!
معنی و مفهوم متراکم کردن بتون
حال اجازه بدهید ابتدا معنی و مفهوم متراکم کردن بتون بیان شود. خارج کردن هوای بتون و نزدیک کردن ذرات جامد به هم را تراکم گویند که این عمل را با لرزاندن (ویبره کردن) بتون بوسیله لرزاننده (ویبراتور) انجام می دهند. هدف ازآن خارج کردن هوای محبوس نا خواسته تا حدود ۱/۵ % و کمتر است. در این حالت مقدار هوای محبوس شده متناسب با کارآیی بتون است. (اسلامپ بیشتر==> درصد هوای کمتر). 
اگرتراکم به درستی انجام نشود چه رخ می دهد؟ 
۱- حباب هوا تماس بین بتون و میلگرد را کاهش می دهد پیوستگی کمتر و مقاومت بتون کم می شود.
۲- نفوذپذیری افزایش ومقاومت در برابر تهاجم مایعات کم می شود. 
۳- حباب هوا باعث ایجاد ترک در رویه بتن می گردد.
۴- حباب هوا به ازای ۱% هوای محبوس شده، مقاومت بتون را ۵ تا ۶ درصد کاهش می دهد.
۵- ....
وسایل تراکم بتن
۱- لرزاننده های داخلی ۲- لرزاننده خارجی ۳- میزهای لرزاننده ۴-غلتکها
شکل و نحوه ی صحیح تراکم بتون با لرزاننده های داخلی:
 

 

شکل شماره ۱ خود بیانگر نحوه صحیح قرار دادن ویبره های داخلی در بتون است. ( متاسفانه در بیشتر مواقع به روش شکل سمت راست ویبره انجام می شود.)
در شکلهای ۲ و ۳ روش بتون ریزی و تراکم صحیح در موقعیتهای بتون ریزی در حالت مرکب، کنار محفظه ی خالی و حفره ها، بتون ریزی دراطراف باز شو ها وسطوح شیبدار نمایش داده شده است. 

 

توضیح شکل ۲A: در این شکل ریختن وتراکم بتن در اطراف قالب سوراخ یا مجرا نمایش داده شده است. این ها را باید خوب در جای خود ثابت کرد تا فشار بتون آنها را به بالا یا یک طرف نراند. 
توضیح شکل ۲B: روش و فن ریختن و تراکم بتن کنار یک تیر آهن را نمایش می دهد.

توضیح شکل ۲C:مقطع سقف حفره دار یا مجراهایی در جان تیر است که برای وضوح میلگرد ها حذف گردید.تمایل ایجاد حفره در زیر بدلیل نشست خمیری است.

========================================

تراکم چیست؟

فرض کنید شما در یک آپاتمان که در یک کوچه 10 متری واقع شده است زندگی می کنید اگر در این کوچه به طور متوسط 20 قطعه تفکیکی موجود باشد و در هر قطعه ساختمانی 4 طبقه وجود داشته باشد حدودا 80 تا 100 خانواده در این کوچه زندگی می کنند. تصور کنید که روز اول مهر هر خانواده تصمیم بگیرد فرزند دانش آموز خود را با اتومبیل شخصی خود به مدرسه برساند! شما در این کوچه ساعت 8 صبح با حجم انبوه اتومبیل و رفت و آمد مواجه خواهید شد.
علیرضا فرسایی
فارغ التحصیل رشته معماری
یکی از مهم ترین مسائلی که بسیاری از افراد ساکن در شهر با آن روبرو هستند مساله ی تراکم است. همه ما هر روز چند بار واژه تراکم را می شنویم ولی معنای درست آن را که در معماری و شهرسازی استفاده می شود نمی دانیم. نخستین معنایی که هر کس بعد از شنیدن کلمه تراکم در ذهن خود تصور می کند، انباشتگی و فشردگی است. تراکم به عنوان مقیاس اندازه گیری، جایگاه ویژه و گسترده ای در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های شهری دارد. تراکم ها بر اساس نوع و جنس واحد اندازه گیری به دو دسته تقسیم می شوند:
الف) تراکم جمعیتی که با واحد نفر در هکتار مشخص می شود.
ب) تراکم ساختمانی که معمولا به صورت درصد بیان می شود.

اصولا تراکم ها در بازه وسیعی طبقه بندی می شوند. به عنوان مثال تراکم جمعیتی به معنای جمعیت ساکن در واحد سطح است که با واحد نفر در هکتار مشخص می شود. تراکم کلی مسکونی از نسبت جمعیت شهر بر بخش های ساخته شده شهر به دست می آید. سطح ساخته شده شامل کلیه کاربری های موجود در شهر، از مسکونی تا تفریحی و امثال آن است.
تراکم ناخالص مسکونی چیست؟
این میزان از نسبت جمعیت یک محل بر مساحت آن محل به دست می آید که این مساحت عبارت است از کل مساحت آن منطقه که شامل فضاهای باز شهری و سطوح ساخته شده است. تراکم ناخالص مسکونی از تقسیم تعداد افراد ساکن در یک مجموعه مسکونی بر سطح اشغال آن مجموعه به دست می آید.
تراکم شهری در ارتباط مستقیم با اندازه شهر است. بدین معنا که می توان به وسیله اندازه گیری تراکن ها در شهر به اندازه آن شهر دست پیدا کرد. همچنین در علم شهرسازی می توان با تعریف کردن تراکم برای نواحی شهر، اقدام به کنترل جمعیت و ساخت و ساز ها در آن شهر نمود. یکی دیگر از استفاده هایی که می توان از شاخص تراکم کرد ساماندهی عملکرد های موجود در یک شهر در نواحی مختلف آن شهر است. 
از طریق تراکم می توان به حوزه ها و هسته های یک شهر نفوذ کرد و می توان فهمید که آیا این حوزه های شهری در ارتباط با هم درست عمل می کنند. یکی از مهم ترین اهداف شاخص های تراکم برقراری توازن بین فضاهای تولید شده معماری با فضاهای شهری و خارجی ست. 
برای کنترل تراکم از شاخص های متفاوتی استفاده می شود که این شاخص ها عبارتند از : 
1-ضریب سطح اشغال 
2-ارتفاع ساختمانی
3-تراکم ساختمانی
4-تراکم واحد مسکونی در سطح 
در ادامه به توضیح هر یک از این شاخص ها خواهیم پرداخت
1- ضریب سطح اشغال: منظور از ضریب سطح اشغال، نسبت سطح مجاز برای ساخت و ساز به مساحت کل زمین است که به صورت درصد معرفی می شود. معمولا این ضریب بر اساس طرح های جامع و تفضیلی در هر منطقه متغیر است. ضریب سطح اشتغال در یک منطقه به طور معمول، بین 40 تا 60 درصد نسبت به منطقه  و عوامل دیگر تعریف می شود. 
به عنوان مثال، اگر ضریب سطح اشتغال در یک منطقه 60 درصد باشد و بخواهیم در زمینی به مساحت 500 متر مربع در این منطقه اقدام به ساخت و ساز کنیم، مجاز خواهیم بود که فقط در 300 متر مربع از زمین ساخت و ساز را انجام دهیم. باید توجه داشت که ضریب سطح اشتغال شاخص مناسبی برای کنترل تراکم جمعیت نیست و بیشتر مورد توجه طراح های شهری برای به دست آوردن بخش های ساخته شده  و فضاهای باز در قطعات تفکیکی است.
2-ضریب سطح زیر بنا (تراکم ساختمانی): این ضریب، یکی از معمول ترین شاخص ها در کنترل تراکم جمعیتی در ایران است. همیشه هنگامی که در مورد تراکم یک ساختمان صحبت می شود منظور ضریب سطح زیربنا است که این شاخص معمولا بر اساس درصد بیان می شود.
به عنوان مثال اگر تراکم ساختمانی مجاز در یک منطقه 180 درصد باشد و ما بخواهیم در زمینی به مساحت 300 متر مربع اقدام به ساخت و ساز کنیم، می توانیم ساختمانی به میزان 180 درصد کل مساحت زمین بسازیم، یعنی مساحت کل ساختمان 540 متر مربع خواهد بود. اگر سطح اشغال این زمین 60 درصد باشد، می توانیم در 60 درصد این زمین، ساختمانی به مساحت کل 540 متر مربع بسازیم. یعنی سطح اشغال در این زمین 180 متر مربع خواهد بود. با توجه به این که مساحت مجاز ساخت و ساز در این زمین 540 متر مربع و میزان سطح اشغال 180 متر مربع است، لازم است که ساختمانی در سه طبقه بسازیم.
حال اگر ضریب سطح اشغال در این زمین، 40 درصد باشد مساحت سطح اشغال 120 متر مربع خواهد بود که در این حالت می توان ساختمانی در چهار و نیم طبقه ساخت. با توجه این که مالکان ترجیح می دهند حداکثر استفاده را از زمین و سرمایه خود بکنند، مایل هستند که چهار و نیم طبقه را به پنج طبقه برسانند که در این صورت اقدام به خرید مازاد تراکم از شهرداری می کنند.

 

3-شاخص طبقات مجاز ساختمانی: یکی دیگر از شاخص هایی که به عنوان ابزار کنترل تراکم جمعیتی مورد استفاده قرار میگیرد، تعداد طبقات ساختمانی مجاز است.در اعمال شاخص کنترل  تعداد طبقات ساختمانی، استفاده از حوزه بندی ارتفاعی برای نواحی مختلف در شهر متداول است.
شاخص تعداد طبقات ساختمانی تاثیر مستقیمی بر خط آسمان و منظر شهری دارد و از این لحاظ شاخص مهمی برای طراحان شهری به شمار می آید. به طور خلاصه از شاخص تعداد طبقات مجاز ساختمانی در کنار شاخص سطح اشغال مجاز به منظور آزاد سازی زمین استفاده می شود. ضوابط و مقررات بلند مرتبه سازی در ایران نیز بر اساس همین دو شاخص شکل گرفته است.
4-تراکم واحد مسکونی در سطح: این شاخص برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی و به تبعیت از آن تعداد خانوار ساکن در واحد سطح تهیه شده است. واحد سطح عموما در برنامه ریزی شهری هکتار است. این شاخص بیشتر مورد توجه برنامه ریزان شهری برای کنترل تعداد واحدهای مسکونی، تجاری، خدماتی و.... در یک منطقه است . می توان به وسیله این شاخص به ارقام از پیش تعیین شده جمعیتی نزدیک شد. این شاخص، شاخص مفیدتر و کارآمدتری نسبت به بقیه شاخص ها برای برنامه ریزان شهری در کنترل جمعیت مناطق مختلف شهری است .    
با توجه به موارد ذکر شده در بالا، به این نتیجه می رسیم  که هیچ یک از شاخص های ذکر شده درباره تراکم، به خودی خود نمی توانند کارایی لازم را داشته باشند، بلکه در کنار همدیگر، امکان کنترل تراکم جمعیتی و ساختمانی را دارند. با  عمل به ضوابط و مقرراتی که از این شاخص ها به دست می آید امکان خدمات رسانی به نواحی مختلف شهری راحت تر و سریعتر خواهد بود.
اصولا با توجه به ضوابط و مقرراتی که شهرداری ها برای یک شهر تعریف می کنند  (میزان ارتفاع مجاز ساختمان ها، تراکم جمعیتی در منطقه و ...) می توان اقدام به خرید مازاد تراکم تا رسیدن به ارتفاع مجاز در ساختمان ها نمود. اصولا قیمت تراکم مازاد در شهرداری ها بر اساس متر مربع محاسبه می شود در مثالی که بالا ذکر شد، اگر بخواهیم اقدام به ساخت و ساز در پنج طبقه کنیم، لازم است که 60 متر مربع تراکم مازاد را از شهرداری بخریم. تعرفه فروش تراکم مازاد در هر منطقه متفاوت است که مبنای تعیین این قیمت ، شورای اسلامی هر شهر است و شهرداری مجری این دستورات به حساب می آید. قیمت تراکم در تهران در مناطق مختلف بین 70 هزار تومان  تا 300 هزار تومان در متر مربع، متغیر است. که در این صورت برای خرید مازاد تراکم برای 60 متر باید بین چهار میلیون ودویست هزار تومان تا هجده میلیون تومان به شهرداری پرداخت کرد.

========================================

انبوه سازی چیست؟

علیرضا فرسایی: جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و روند شهر نشینی نیز همراه با آن افزایش پیدا می كند. با افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش تمایل شهرنشینی، نیاز به مسكن ضروری خواهد بود. نیاز به تعداد زیاد مسكن و همچنین سرعت در اجرا باعث شد كه اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم روشی با عنوان انبوه سازی صنعتی مسكن مورد استفاده قرار گیرد. در انبوه سازی صنعتی ابتدا قطعات و اجزا ساختمانی در كارخانه های پیش ساز ساخته می شود و بعد از حمل به محل پروژه در كنار همدیگر قرار می گیرند. این قطعات می توانند، قطعات یك ویلای بزرگ باشند یا قطعات مجموعه آپارتمانی كارگری.
 جمعیت جهان روز به روز در حال افزایش است و روند شهر نشینی نیز همراه با آن افزایش پیدا می كند. با افزایش روز افزون جمعیت و به تبع آن افزایش تمایل شهرنشینی، نیاز به مسكن ضروری خواهد بود. نیاز به تعداد زیاد مسكن و همچنین سرعت در اجرا باعث شد كه اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم روشی با عنوان انبوه سازی صنعتی مسكن مورد استفاده قرار گیرد. در انبوه سازی صنعتی ابتدا قطعات و اجزا ساختمانی در كارخانه های پیش ساز ساخته می شود و بعد از حمل به محل پروژه در كنار همدیگر قرار می گیرند. این قطعات می توانند، قطعات یك ویلای بزرگ باشند یا قطعات مجموعه آپارتمانی كارگری.
شكل انبوه سازی در ایران به گونه ای متفاوت تر از كشور های توسعه یافته است. وقتی از انبوه‌سازی صحبت می‌شود، بلافاصله ساخت و سازهایی یكسان، مشابه، همزمان و به یك نیت، با مصالحی شبیه به هم به ذهن انسان خطور می كند و به همین دلیل است كه استفاده كنندگان با چنین ساخته هایی به سختی برخورد می كنند. با توجه به این كه كشور ما، كشوری در حال توسعه است و مسكن به عنوان یكی از شاخصه های مهم توسعه مطرح است، باید به مسئله ساخت وساز سریع و اصولی در آن توجه كرد. یكی از راه هایی كه می توان به وسیله آن ساخت وساز را كنترل كرد ارجاع كار به بخش خصوصی است. از موارد لازم برای تعیین صلاحیت انبوه سازان داشتن توان فنی و اجرایی است. طبق تعریف قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان مصوب سال 1374 مجلس شورای اسلامی سازنده انبوه مسكن به اشخاص حقیقی و حقوقی گفته می شود كه توانمندی مدیریت و مسئولیت پدید آوری طرح ها، توانمندی تأمین و جذب سرمایه ،مدیریت تولید و عرضه مسكن و ساختمان را با استفاده از فناوری های نوین صنعت ساختمان و در چار چوب مقررات ملی ساختمان و سایر قوانین مربوط داشته و پروانه اشتغال به كار از وزارت مسكن و شهرسازی دریافت كرده باشند.   
 شرایطی كه یك شركت برای دریافت پروانه اشتغال به كار انبوه سازی دارد عبارتند از :
 1- تحصیلات مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره و شركای شركت.
2-  سوابق حرفه ای شخص حقوقی و اعضای هیأت مدیره.
3- توان مالی ، توانمندی مدیریت در تأمین و جذب سرمایه.
4- مطلوبیت كارهای مدیریت شده، وعملكرد موفق در كارهای قبلی.
5- ثبت شركت در اداره ثبت شركتها و مالكیت صنعتی ، ارائه آگهی تأسیس شركت در روزنامه رسمی كشور و داشتن اساسنامه كه انجام یكی یا برخی یا تمامی خدمات مربوط به انبوه ساز در آن آمده باشد.
علاوه بر اینكه یك شركت یا شخصیت حقوقی می تواند به عنوان انبوه ساز در زمینه مسكن فعالیت كند، شخصیت های حقیقی نیز امكان فعالیت در این زمینه را دارند. شرایطی كه لازم است یك فرد برای دریافت پروانه كار در زمینه انبوه سازی مسكن داشته باشد عبارت است از :  سابقه حرفه ای ،توان مالی، مدیرت منابع مالی ، مطلوبیت كارهای مدیریت شده و عملكرد موفق. سازنده حقیقی باید دارای پروانه اشتغال به كار مهندسی ،كاردانی و یا تجربی در یكی از رشته های ذكر شده در قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان باشد.
سازندگان انبوه مسكن و ساختمان بصورت حقیقی و یا حقوقی برای فعالیت در زمینه طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت بایستی از اشخاص حقیقی تعریف شده دارای صلاحیت مطابق قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان و آئین نامه اجرایی آن استفاده كنند و در مواردی كه بخواهند خودشان در زمینه های فوق فعالیت كنند، می بایست صلاحیت مضاعف را در چار چوب ضوابط قانون نظام مهندسی دریافت كنند. در صورتیكه دارندگان پروانه صلاحیت مضاعف بخواهند در یك دوره یا مقطع زمانی بیش از میزان ظرفیتی كه بر اساس مقررات مربوطه تعیین شده ، خدمات طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت ارائه دهند می توانند با اخذ و ارائه ضمانت نامه و یا بیمه نامه مسئولیت و كیفیت خدمات مهندسی به میزانی كه توسط مؤسسه های ضمانت كننده یا شركت های بیمه گر تقبل و تضمین شده است ، اقدام كنند.
طبق تعریف نادرستی كه از انبوه سازی در جامعه مطرح شده است به فردی كه بیست واحد مسكونی می سازد انبوه ساز گفته می شود و یا به مجموعه ای كه دارای ده واحد مسكونی باشد مجموعه انبوه سازی گفته می شود. این تعریف از انبوه ساز و انبوه سازی تعریفی اشتباه و غیر منطقی است كه باید متولیان انبوه سازی در كشور به تعریف ساده تر و دقیق تر از انبوه سازی بپردازند. انبوه سازی پروژه  ای است كه از نظر تعداد و حجم در حدی باشد كه به همراه خود تكنولوژی جدید ایجاد كند. مسكن به عنوان سر پناه انسان ها همواره جزء نیازهای اولیه جامعه بشری است که پس از غذا و پوشاک، سومین نیاز اصلی شهروندان است و در جامعه امروز ما به عنوان یک کالای سرمایه ای نقش بزرگی در ایجاد امنیت اقتصادی برای شهروندان دارد. از طرف دیگر ، ساخت مسکن با حجم بالای گردش مالی و با ایجاد اشتغال پایدار و ثبات امنیت اجتماعی و اقتصادی همواره جزء اولویتهای تصمیم گیری مسئولان و دلتمردان بوده است . به همین جهت سیاست انبوه سازی به عنوان یک سیاست محوری در کشور ، بعد از سپری شدن حدود دو دهه بعد از پیروزی انقلاب بطور جدی مورد توجه قرار گرفته است. بطور کلی جهت گیری هایی تا پایان برنامه پنج ساله اول در ذهن سیاست گذاران بخش وجود داشت ، غالباً معطوف به تأمین مسکن از طریق مصرف کننده نهایی بود و انبوه سازی یا حرفه ای سازی جایگاهی در مبانی سیاست گذاری بخش نداشت، آثار زیانبار برداشت های ناصحیح از انبوه ساز و فعالیت های انبوه سازی از جهات مختلف ، صاحب نظران و سیاست گذاران بخش را در خصوص گردش یک باره سیاست ها از انفرادی سازی به  انبوه سازی به اجماع قطعی رساند که در واقع این رویکرد جدید یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت و الزامی اجتناب ناپذیر است. مكان یابی مناسب برای احداث واحدهای انبوه از مهم ترین مسائل در انبوه سازی است. یكی دیگر  از مسائل مهم در انبوه سازی كیفیت مهندسی ساخت و ساز است. انبوه سازی در شرایطی   می تواند مفید باشد كه به دست مجموعه های توانا انجام شود، مجموعه های توانمندی كه قادر باشند با برنامه ریزی درست هم از نظر شهرسازی و هم از نظر مدیریت ساخت و توان اجرایی نسبت به احداث مجتمع های ساختمانی اقدام كنند.
====================================================
نيروي باد در آسمان خراشها
نيروي باد
آسمان خراشهاي اوليه به علت وزن زياد ساختمان با ديوارهاي باربر ساخته شده از مصالح بنايي چنان بودند نيروي باد قادر نبود به جاذبه زمين غلبه كند . با افزايش ارتفاع سرعت باد افزايش مي يابد ، سرعت متوسط باد استاتيكي يعني ثابت است ولي سرعت وزش هاي ناگهاني ديناميكي است ، بنابراين در طراحي ساختمان ها علاوه بر اين با خمش يك طرفه (ناشي ازبرخورد باد به يك طرف ساختمان) و خمش دو طرفه كه تنش هاي برشي و پيچشي اضافي روي اعضاي سازه وارد مي كند و در نهايت تغيير مكان دوطرفه ايجاد مي كند، روبرو هستيم  .
      تقسيم بندي سيستم لوله قابي :
سيستم هاي لوله اي با توجه با فاصله بين ستون هاي خارجي به چند دسته تقسيم مي شوند كه به چند مورد اشاره مي شود .
1)      قاب لوله اي با فاصله 10 تا 15 فوت (3 تا 4.58 متر) . به اين ترتيب كه در پلان هاي مستطيلي در جهت كوتاه فاصله 3 متر و در جهت بلند 4.58 متر .كه البته اين نوع فاصله گذاري براي پلان هاي غير فشرده مناسب مي باشد و در بسياري از
ساختمان هاي بلند يافت مي شود . اندازه ستون ها 38×40 اينچ و يا در بعضي طرح ها 27 ×40 اينچ . در ساختمان هاي فلزي اين اندازه ها مقداري كوچكتر شده به ميزاني كه ستونها 20 ×36 اينچ مي باشند كه البته شرايط ضد آتش آنها را به اندازه ستون هاي مركب ميرساند .
2)      قابهاي لوله اي با فاصله 10 فوت (3 متر) ستون ، كه اين فاصله براي همه ستون هاي اطراف محيطي استفاده مي شود و در بعضي از ساختمان ها ممكن است برخي از طراحان و مالكان تصميم بگيرند كه اين فاصله كمتر نيز بشود كه اندازه ستون ها 27 ×48 اينچ براي ستون هاي تركيبي و 20×36 اينچ براي ستونهاي فلزي بكار رود .
اولين ساختماني كه از اين سيستم استفاده كرده ، ساختمان 43 طبقه  دويت چيست نات در سال 1964 در شيكاگو است كه اين سيستم به خاطر مشكلاتي كه دارد اصلاح شده است ؛ در ادامه به آن  خواهيم پرداخت ، چنين به نظر مي رسد كه روش لوله قابي براي ساختمان هاي فولادي تا هشتاد طبقه و براي ساختمان هاي بتني تا شصت طبقه اقتصادي است .
 
 
 
      ساختمان هاي ساخته شده با سيستم لوله قابي :
      آپارتمان دويت چست نات
 اولين ساختمان ساخته شده با سيستم لوله قابي در سال1965 با 43 طبقه .
 
   The Plaza on Dewitt
با ارتفاع 120 متر در سال 1966 و با 43 طبقه ارتفاع ، در مرکز تجاري شهر شيکاگو ساخته شد و اين ساختمان نمونه ديگري از سيستم لوله اي است کهچهارچوبهاي صلب خارجي که از ستونهاي پيراموني تشکيل شده اند ، سازه را مهاربندي کرده و اجازه ايجاد طبقاتي با فضاي باز را مي دهند .
 ===================================================================
اتصال خورجيني متداول ترين شكل اتصال در ساختمان هاي اسكلت فلزي در ايران است؛ مبدع اين اتصال ايرانيان هستند و در هيچ كجا شناخته شده نيست! نحوه اجراي اتصال خورجيني بدين طريق است كه تيرهاي باربر از طرفين ستون ها به طور يكسره عبور داده مي شوند و روي نبشي هايي كه در طرفين ستون نصب شده اند قرار مي گيرند و معمولا در بالاي هر تير هم يك نبشي قرار مي دهند، لذا اتصال خورجيني تامين كننده نشيمن براي عبور يك جفت تير سرتاسري از طرفين ستون است.
اتصال خورجيني كاربرد گسترده اي در ايران دارد كه علت آن عمدتا سادگي اجرا، كاهش هزينه، كم كردن نيمرخ بال پهن و شماره هاي بالاي نيمرخ IPE است. به طور كلي ساختمان هاي فولادي به دليل نرمي و انعطاف پذيري از پايداري خوبي در برابر نيروهاي ناشي از زلزله برخوردارند، اما متاسفانه در زلزله هاي خرداد ماه 69 منجيل و رودبار و زلزله اخير بم برخلاف انتظار، شديدا آسيب ديدند و خسارات جبران ناپذيري را به بار آوردند.
علت اين امر را بايد عمدتا در كيفيت اتصالات جست. ضابطه اصلي طرح اتصالات در نقاط زلزله خيز قابليت انتقال لنگر براي سازه هايي است كه فاقد بادبند يا ديوار برشي بتن آرمه اند؛ در حالي كه اتصالات خورجيني از سوي هيچ كدام از آيين نامه هاي موجود به عنوان اتصالات گيردار شناخته نشده اند.
يكي از اجزاي كليدي دراتصال خورجيني، نبشي هاي بالا و پايين اتصال است. تيرهاي اصلي قاب ها كه به صورت يكسره از كنار ستون ها عبور كرده اند روي نبشي هاي نشيمن سوار مي شوند و معمولا از يك نبشي اتصال كوچك نيز براي اتصال بال فوقاني تير به ستون استفاده مي شود كه مقداري گيرداري در اتصال به وجود مي آورد. نبشي تحتاني پهن تر از پهناي بال تير I شكلي كه بر روي آن قرار می گيرد، انتخاب مي شود و اين عمل به خاطر فراهم آوردن سطحي كه بتوان تير را به نبشي جوش داد، ايجاد مي شود.
نبشي هاي تحتاني وقتي كه ستون ها به صورت خوابيده بر روي زمين آماده سازي مي شوند در محل هاي خود جوش مي شوند و پس از ساخت ستون ها و گذاردن تيرها بر روي نبشي هاي تحتاني، بال تير I شكل به نبشي تحتاني به صورت تخت جوش شده و سپس با استفاده از نبشي هاي كوچكتري كه طول بال آنها از پهناي بال تيرI شكل كوتاه تر است در قسمت فوقاني تير I شكل اتصال ديگري ايجاد مي شود مجددا كيفيت جوش اين نبشي از نوع تخت بوده، ولي دقت كافي در انجام آن صورت نمي پذيرد. نبشي بالا دو جوش به تير و ستون دارد. جوش به ستون به دليل آنكه سربالا انجام مي شود اصلا مرغوب نيست و اين جوش شره اي با كيفيت پايين تري اجرا مي شود.
از آنجا كه اصل است كه جوش بايد مقاوم تر از فولاد مادر باشد لذا اگر نيروي جانبي وارد شود بايد فولاد پاره شود نه جوش و از آنجايي كه جوش ها متاسفانه هميشه ضعيف تر از فولاد عمل مي كنند در نتيجه اتصال خورجيني براي سازه جوش مناسب نيست. نبشي هاي بالا وپايين معمولا حكم عاملي جهت نگهداري تير بر جاي خود را دارد و به رغم اينكه اندازه و طول نبشي، ضخامت و طول جوش عوامل اصلي در تعيين رفتار بهينه اتصال در هنگام زمين لرزه هستند، اما در طراحي اين اتصال بدون رعايت ضوابط علمي جوش اجراي اسكلت انجام مي پذيرد.
اتصال خورجيني در برابر بارهاي قائم با اتصالات صلب برابري مي كند، اما در برابر نيروهاي جانبي بيشترين نيرو به اتصال به صورت پيچشي است كه اين نيرو مي بايست از شاه تير به نبشي و از نبشي به ستون وارد شود و بنابراين دو واسطه در انتقال نيرو وجود دارد و از آنجا كه نبشي با جوش هاي غيراستاندارد به ستون متصل شده است، لذا واسطه اي ضعيف است و در اثر زلزله يا ساير نيروهاي جانبي سقف پايين مي آيد! در خرابي هاي زلزله هاي گيلان و بم در اكثر موارد تير و نبشي پايين آمده است كه نشان مي دهد نبشي ضعيف بوده است.
قاب با اتصال خورجيني تنها بايستي براي بارهاي قائم طراحي شوند. اين اتصال در مقابل بارهاي جانبي عملكرد خوبي نداشته و تنها براي تحمل بارهاي قائم مناسب هستند و بارهاي جانبي را بايستي سيستم هاي ديگري چون بادبندها تحمل كنند. اگر چه اتصال بادبند نيز خود با مشكلاتي همراه است چرا كه به دليل فاصله بين تيرهاي متصل به ستون، چنانچه بادبند در آكس ستون ها قرار گيرد، نمي تواند به تيرها متصل شود و چنانچه به يكي از تيرهاي اصلي اتصال خورجيني نصب شوند آنگاه بادبند در آكس ستون واقع نمي شود.
يكي ديگر از مشكلات اتصال خورجيني هنگامي بروز مي كند كه تيرها در دو طرف، دهانه هاي نامساوي را پوشش دهند، در اين صورت دهانه هاي نامساوي عكس العمل هاي نامساوي را در برابر بارهاي وارده نشان خواهند داد و افزايش لنگرها را موجب مي شوند. عدم اتصال تيرها به هم و نامساوي بودن دو دهانه اطراف باعث مي شود كه نتوانند با هم كار كنند.
==========================================
 طراحي ساختمان با توجه به بهينه سازي مصرف انرژي به شما كمك مي كند كه در هزينه هاي انرژي به ميزان قابل توجهي صرفه جويي نمائيد و در تابستان و زمستان دماي مطلوبي در منزل احساس كنيد.
همچنين منابع محيط زيستي نيز به ميزان قابل ملاحظه اي با كاهش ميزان گازهاي گلخانه اي حفاظت مي شوند.
طراحي ساختمان با توجه به بهينه سازي مصرف انرژي از نور و گرماي خورشيد كمك مي گيرد و با اين خصيصه منزل شما را در تابستان خنك و در زمستان گرم و روشن نگه مي دارد.
انتخاب زمين:
زميني كه دسترسي خوبي به آفتاب زمستاني دارد زمين خوبي است          
مصالح ساختماني:
ديوار‌ها و كف ( ديوارهاي آجري و كف موزائيك يا سنگ ) مي توانند دما را ثابت نگه دارند. اين حالت براي ساختمانهايي كه پنجره هاي جنوبي دارند بسيار بهتر است.          
مصالح سبك مانند ديوارهاي چوبي و پلاستيكي ( مصالح پيش ساخته ) فرصت سريع گرم و سرد شدن را به اتاقها مي دهند. اين ويژگي براي مكانهايي كه گاهاً استفاده مي شود مناسب است.
اگر داخل ساختمان خوب عايق كاري شده باشد، مصالحي كه براي نماي ساختمان استفاده مي شود نقش چنداني بر مصرف انرژي ندارند البته غير از نماهاي سنگي.


 
طراحي داخلي ساختمان و محل قرارگيري اتاقها:
قسمتهايي از منزل كه زياد از آنها استفاده مي كنيد مانند اتاقناهار خوري و اتاق نشيمن را در قسمت جنوبي ساختمان قرار دهيد.
اگر فضاي كافي براي تمام موارد بالا وجود نداشت اتاق نشيمن را حتماً در جنوب ساختمان قرار دهيد.
فضاي داخل ساختمانتان را با توجه به استفاده مشابه از آنها طبقه بندي نمائيد و آنها را با درهاي داخلي پيش ساخته از هم جدا كنيد. سعي كنيد تا آنجا كه امكان دارد فضاي قسمت نشيمن كوچكتر باشد و همچنين سقف آنرا كوتاهتر بسازيد, بهتر است ارتفاع سقف در اين قسمت حدود 7/2 متر باشد. اين كار به منظور كاهش مصرف سوختي كه براي گرمايش استفاده مي شود پيشنهاد مي شود.
 اندازه و محل قرارگيري پنجره‌ها:
اندازه و محل قرارگيري پنجره ها بايد با توجه به محل قرارگيري زمين ساختمان و نوع مصالح ساختماني, طراحي و نصب شوند.
سرمايش مناسب در تابستانها با استفاده از پنجره هاي باز شو قابل حصول است. استفاده از سايه بان نيز در مقابل پنجره پيشنهاد مي شود.
 محافظت از پنجره ها
1-محافظت زمستاني
با رعايت موارد زير از هدر رفتن انرژي در ساختمان جلوگيري كنيد.
از پنجره هاي دو جداره استفاده كنيد و يا پنجره هايتان را درزبندي كنيد.
پنجره هاي معمولي به نسبت پنجره هاي دو جداره و پنجره هاي درزبندي شده تا 10 برابر بيشتر تلفات حرارتي دارند.
2-سايه بان تابستاني
سايه بانهاي خارجي تجهيزاتي هستند كه مي توانند منزل شما را در تابستان خنك نگه دارند. بهتر است پنجره هاي جنوب غربي و شرقي نسبت به آفتاب تابستاني با سايه بانها تجهيز شوند.
با استفاده از اينگونه سايه بانها علاوه بر اينكه در زمستانها از نور خورشيد استفاده مي شود در تابستان نيز فضاي داخل منزل خنك مي ماند.
عايقكاري
عايقكاري كاراترين تكنيك به منظور استفاده هوشمندانه انرژي است. يك منزل عايقكاري شده, در زمستان دما را 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنكتر نگه مي دارد.
تمام سقف ها, ديوارها و كف منزلتان را عايق بندي نماييد.            
سيستم هاي گرمايشي
طبقه بندي كردن قسمتهاي مختلف منزل و استفاده از بخاريهاي كم مصرف ( راندمان بالا ) بهترين و راحتترين راه بهينه سازي مصرف سوخت است.
منافذ هوا و كنترل نفوذ هوا: منافذ هوا را درزگيري كنيد و هزينه هاي گرمايش و سرمايش را تا 20% كاهش دهيد.
آب گرم
با درست مصرف كردن انرژي در بخش گرمايش آب به ميزان قابل ملاحظه‌اي مصرف انرژي در اين بخش كاهش مي‌يابد.
سيستم گرمايش آب را تا حد امكان به آشپزخانه, دستشويي و حمام منزل خود نزديك كنيد.       
روشنايي
از روشنايي طبيعي كمال استفاده را ببريد. ( خصوصاً از پنجره‌هاي جنوبي) رنگ آميزي روشن ديوار‌ها و سقف نيز بسيار به اين امر كمك مي كند.
o         در فضاي اتاق نشيمن از لامپ هاي فلورسنت استفاده كنيد.
o         براي هر لامپ از كليدهاي جداگانه استفاده كنيد.
فضاسازي اطراف ساختمان
استفاده از درختهاي بلند در فضاي اطراف ساختمان اجازه استفاده از نور خورشيد در زمستان و سايه در تابستانها را به شما مي دهند.
=============================================
نسبت طلایی
سمانه زركوب : نسبت طلایی یا Golden Ratio  که با علامت phi نمایش داده می‌شود، عددی است که هزاران سال است که بشر از آن استفاده می کند. بسیاری از طراحان و معماران بزرگ برای طراحی محصولات خود امروز از این نسبت طلایی استفاده می کنند. چرا که بنظر می رسد ذهن انسان با این نسبت انس دارد و راحت تر آنرا می پذیرد این نسبت الهام بخش بسیاری از هنرمندان و معماران اروپایی شده و بسیاری از نقاشان نیز از این نسبت در آثار خود استفاده کرده اند که از آن جمله می توان به نقاش بزرگ لئوناردو داوینچی اشاره کرد.  همچنین خطاطان ایرانی نیز از این نسبت بهره برده اند.
این نسبت نه تنها توسط معماران و مهندسان، برای طراحی استفاده می شود، بلکه در طبیعت نیز کاربردهای بسیاری دارد. مثلا این نسبت در قسمت های مختلف بدن انسان رعایت شده، مانند نسبت فاصله نوک انگشتان تا آرنج به فاصله مچ تا آرنج
نسبت طلایی چیست؟
پاره خطی را در نظر بگیرید و فرض کنید که آن را به گونه ای تقسیم کنید که نسبت بزرگ به کوچک معادل نسبت کل پاره خط به قسمت بزرگ باشد. به شکل توجه کنید.
 اگر شما معادله a2=a*b+b2 را در نظر بگیرید و بجای b یک قرار دهید، مقدار a مساوی 1.61803399 خواهد شد.
در شكل زیر تمام خط A قطعه بزرگترB و قطعه سوم  C است .
نسبت قسمت A به قسمت B برابر است با نسبت قسمت B به قسمت C 
این در صورتی است كه نسبت B به C و نسبت A به B برابر با 1.618
مستطیل  طلایی
مستطیلی وجود دارد که بر مبنای عدد طلایی کار می‌کند. این مستطیل به مستطیل طلایی معروف است. در زمانهای قدیم هنرمندان یونانی به خوبی ریاضی دانان، مستطیل زیبایی می شناختند كه از نظر هنری عرض 1 و طول X داشت، در این مستطیل هر وقت مربعی به ضلع 1 را از آن جدا كنند باز همان مستطیل با همان نسبتهای مستطیل اصلی باقی می‌ماند .
چون مستطیل جدید عرض 1-X و طول 1 دارد و چون نسبت ضعلهای دو مستطیل با هم برابر است، پس داریم :
حالا اگر در معادله ی بالا برحسب X حل كنیم، ریشه ی مثبت معادله همان عدد طلایی است

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


قرارداد مشارکت در ساخت ساختمان را چگونه تنظیم کنیم؟
چهار شنبه 8 مرداد 1393 ساعت 5:11 | بازدید : 2543 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

 قرارداد مشارکت در ساخت ساختمان را چگونه تنظیم کنیم؟

قرارداد مشارکت را چگونه تنظیم کنیم؟ ([ برای مشاهده لینک ، لطفا با نام کاربری خود وارد شوید یا ثبت نام کنید ])



اینکه قرارداد مشارکت به چه نحوی و با چه تدابیری تنظیم شود که در جریان اجرای مفاد آن طرفین با مشکلات عدیده رو به رو نشوند موضوعی است که در گفت و گو با حسام عقبایی، وکیل پایه یک دادگستری و معاون بازرسی اتحادیه املاک تهران، به آن پرداخته‌ایم. 
قبل از اینکه وارد مسائل حقوقی مربوط به نحوه تنظیم قراردادهای مشارکت شویم، به عنوان فردی که علاوه بر مسائل حقوقی، از شرایط بازار مسکن هم اطلاع دارید، بفرمایید که علت افزایش میزان قراردادهای مشارکت و بالا رفتن سهم این‌گونه قراردادها در ساخت‌وسازهای اخیر پایتخت چیست؟
در بیست سال گذشته یعنی تقریبا بعد از سال 60 تا سال 80 اغلب سازه‌هايي که احداث شدند از نظر کیفیت چندان استاندارد نبودند و همین عامل باعث شد تا هم‌اکنون ما با خیل عظیمی از واحدهای فرسوده مواجه باشیم که نیازمند نوسازی هستند. فضای گسترده‌اي که برای نوسازی بافت‌هاي فرسوده به خصوص در نواحی جنوبی شهر تهران ایجاد شده زمینه ساز ایجاد شغل جدیدی در ساخت و سازهای شهر تهران با عنوان «بساز و بفروش‌ها» را به وجود آورد که اینها شاید تا یک دهه قبل عموما ملکی را مي‌خریدند و مي‌ساختند، اما با افزایش قیمت ملک در یک دهه اخیر توانمندی سازندگان برای تبعیت از الگوی خرید زمین و سپس ساخت آن کمتر شد، به این ترتیب از آن زمان به بعد سازندگان به سمت مشارکت رو آوردند که از نظر اقتصادی هم برای آنها توجیه بیشتری دارد، چون از خواب سرمایه‌اي که برای زمین مي‌خواهند هزینه کنند جلوگیری مي‌کند. از طرف دیگر مالکان هم به این دلیل که خود اغلب توانایی سرمایه‌گذاری و دریافت وام‌هاي بانکی کلان را ندارند و از سوی دیگر از فن و تخصص لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیستند، وارد حوزه مشارکت مي‌شوند. 
شرایط حقوقی مشارکت برای طرفین این نوع قراردادها چیست و طرفین باید به چه مواردی توجه ویژه داشته باشند؟
توصیه اول ما این است که اگر این قراردادها در مکان‌هاي مطمئن مانند دفاتر اسناد رسمی، دفاتر وکالت یا بنگاه‌هاي مشاوران املاک تنظیم شود، در وهله اول به نفع مالکان و مشاوران املاک است. بنابراین توصیه اولی که من به مالکان مي‌کنم آن است که چون اغلب سازنده‌ها با مبانی ساخت و مبانی متعارف روز معاملات آشنایی بیشتری دارند و مالکان چنین تخصصی را ندارند یا ممکن است به برخی نکات توجه نکنند یا اینکه شرایط تمام معاملات و املاک به یک صورت نباشد، حتما به افراد متخصص و کاردانی که دارای پروانه کسب هستند مراجعه کنند.
نکته دوم اینکه برای تنظیم قراردادهای مشارکت روش‌هاي متنوع و متفاوتی وجود دارد و نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد مربوط به تعهدات سازنده و همچنین تعهدات مالک است؛ این تعهدات باید به نحوی باشد که شرایط تنظیم یک قرارداد را متعادل کند، یعنی شرایط یک طرفه نباشد و قرارداد به سمتی نرود که مالکان یا سازندگان در پروژه‌اي سرمایه‌گذاری کنند و در پایان دغدغه این را داشته باشند که قدرالسهم آنها تضییع شده است یا اینکه فضا برای سوءاستفاده یکی از طرفین فراهم شود، اما در برخی مواقع دیده مي‌شود که مشارکت‌کنندگان چندین نفر هستند، مثلا سازندگان دو شریک هستند، اما مالکان 15 واحد فرسوده در یک ساختمان هستند هر 15 واحد هم سند مستقل دارد و مي‌خواهند به جای 15 واحد به علت بزرگ بودن زمین مثلا 34 واحد بسازند، بنابراین در این میان به تعداد مالکان و سازندگان ایده، مطلب، مشکلات به خصوص، مسائل و... وجود دارد که همه اینها باید در قرارداد مشارکت در نظر گرفته شود و به یک نقطه مشترک برسند. اما اینکه این قرارداد به چه نحوی تنظیم شود که مورد توافق تمام مالکان و سازندگان باشد، مبحث مهمی است که باید به صورت بسیار جزئی و دقیق مشخص شود. در اولین قدم باید موضوع مشارکت که همان احداث واحد مسکونی یا هر مجتمع دیگری است و همچنین نحوه مشارکت مشخص شود.
اولین نکته‌اي که در رابطه با نحوه مشارکت مطرح است، مساله آورده طرفین است. آورده‌هاي دو طرف در قراردادهای مشارکت باید مشخص و روشن باشد. مالکی که مي‌خواهد ملک خود را در اختیار سازنده قرار دهد، دقیقا باید به قیمت همان روزی که قرارداد در حال تنظیم است، مشخص کند که ارزش حقیقی ملک وی چقدر است. 
چرا باید این برآورد انجام شود؟
در بسیاری موارد افراد از خود سوال مي‌کنند که اصلا تعیین ارزش زمین چه ضرورتی دارد؟ حتی در برخی موارد ممکن است با این توجیه که اصلا تعیین ارزش زمین ضرورتی ندارد، در قرارداد ذکر کنند که مثلا متراژ زمین 200 مترمربع است و قرار است در 5 طبقه ساخته شود، براین اساس مثلا تعیین کنند که سه طبقه متعلق به مالک و دو طبقه متعلق به سازنده باشد. به این ترتیب مالک با این تصور که در همین حد کفایت مي‌کند که میزان سهم خود را مشخص کند از تعیین ارزش قیمت روز ملک خود خودداری مي‌کند، اما تعیین ارزش واقعی زمین برای مواردی است که دو طرف به اختلاف برخورد کنند، مثلا زمانی ممکن است پروژه به مشکلاتی برخورد کند و نتواند پیش برود که در این صورت برای تعیین تکلیف و فسخ قرارداد، مشخص بودن آورده‌هاي طرفین به طور دقیق لازم است. حتی اگر زمین امتیازات خاصی دارد، مانند کنتورهای برق و چاه‌ها که قابل انتقال به ساخت و ساز جدید هستند، باید به طور دقیق در قرارداد مشخص شود. 
در مورد سازنده چطور؟
در مورد سازنده هم همینطور است و باید آورده‌هاي وی که شامل تعهد او برای ساخت پروژه‌اي با ویژگی‌هاي مشخص و معین است، به طور دقیق در قرارداد مشارکت درج شود، اما در حالی‌که آورده مالک شامل زمین و ویژگی‌هاي خاص آن به قیمت روز تعریف مي‌شود در مورد سازنده باید تعیین آورده به نحو دقیق تری صورت گیرد و سازنده باید از همان ابتدا در بخش آورده‌ها به طور دقیق مشخص کند که هزینه‌هايي مانند صدور پروانه، جرایم احتمالی شهرداری، عوارض متعلقه، خرید تراکم، مازاد تراکم، بیمه تامین اجتماعی کارکنان، هزینه صورت مجلس تفکیکی، هزینه تقسیم‌نامه واحد، خرید تراکم، سند مالکیت و... به چه صورت خواهد بود؟ آیا این گونه هزینه‌ها جزو آورده‌هاي وی خواهد بود یا مالک نیز باید در قبال این هزینه‌ها سهمی را بپردازد؟ حال برخی سازنده‌ها به طور کلی این موارد را در قراردادها ذکر مي‌کنند، مثلا عنوان مي‌کنند که هزینه اخذ پروانه ساخت را متعهد شده‌اند. این در حالی است که در نتیجه نپرداختن به تک تک این موارد، سازنده پس از دریافت جواز ساخت، مثلا برای مابه‌التفاوت تراکم طبقه پنجم، با مالک دچار اختلاف مي‌شود، چون این مورد را در قرارداد خود ذکر نکرده‌اند. به این ترتیب مالک باید از همان ابتدا از سازنده بخواهد که تکلیف این‌گونه موارد به روشنی در قرارداد مشخص شود. 
بحث دیگری که در ارتباط با آورده‌ها مطرح است این است که بعضا املاکی که سازنده‌ها برای ساخت انتخاب مي‌کنند ممکن است بدهی‌هاي احتمالی مانند عوارض شهرداری یا مالیات‌هاي اجاره و... داشته باشند که این‌گونه بدهی‌ها هیچ ارتباطی به سازنده ندارد و مالک نمي‌تواند بدهی‌هاي معوقه را به گردن سازنده بیندازد. به همین دلیل باید حتما در متن قرارداد به این نکته هم توجه شود که بدهی‌هاي احتمالی پلاک ثبتی مورد نظر یا ملک مورد نظر، بر عهده مالکان است. اگر این مورد در قرارداد تعیین تکلیف نشود ممکن است مالک بگوید که من ملک خود را با همین شرایط در اختیار سازنده قرار دادم و وی باید آن را پرداخت کند. در شروع احداث پروژه نیز هزینه‌هايي وجود دارد که این هزینه‌ها هم باید کاملا روشن شود. این هزینه‌ها به طور دقیق شامل هزینه مهندسی، هزینه معماری، هزینه بنایی، هزینه کارگری، هزینه‌هاي ترسیم نقشه‌ها، تامین مصالح، اجرای در نظارت، حفاظت از جان کارگران، رعایت کلیه مسائل ایمنی، هزینه‌هاي حوادث غیرمترقبه، حفاظت و خسارت‌هاي احتمالی ساختمان‌هاي مجاور، بیمه ساختمان‌هاي مجاور و... است که جزو آورده سازنده است و باید توافق سازنده با مالک در مورد تقبل این هزینه‌ها هر چه که باشد، به صورت بسیار دقیق و جزئی در قرارداد مشارکت قید شود.
اصولا در قراردادها این هزینه‌ها بر عهده مالک است یا سازنده؟
اینها براساس توافق است، اما اصولا در قراردادها، وقتی سازنده برای ساخت پروژه به مالک تعهد مي‌دهد، قید کردن تک تک این موارد و ملزم کردن وی به موارد توافق، فضا را برای جلوگیری از سوءاستفاده احتمالی سازنده از بین مي‌برد. معمولا این‌گونه موارد در تعهد سازنده است، هر چند قرارداد مشارکت قراردادی توافقی است. حتی مسوولیت خرید و نصب انشعابات و اینکه این موارد بر عهده چه کسی است، باید به‌طور دقیق در قرارداد تعیین تکلیف شود، به خصوص در موارد انشعابات مشاعات. نکته دیگر که باید بسیار به آن تاکید کنم این است که مدت زمان اجرای قرارداد باید به طور دقیق مشخص باشد؛ یعنی از لغاتی مانند حدود و... استفاده نشود. مدت زمان اجرای قرارداد هم از ابتدای زمان اخذ مجوز ساخت تا مرحله تحویل و بهره‌برداری باید با با ذکر تاریخ دقیق روز، ماه و سال مشخص شود. علاوه بر این مورد که در تعهد سازنده است، مدت زمان دقیق تخلیه ملک و تحویل به سازنده برای آغاز عملیات ساخت هم که در تعهد مالک است باید به طور دقیق در قرارداد مشخص و ذکر شود. از طرف دیگر زمانی که پروژه ساخته شد و به بهره‌برداری رسید در جهت استعلام‌هاي قانونی آن مانند سند مستقل و یک برگی و... که ممکن است چند ماه زمان ببرد، باید در قرارداد مورد توجه مالکان و سازندگان قرار داشته باشد. این تاریخ‌ها باید کاملا در قراردادهای مشارکت مشخص باشد.
نکته دیگری که باید در قراردادهای مشارکت روشن شود بحث سهم‌الشرکه یا همان سهم طرفین است. بعضا مي‌بینیم در قراردادها نوشته شده 60 درصد مالک، 40 درصد سازنده یا اینکه در برخی قراردادها دیده مي‌شود مبالغی تحت عنوان بلاعوض از طرف مالک از سازنده مطالبه مي‌شود، اصولا دو طرف باید در قراردادهای مشارکت قبل از اینکه به اختلاف برخورد کنند، سهم مالکان در پروژه را به طور دقیق تقسیم کنند. محل استقرار طبقات تحت مالکیت هر یک از طرفین باید به صورت دقیق در قرارداد مشخص شود. تعداد طبقات باید به طور دقیق از همان ابتدا مشخص باشد. ضمن اینکه سهم‌الشرکه باید به صورت درصدی از پروژه مشخص شود و نه براساس طبقات. از سوی دیگر باید در قرارداد مشخص شود درصورتی که تعداد طبقات پیش‌بینی شده حاصل نشد، یا اینکه اگر سازنده اضافه تراکم مازاد گرفت، تکلیف سهم‌الشرکه چه خواهد شد.
در بحث تعهداتی که مالکان و سازندگان نسبت به هم دارند چه نکات حقوقی در ارتباط با تعهدات مالک وجود دارد؟
مهم‌ترین دغدغه‌اي که سازندگان در ساخت‌وسازهای مشارکتی دارند، عمل مالک به تعهدات مربوط به انتقال سند است. در مبحث مربوط به انتقال سند حالات مختلفی وجود دارد که به توافق طرفین برمي‌گردد، به این صورت که عده‌اي از مالکان با سازنده توافق مي‌کنند که در قبال پرداخت چک تضمین به مبلغی بر مبنای آورده سازنده یا بیشتر، به واسطه مشارکت( مثلا مشاور املاک، وکیل و ...) انتقال سند را پس از اتمام عملیات ساخت انجام دهند. این حالت مي‌تواند برعکس باشد، به این صورت که براساس توافق، سند ابتدا به سازنده انتقال یابد و در مقابل چک تضمین از طرف سازنده به واسطه سپرده شود. حالت سوم این است که مالک متعهد مي‌شود قدرالسهم انتقالی خود را به سازنده بر مبنای پیشرفت کار انجام دهند، به این صورت که یک دانگ از سه دانگ سهم سازنده را بعد از سقف پنجم، دانگ دوم را بعد از اتمام نازک‌کاری و دانگ سوم را پس از پایان کار به نام مي‌کنند که برای هریک از این مراحل چک تضمینی از سوی مالک نزد واسطه سپرده مي‌شود. حالت سوم متعارف‌تر و رایج‌تر است.
تعهدات سازنده در قراردادهای مشارکت به چه مواردی برمي‌گردد؟
تعهدات سازنده در این نوع قراردادها بیشتر به نحوه ساخت برمي‌گردد. توصیه اکیدی که در این زمینه وجود دارد این است که سازنده و مالک باید حتما در قرارداد، مشخصات عمومی ساختمان را به طور دقیق و جزءبه‌جزء قید کنند، یعنی مثلا در مورد سقف باید به نوع مصالح به طور مشخص اشاره شود که قیمت‌ها، شرایط و استاندارد هر کدام متفاوت است.
در مورد ديگر مصالح هم همینطور است، باید هر کدام به طور ریز مشخص شود که از چه ساختار و سیستم‌هايي استفاده شود، حتی ویژگی‌هاي چاه فاضلاب هم باید به طور دقیق مشخص شود. پس مواردی که در خصوص مشخصات عمومی ساختمان مطرح است، حتی نوع لولا‌هاي درب کابینت‌ها باید به طور دقیق مشخص شود. به این خاطر که یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف بین طرفین قرارداد مربوط به مشخصات عمومی سازه است. 
نکته دیگری که باید به آن پرداخته شود مشخص کردن این نکته است که اسناد و مدارک ساخت اساسا باید در اختیار چه کسی باشد؟ این مورد یکی از مواردی است که ضرورت وجود واسطه را بین طرفین معامله تایید مي‌کند. موضوع مهم دیگری که در ارتباط با وجود واسطه و اطمینان طرفین از اینکه در هنگام بروز اختلاف باید اصولا چه اقدامی انجام دهد به مساله ضرورت تعیین داور در قراردادهای مشارکت برمی‌گردد که در کمتر قراردادی مورد توجه قرار مي‌گیرد. براساس قانون آیین دادرسی مدنی وقتی که در قراردادی داور تعیین مي‌شود، اگر اختلافی بین طرفین ایجاد شود، طرفین دیگر حق مراجعه به دادگستری ندارند، بلکه داور است که باید بین طرفین حکم صادر کند.
داور شرایط خاصی باید داشته باشد؟
براساس قانون آیین دادرسی مدنی، داور باید در رابطه با قرارداد اظهار نظر کند و طرفین پذیرفته‌اند که هر حکمی که داور در ارتباط با آن قرارداد بیان کند آن را اجرا کنند، مگر اینکه بر خلاف قانون اظهارنظر کند؛ اگر داور اظهارنظری برخلاف قانون کند، در آن زمان است که متعاملین مي‌توانند برای رفع مورد پیش‌آمده به مراجع قضایی مراجعه کنند و نسبت به رای داوری اعتراض کنند، اما تا زمانی‌که داور رای نداده است، دادگاه خود را صالح به رسیدگی نمي‌داند. مالکان و سازندگان باید به این موضوع توجه داشته باشند که داور در قرارداد مشارکت نه امری صوری است و نه امری کدخدا منشانه! بنابراین حتی به مشاوران املاک و ديگر واسطه‌ها توصیه مي‌شود اگر دانش حقوقی دارند و مسائل آیین دادرسی مدنی، انشاء رای و موازین دادرسی را مي‌دانند و به آنها تسلط دارند، داوری در قرارداد مشارکت را قبول کنند، در غیر اینصورت چنین مسوولیتی را نپذیرند. ممکن است مشاوران املاک واسطه‌هاي خوبی باشند، ولی داور خوبی نباشند. 
نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که معمولا در بحث قراردادهای مشارکت سازندگان حق پیش فروش پروژه و اجازه فروش پروژه را از مالک مي‌خواهند. من به مالکان دادن اجازه پیش فروش پروژه به سازنده را اگر شناخت کامل و دقیقی از وی ندارند تا پایان پروژه پیشنهاد نمي‌کنم.
چون در بسیاری موارد سازنده‌اي که خواهان پیش‌فروش است، پول کافی برای ساخت در اختیار ندارد و مي‌خواهد با سرمایه دیگری پروژه را تمام کند. بسیاری از سازنده‌هاي معتبر در این زمینه مشکلی ندارد اما بسیاری از سازندگان را مشاهده کرده‌ایم که اینها قرارداد مشارکت را با مالک امضا کرده‌اند از وی حق پیش فروش گرفته‌اند پول را از خریدار گرفته اند و متواری شده‌اند، حالا مالک مانده است و پیش خریداران و قراردادی که در آن مالک به سازنده اجازه پیش فروش داده است. از نظر حقوقی هم سازنده‌اي که قرارداد مشارکت تنظیم مي‌کند، حتی اگر مالک به وی حق پیش فروش بدهد، بدون امضای مالک نمي‌تواند ملک را بفروشد، چون هنوز سند به نام مالک است و این توصیه‌اي است که به پیش خریداران مي‌کنم، مبنی بر اینکه بدون حضور مالک تنها براساس قرارداد مشارکت و تنها به صرف امضای مبایعه‌نامه از سوی سازنده اقدام به پیش‌خرید نکنند. 
نکته دیگر در خصوص اخذ وام است. بعضا سازندگان پروژه‌ها، از مالک حق گرفتن وام را مي‌خواهند یا در قرارداد قید مي‌کنند که سازنده حق گرفتن وام دارد. مالک باید در این مورد هم بسیار دقت کند، به این خاطر که در ازای وامی که بانک به سازنده مي‌دهد، سند مالک در رهن بانک مي‌رود، حالا اگر سازنده به تعهدات خود در قبال بانک عمل نکرده باشد و اقساط خود را به موقع پرداخت یا به موقع تسویه حساب نکرده باشد، به خاطر جریمه‌هاي ناشی از تاخیر، کل دارایی مالک در آن ملک از سوی بانک 
مصادره مي‌شود. بنابراین دو توصیه مهمی که در این رابطه به مالکان مي‌کنم آن است که در صورتی که اطمینان 100درصدی به سازنده ندارند، اجازه دریافت وام و همینطور اجازه پیش‌فروش به سازنده ندهند. این امر تضمین‌کننده نسبی است نسبت به حفظ منافع مالک. 
نکته دیگری هم که متعاملین در قرارداد پیش فروش باید به طور روشن آن را تصریح کنند، آن است که افزایش قیمت ملک یا افزایش قیمت مصالح ساختمانی نباید در اصل قرارداد تاثیر داشته باشد. مالک متعهد شود که در صورت افزایش قیمت ملک در زمان اجرای قرارداد خواهان سهم بیشتری نشود و سازنده هم در صورت افزایش قیمت مصالح ساختمانی سهم بیشتری مطالبه نکند. 
مساله دیگر اینکه گنجاندن بندهایی مانند این بند: «در صورتی‌که سازندگان در هر مقطع ساختمان، بیش از 40 روز کار ساخت‌وساز را تعطیل کنند، اگر سازندگان به اختیار و ناشی از ناتوانی مالی کار را تعطیل کرده باشند به مالکان وکالت داده مي‌شود که یک واحد سهم سازنده را پیش فروش کنند تا بقیه کار را انجام دهند"، تدابیر خوبی است که باید مالکان در هنگام عقد قرارداد به آن توجه داشته باشند.البته تبصره‌هاي زیادی در رابطه با قراردادهای مشارکت در ساخت مي‌توان اعمال کرد که با توجه به نیازها، سلیقه‌ها و نوع قرارداد مي‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

=====================================

اين هم يك نمونه فرم مشاركت در ساخت

فرم نمونه قرارداد مشارکت در ساخت
قرارداد مشاركت مدني جهت مشاركت در احداث ساختمان
اين قرارداد بر اساس ماده 10 قانون مدني مابين طرفين مشروحه در ماده يك ووفق شرايط و توافقات مندرج در مواد ٓاتي در مشاور املاك ............. منعقد گرديد.
ماده 1- طرفين قرارداد
1-
طرفهاي اول قرارداد
............................
............................
.............................
2-
طرفهاي دوم قرارداد
......................................
......................................
.....................................
ماده 2- موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از مشاركت طرفين جهت تخريب 1دستگاه ساختمان با مشخصات مندرج در ماده 3 و احداث يك ساختمان جديد در محل عرصه آن شامل .... طبقه به صورت ... طبقه مسكوني كه طبقه اول ..... واحده به مساحت تقريبي .... متر مربع و ساير طبقات هر طبقه داراي ..... واحد آپارتمان به مساحت تقريبي ....... متر مربع و جمعا داراي تعداد ..... واحد مسكوني و .... طبقه مشاعات و مشتركات ...... پاركينگ و ............ انباري بر اساس نقشه هاي تاييد شده شهرداري منطقه ...... و تحت نظارت مهندس ناظر تعيين
شده از سوي طرف دوم ميباشد.
ماده 3-آورده طرفين
1-3
آورده طرف اول عبارتست از ..... دانگ از پالك ثبتي ......... فرعي از پالك اصلي ....... قطعات ....... واقع در بخش ........... به نشاني ................
2-3
آورده طرف دوم عبارت است از آورده نقدي به ميزان مجموع هزينه هاي الزم جهت ساخت بناي جديد به شرح ذيل كه طرف دوم متعهد ميگردد كه در مدت قرارداد آنها را پرداخت نمايد.
الف- كليه هزينه هاي تخريب ، حمل ، بارگيري و انتقال نخاله هاي ساختمان موجود و هزينه هاي گودبرداري ، آماده سازي محل جهت اجراي نقشه بناي جديد و اجراي فونداسيون.
ب- تمامي هزينه هاي محاسبات مهندسي ، نقشه كشي و هزينه هاي شهرداري مربوط به صدور پروانه ساختمان ، هزينه هاي تراكم و جرايم ساختماني ماده 100 ) در صورت تخلف بدون هماهنگي و كسب موافقت طرف اول( گواهي عدم خالف ، گواهي پايانكار ساختمان و ساير هزينه هاي مورد مطالبه
ج- تمامي هزينه هاي مرتبط با احداث ساختمان موضوع قرارداد تحت هر عنوان از قبيل: هزينه هاي مهندسي ، معماري ، بنايي و كارگري ، خريد . تامين مصالح مورد نياز ، نظارت براجراي دقيق نقشه هاي اجراي از شروع فعاليتهاي تخريب ساختمان تا اتمام كامل ساختمان جديد ) شوفاژ روشن (
د- كليه هزينه ها ي مربوط به خريد و نصب انشعاب خدمات شهري شامل : آب ، برق ، گاز ، فاضالب شهري و تلفن )بدون خريد فيش تلفن(
ه- كليه هزينه هاي حوادث ناشي از عدم رعايت اصول ايمني براي كاركنان و كارگران شاغل در موضوع قرارداد و همسايگان مجاور و ساختمانهاي ٓانان و پاسخگويي به مباداي قانوني.
و- كليه هزينه هاي مربوط به تفكيك ساختمان به منظور صدور سند مالكيت اختصاصي از اداره ثبت اسناد و امالك مربوطه براي هر يك از واحدهاي احداثي ساختمان.
ز- كليه هزينه هاي بيمه تامين اجتماعي بيمه مسئوليت كارفرما و بيمه مسئوليت ناشي ار اجراي عمليات ساختماني.
ماده 4- نسبت سهم الشركه و طبقات اختصاص يافته از ساختمان جديد به طرفين
طبق توافق انجام شده سهم مالكيت هر يك از طرفين از ساختمان جديد به شرح ذيل تعيين ميگردد: الف- سهم الشركه طرف اول .......... درصد 
ب- سهم الشركه طرف دوم ....... درصد 
طبق توافق انجام شده سهم مشاعي هريك از طرفين از ساختمان جديد به شرح ذيل تعيين ميگردد.
الف- طبقات ............... و تعداد ..... پاركينگ در طبقه پيلوت و .... پاركينگ در طبقه زيرزمين و تعداد ....... انباري در طبقه زيرزمين سهم طرف اول.
ب- طبقات ....... و تعداد ...... پاركينگ در طبقه پيلوت و .............. پاركينگ در طبقه زيرزمين و تعداد ..... انباري در طبقه زيرزمين سهم طرف دوم.
اپارتمانها به صورت ذيل بين طرفين تقسيم ميگردد
ا.
.................................................. 
ب.
..................................................
ج.
..................................................
د.
.................................................. 
ه.
..................................................
و
.................................................. 
ز.
..................................................
ماده 5- مدتهاي پيش بيني شده جهت اجراي موضوع قرارداد
1-5
مدت زمان اخذ پروانه ساخت ........................
2-5
مدت زمان اجراي كامل پروژه و تحويل ٓاپارتمانها .....................
3-5
مدت زمان تعيين شده .....................
جهت اخذ پايان كار و صورت مجلس تفكيكي و تنظيم تقسيم نامه
توضيح اينكه كل مدت زمان قرارداد با توجه به برنامه زمانبندي فوق از شروع كه با دادن وكالت نامه كاري امكان پذير است تا تنظيم تقسيم نامه .................ماه مي باشد.
تبصره: كليه مدت زمانهاي فوق با توافق كتبي طرفين قابل تجديد نظر است.
ماده 6- تعهدات طرف اول
طرف اول قرارداد متعهد مي گردد:
1-6
حداكثر ......... ماه بعد از امضاي قرارداد نسبت به تحويل ساختمان تخليه شده جهت عمليات تخريب طي صورتجلسه اي به طرف دوم اقدام نمايند.
تبصره : چنانكه هريك از مالكين آپارتمان خود را ديرتر از زمان موعد تحويل نمايد كليه خسارات تاخير در ساخت و ساير خسارات مرتبطه به عهده ايشان ميباشد.
2-6
طرف اول طي .......... پس از امضاي قرارداد در دفترخانه ......... حاضر و نسبت به اعطاي يك وكالت كاري تام الاختيار جهت انجام امور اداري در مراجع ذيربط ) شهرداري ، دارايي ، اداره ثبت و .......( به نام طرف دوم اقدام نموده و اسناد مالكيت ملك را نيز با تنظيم رسيد در اختيار طرف دوم قرار دهد.
3-6
انتقال رسمي ..... دانگ از زمين محل احداث ساختمان به طرف دوم پس از يك هفته از واريز فيشهاي شهرداري و اخذ جواز ساخت انتقال ...... دانگ باقيمانده از سهم طرف دوم همزمان با تحويل آپارتمانهاي نوساز.
4-6
كليه بدهي هاي قانوني ملك مانند شهرداري ، دارايي و غيره را تا زمان امضاي قرارداد پرداخت نمايد.
5-6
حقوق قانوني اين قرارداد را به غير واگذار ننمايد و هرگونه واگذاري در اين خصوص فاقد اعتبار قانوني ميباشد
6-6
طرف اول در طول زمان اجراي قرارداد حق بازديد از پيشرفت روند ساخت و ساز را دارد اما هيچگونه دخالت در امور اجرايي را نداشته و هرگونه ايراد را ميبايست از طريق ....................... كه نماينده طرف اول است به طرف دوم ابالغ نمايد. ) نماينده معرفي شده از سوي طرف اول مورد قبول طرف دوم ميباشد.(
شايان ذكر است هرگونه توافق با طرف دوم با امضاي .................... )نماينده طرف اول( داراي اعتبار بوده و به منزله امضاي طرف اول ميباشد و حق هرگونه اعتراض بعدي از طرف اول ساقط ميباشد. )بديهي است كه نماينده طرف اول تاييديه طرفهاي اول را در مورد توافقات قبال اخذ نموده است.(
ماده 7- تعهدات طرف دوم
طرف دوم متعهد ميگردد
1-7
نسبت به انجام تعهدات قراردادي خود در مواعد تعيين شده در ماده 4 اقدام نمايد.
2-7
نسبت به بيمه كردن كارگران و كليه كاركنان شاغل در پروژه احداث ساختمان در قبال حوادث كارگاهي اقدام نمايد.
3-7
كليه خسارات احتمالي ناشي از كار از جمله خسارت . آسيب به امالك مجاور و مطالبات تامين اجتماعي و هرگونه خسارت پيش بيني نشده ديگر را پرداخت كند و هيچ گونه مسئوليتي مالي يا جاني متوجه طرف اول نخواهد بود.
4-7
ساختمان موضوع قرارداد را دقيقا بر مبناي پروانه شهرداري و نقشه هاي مصوب و صورت جامع مصالح مصرفي و زير نظر مهندس ناظر احداث و تكميل و مسئوليت هرگونه خالف در احداث بنا را پذيرفته و جرايم متعلقه را به شهرداري بپردازد.
5-7
كليه ضوابط و مقررات قانوني از جمله مقررات ملي ساختمان خصوصا مبحث 19 آن و آيين نامه 2800 راجع به زلزله و مقررات شهرداري شهرسازي را رعايت نمايد.
6-7
چنانچه به هرعلت، انجام كار يا ادامه كار آن به مدت بيش از .......... متوقف گردد. مكلف به پرداخت خسارت قراردادي به مبلغ .......... ريال به طرف اول مي باشد. و طرف اول نيز حق فسخ قرارداد را خواهد داشت. طرف دوم به موجب همين قرارداد به طرف اول وكالت داده تا در صورت حدوث شرايط مذكور ، ضمن تكميل و انجام بقيه مراحل كار، نسبت به وصول خسارت قراردادي و هزينه
هايي كه جهت اتمام ساختمان نموده است، از ناحيه فروش سهم طرف دوم از آپارتمان هاي ساختمان جديد اقدام نمايد.
7-7
تا مدت .......... از تحويل ساختمان، هرگونه عيب و ايرادي در هر قسمت از آن به وجود آمده و ناشي از قصور طرف دوم در احداث بنا باشد را بدون مطالبه هيچ هزينه اي برطرف كند.
8-7
تا تاريخ ............ نقشه نهايي ساختمان را تهيه و تغييرات بعدي آن را نيز به تاييد طرف اول برساند.
9-7
حقوق مشاركت ناشي از اين قرارداد را به غير واگذار ننمايد و هرگونه واگذاري در اين خصوص فاقد اثر و ارزش قانوني ميباشد
.
10-7
طرف دوم به منظور تضمين اجراي تعهدات قراردادي خود ، ........ فقره چك به شماره هاي ذيل صادر و در اختيار آژانس امالك ......... قرارداده تا در صورت انجام به موقع تعهدات قراردادي خود و پيشرفت پروژه در مراحل مختلف به شرح ذيل و با تنظيم صورتجلسه با نماينده طرف اول چكهاي مذكور مستردد ميگردد
الف
ب
ج

تبصره : چنانچه بر اساس نظر كارشناسي ، طرف دوم در موعد تعيين شده در قرارداد نسبت به انجام تعهدات خود عمل ننمايد ، طرف اول ميتواند چك امانتي آن موعد را از امالك ...... دريافت و وصول نمايد و طرف دوم با امضاء اين قرارداد مشاركت حق هرگونه اعتراض از ٓاژانس جهت ارائه چك به طرف اول را از خود ساقط نموده است.
11-7
طرف دوم مبلغ ....... ريال همزمان با تحويل گرفتن ملك و انتقال ..... دانگ از سهم مشاعي طي سند قطعي به طرف دوم به صورت بالعوض به طرف اول پرداخت مينمايد كه در پايان مدت نيز طرف اول نسبت به استرداد ٓان اقدام نخواهد كرد. ) صورت وضعيت مبالغ پرداختي تحت عنوان بالعوض به پيوست اين قرارداد ميباشد. كه اين مبلغ بين مالكان با نسبت قدرالسهم ملك تقسيم
ميگردد.(
12-7
طرف دوم مبلغ ....... ريال همزمان با تحويل گرفتن ملك و انتقال ..... دانگ از سهم مشاعي طي سند قطعي به طرف دوم به صورت قرض الحسنه به طرف اول پرداخت مينمايد كه در پايان مدت نيز طرف اول نسبت به استرداد ٓان همزمان با تحويل آپارتمانهاي نوساز اقدام خواهد كرد. بديهي است كه تحويل ٓاپارتمانها با استرداد اين مبلغ به طرف دوم امكانپذير ميباشد. ) صورت وضعيت مبالغ
پرداختي تحت عنوان قرض الحسنه به پيوست اين قرارداد ميباشد. كه اين مبلغ بين مالكان با نسبت قدرالسهم ملك تقسيم ميگردد.(
ماده 8- شرايط قرارداد:
1-8-
طرفين توافق نمودند كه ساختمان از مصالح لوازم و وسايل قيد شده در صورت جامع مصالح مصرفي كه در اين قرارداد ذكر شده است ساخته شده و هرگونه تغيير احتمالي بعدي در صورت موصوف بايد با توافق كتبي طرفين انجام شود.
2-8-
عمليات ثبتي تفكيك سهم مشاعي طرفين طبق توافق مندرج در ماده 4 توسط طرف دوم انجام مي گردد و كليه هزينه هاي مربوطه نظير هزينه دارايي ماليات انبوه سازي و غيره نيز توسط طرف دوم پرداخت خواهد شد.
3-8-
كليه هزينه هاي الزم جهت تنظيم سند رسمي انتقال آپارتمان هاي احداثي به نام هريك از طرفين به تناسب سهم الشركه و مالكيت برعهده همان طرف ميباشد.
4-8-
فروش يا پيش فروش سهم الشركه از سوي هريك از طرفين پس از اخذ جواز ساخت كل ساختمان امكان پذير مي باشد.
تبصره : هرگونه قرارداد فروش كه بدون رعايت شرايط قيد شده در بند باال تنظيم شود، از درجه اعتبار ساقط بوده و براي انتقال گيرنده ان ، هيچ گونه حقي ايجاد نمي نمايد.
5-8-
چنانچه هريك از طرفين از انجام هريك از تعهدات قراردادي خويش در موعد مقرر امتناع نمايد ، مكلف اند روزانه مبلغ .......... ريال به عنوان خسارت قراردادي به طرف مقابل بپردازد. اين مبلغ براي كليه تعهدات طرفين در اين قرارداد پيش بيني شده و در صورت بروز تخلفات قراردادي مختلف ، خسارات با يكديگر جمع مي شوند. اين مبلغ جايگزين تعهد اصلي نبوده و متخلف موظف به انجام
تعهد خود خواهد بود.
6-8-
در صورتي كه بر اثر حوادث قهريه اعم از سيل ، زلزله و...... يا بر اثر تغييرات غير قابل پيش بيني در دستورات و مجوزهاي صادره از سوي شهرداري و ساير دواير دولتي مرتبط ، در انجام كار وقفه ايجاد گردد، هيچ يك از طرفين مسئول تاخيرات به وجود ٓامده نخواهد بود.
7-8-
كليه مصالح حاصل از تخريب ساختمان فعلي ، متعلق به طرف دوم مي باشد.
8-8-
طرف اول اقرار مي نمايد كه پالك ثبتي موضوع قرارداد در زمان تنظيم قرارداد كال يا جزئا و عينا يا منفعتا به كسي واگذار نشده و از سوي مراجع قضايي نيز توقيف نمي باشد. چنانچه مشخص شود هريك از طرفين اول بر خالف اين بند اقدام و قرارداد را منعقد كرده باشند ، مكلف به پرداخت خسارت قراردادي به مبلغ ........... ريال به طرف دوم مي باشد و اين خسارت بدل از انجام تعهد وي مبني بر
فك پالك يا جلب رضايت معارضين نخواهد بود.
9-8-
هريك از طرفين نسبت به فروش آپارتمان هاي خود از ساختمان جديد مسئول پاسخگويي به هرگونه دعوي حقوقي و كيفري خريداران مي باشند.
10-8-
هر گونه افزايش يا كاهش يا نوسانات قيمت و حد.ث ديگر شرايط اقتصادي بر مدت قرارداد يا تقسيم واحدها و ساير شرايط قراردادي تاثيري نخواهد داشت.
11-8-
طرف دوم حق استفاده از وام مشاركت مدني و ترهين مورد معامله را به هيچ وجه ندارد.
12-8-
طرف دوم به هيچ وجه و تحت هيچ عنوان حق )سهم مشاعي زمين انتقال يافته به خود( را به ديگري نداشته و هرگونه انتقال عادي يا رسمي تحت هر عنوان، حتي پس از اتمام مراحل احداث ساختمان ، باطل و از درجه اعتبار ساقط است.
13-8-
انتقال اسناد رسمي سهم اختصاصي هريك از طرفين از آپارتمان هاي احداث شده پس از اتمام عمليات تفكيك ثبتي ، به افراد ديگر بالمانع است.
14-8-
هريك از طرفين مي تواند سهم اختصاصي خود از ساختمان را پس از تحويل ، تصرف نموده و يا اجاره دهند.
15-8-
داور مرضي الطرفين دو طرف طبق توافق طرفين آژانس امالك ....... مي باشد كه در صورت هر گونه اختالف في ما بين راي اژانس امالك مورد تاييد طرفين مي باشد و در صورتي كه اختالف قابل حل نباشد مي بايست در مراجع قضايي ذيصالح طرح دعويٓ گردد.
شرايط فني و اجرايي توافق شده پروژه مشاركت و صورت جامع از مصالح ، لوازم و منصوبات با ذكر تمام جزئيات كه توسط طرف دوم در احداث موضوع قرارداد به كار خواهد برد به شرح ذيل ميباشد
1
اجراي فونداسيون طبق نقشه محاسباتي و زير نظر مهندس ناظر.
2( 
اسكلت از نوع ........ به صورت متناسب با قوانين و مقررات شهرداري طبق ضوابط و مقررات ملي ساختمان و زير نظر مهندس ناظر.
3( 
استفاده تيرچه در سقف ها و عيار بتن سقف ها طبق نقشه محاسباتي
4( 
تمامي سقف ها يونوليت يا بلوك سفالي
5( 
لوله كشي ها
1-5-
لوله هاي آب بهداشتي بيروني از جنس ...............
2-5-
لوله هاي گاز از نوع ..............
3-5-
لوله هاي فاضالب از نوع ..........
4-5-
لوله كشي شوفاژ با لوله هاي .............
6-
رادياتورها از نوع ..............
7-
سيستمهاي گرمايشي: ........
8-
مشعل ...........
9-
سيستم برق:
1-9
-لوله كشي برق از نوع ..........
2-9- سيمها از نوع .............
3-9-
آيفون از نوع ..................
4-9-
كليد ، پريزها از نوع .................
. 5-9-
فيوزها از نوع ..................
6-9-
كابل تلفن از نوع ..................
7-9-
سيستم روشنايي راه پله از نوع ..................
8-9-
آنتن مركزي از نوع
9-9- ..................
نصب كنتور برق ....................
10-9-
نصب جعبه كليد و كليدهاي مينياتوري ................
11-9-
انتقال برق از كنتور اصلي هر واحد تا تابلوي داخلي نصب شده در هر واحد.
10-

كاشي كاري:
ديوارهاي آشپزخانه ، حمام و توالت از نوع ..................
11-
كف سازي
1-11
آشپزخانه ا فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


استفاده اختصاصی از مشترکات آپارتمان ممنوع
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1526 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

مقتضیات زندگی در شهرهای بزرگ که متشکل از ساختمان‌های و فضاهای متراکم و به‌ هم فشرده است، گاه معضلاتی را پدید می‌آورد که با وجود پیش‌بینی راهکار‌های صریح از سوی قانونگذار، بروز اختلاف و دعاوی گوناگون حقوقی و کیفری دور از انتظار نیست.‌ در این میان زندگی در محیط‌های آپارتمانی که متشکل از بخش‌های مشاع است درگیری‌هایی را در میان شهروندان پدید می‌آورد که زمینه‌ساز طرح دعوا در مراجع قضایی می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به اهمیت قابل توجهی که قانونگذار به مفهوم تصرف و نیز احترام به تصرف سابق داده است، طرح دعاوی متعددی در خصوص ادعای تصرف عدوانی در مراجع کیفری به کرات مشاهده شده است. در ادامه به بررسی پرونده‌ای می‌پردازیم که در آن مسئله ادعای تصرف عدوانی در مشاعات آپارتمانی زمینه‌ساز بروز اختلاف و طرح دعوا در دادسرا و سپس دادگاه عمومی کیفری شده است.
شروع دعوا
 در تاریخ 29/7/91 «نیلوفر ...» با مراجعه به دادسرا اقدام به طرح شکایتی نسبت به همسایه خود، «محمدجواد ...» کرد.‌ شاکی در شکایت خود به بیان این مسئله پرداخت که همسایه وی با اقدام به تصرف در مشاعات منزل مسکونی، گوشه‌ای از حیاط را مورد تصرف عدوانی قرار داده است. وی با استناد به اسنادی از قبیل کپی سند مالکیت، نظریه کارشناس رسمی دادگستری، صورت‌جلسه تفکیکی و کروکی ثبت، اقدام به ثبت شکایت خود در مرجع تعقیب کرد. 
شاکی در ادعاهای خود ذکر می‌کند که در سال 1376 اقدام به خرید یک باب آپارتمان کرده است. در جریان توافق او و متهم چنین مقرر شده بود که حیاط و در ورودی شمالی در اختیار متهم و بام و در جنوبی در اختیار شاکی باشد. این توافق برای مدتی بیش از 15 سال مبنای عمل شاکی و متهم بود. اما سال گذشته متهم اقدام به ساخت سرویس بهداشتی در حیاط کرد و زیرزمین را در قالب واحدی مسکونی اجاره داد. شاکی در این میان ادعا می‌کند که در طول 15 سال گذشته هیچ استفاده‌ای از زیرزمین مربوطه به‌عمل نیاورده و حقی نیز نسبت به آن نداشته است. در عین حال متهم در این دوره تنها اقدام به نصب آنتن روی ‌بام کرده است، اما شاکی اظهار می‌دارد که اگر متهم مایل به تصرفات بیشتر نیز بوده، وی ممانعتی برای این تصرف به‌عمل نمی‌آورده است. 
دفاعیات متهم
 متهم ادعا می‌کند که ملک مربوطه 50 سال پیش از سوی وی و برادرش ساخته شده است و آنها در این منزل با یکدیگر شریک بوده‌اند. برادر وی در سال 1370 تمامی مشاعات را به متهم، واگذار کرد و اندکی بعد طبقه دوم از منزل مسکونی را به آقای سعید ... فروخته و وی نیز با علم به اینکه نسبت به مشاعات داخل حیاط حقی ندارد، طبقه دوم آن منزل را خریداری کرده و ضمن سندی اقرار کرده است که نسبت به مشاعات آن ملک اعراض می‌کند و ادعای حقی نخواهد داشت. مالک جدید چندی بعد آپارتمان مربوطه را به شاکی، خانم نیلوفر ... فروخت. از این رو شاکی ادعا می‌کرده که وی سرویس بهداشتی را در ملک خود ساخته است و نسبت به حقوق شاکی تعرضی انجام نداده است.
از سوی دیگر وکیل متهم چنین بیان می‌کند که ادعای شاکی در خصوص زیرزمین نیز بی‌اساس است، چرا که وی با اطلاع از توافقات سابقاً واقع شده میان شرکای قبلی ملک در خصوص زیرزمین و حیاط اقدام به خریداری ملک کرده و از اشاره وی به توافقات مربوطه در برگه بازجویی می‌تواند اطلاع وی از این موضوع را برداشت کرد. وکیل متهم در دفاع از موکل خود برابر اتهامات وارده چنین استدلال می‌کند که اکنون بیش از پانزده سال است که شاکی در همسایگی متهم زندگی می‌کند و پس از گذشت این مدت طولانی وی اقدام به طرح شکایت در خصوص تصرف عدوانی کرده است و مراجعات مکرر وی و موکل او برای برقراری صلح و سازش نتیجه‌ای در پی نداشته است. در خصوص ادعای شاکی بیش از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که‌ با توجه به مستفاد مدلول ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی برای تحقق جرم تصرف عدوانی وجود و احراز سه عنصر ضرورت دارد: سبق تصرف، لحوق تصرف و عدوانی بودن تصرف. چنان که پیش‌تر اشاره شد شاکی سال‌های متمادی در حالی در ملک مزبور سکونت داشته که با توجه به توافقات صورت گرفته بین مالکان سابق از تصرف در مشاعات بی‌بهره بوده، به‌علاوه تصرفات متهم همراه با سکوت و رضایت ضمنی بوده است. عدم شکایت و پیگیری قضایی این موضوع توسط شاکی قرینه‌ای بر همین ادعا به‌شمار می‌رود. 
از سوی دیگر در طول این دوران متهم کلیه هزینه‌های مربوط با مرمت، بازسازی و محافظت از ملک را تقبل و پرداخت کرده است. عنصر ضروری دیگر برای تحقق عنوان تصرف عدوانی که در ماده 158 قانون آیین دادرسی مدنی مورد اشاره قرار گرفته، لحوق تصرف است؛ یعنی متصرف عدوانی بدون رضایت متصرف سابق، مال غیرمنقول را از تصرف وی خارج کرده باشد، اما در قضیه حاضر تصرف جدیدی از طریق خارج کردن مال از تصرف متصرف سابق صورت نپذیرفته است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که تصرف متهم در بخش مشاع مورد اختلاف فاقد خصیصه عدوانی بودن باشد و استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی فاقد وجاهت قانونی به نظر می‌رسد، چرا که مطابق ماده 308 قانون مدنی اثبات ید بر مال غیر بدون مجوز در حکم غصب است و با توجه به اینکه متهم طبق توافقات قبلی با مالک سابق و نیز عرق منطقه از مشاعات استفاده می‌کرده، نمی‌تواند عمل وی را در حکم غصب و عملی عدوانی به‌شمار آورد، به‌علاوه تصرف ملک مشاع بدون افراز و تفکیک را نمی‌تواند جرم و واجد عنوان جزایی دانست؛ بنابراین عنصر عدوانی بودن تصرف در قضیه حاضر یافت نمی‌شود. در این میان باید دقت داشت که متهم در طول دوران مورد بحث دیگر شرکای قسمت‌های مشاع ملک را به طور موثر از تصرف در این قسمت‌‌ها منع نکرده است که این امر را می‌تواند مهر تأییدی بر عدوانی نبودن تصرف دانست. فقدان این عناصر در تحقق جرم تصرف عدوانی در شکایت شاکی نیز به چشم نمی‌خورد، چرا که وی هیچ یک از این امور را با مستندات خود مورد اشاره و ادعا قرار نداده است. از این رو وقوع این جرم از سوی متهم با تردید جدی مواجه است، چرا که عناصر قانونی لازم برای تحقق جرم مزبور در فعل وی جمع نشده‌اند. متهم در اثبات ادعاهای خود به شهادت برادر خود یعنی آقای محمدباقر ... که شریک سابق وی در ملک مربوطه بوده استناد می‌کند. شاهد پس از التزام به راستگویی چنین اظهار می‌دارد که وی به عنوان مالک قبلی آپارتمان، قبل از فروش طبقه مذکور سهم خود از کلیه مشاعات را به برادر خود آقای محمدجواد ... منتقل کرده. از سوی دیگر خوانده در اثبات برائت خود به نظریه کارشناس رسمی دادگستری استناد می‌کند که چنین اظهارنظر کرده است که با توجه به تردد خواهان از در جنوبی مشرف به حیاط و تردد خوانده از در جنوبی که بر اساس موافقت سابق صورت می‌پذیرد، حقوق خواهان و خوانده یکسان است و هیچ یک بر دیگری از حیث برخورداری از حقوق برتری ندارند. 
رای دادگاه
 دادگاه در نهایت با بررسی ادله موجود در پرونده و نیز اظهارات طرفین اختلاف به شرح ذیل اقدام به صدور رای می‌کند: به‌موجب کیفرخواست صادره از دادسرای تهران، آقای محمدجواد... متهم به تصرف مشاعات از جمله زیرزمین و حیاط بوده. این اتهام بدین شرح، موضوع شکایت خانم نیلوفر ... بوده است که متهم مالک طبقه اول و شاکی مالک طبقه دوم ساختمان دو طبقه، با در‌های ورودی مجزا هستند. شاکی مدعی است که حیاط و زیرزمین طبقه اول اماکنی مشاع به‌شمار می‌روند و متهم بدون در نظر گرفتن حق مشاعی وی در حیاط خانه اقدام به ساخت انباری کرده و از آن استفاده نیز می‌کند، به‌علاوه زیرزمین منزل را نیز به محلی مسکونی تبدیل کرده است. دادگاه با توجه به محتویات پرونده، کیفرخواست دادسرا، اقرار صریح متهم مبنی بر احداث انباری در حیاط مشاع ارتکاب بزه تصرف عدوانی را در حیاط مشاعی محرز می‌داند.
اما در خصوص استفاده از زیرزمین دادگاه ملاحظه می‌دارد که متهم با مالک قبلی آپارتمان شاکی به‌نام سعید... در خصوص تصرفات در فضای مشاع دو دستگاه آپارتمان توافق کرده‌اند. با توجه به اینکه در ورودی هر یک از آپارتمان‌ها مجزاست و طرفین به مشاعات ترددی ندارند، فلذا تصرف مشاعات زیرزمین محرز دانسته نمی‌شود. بنابراین دادگاه راجع به تصرف حیاط صدرالذکر متهم را با استناد به ماده 690 قانون مجازات اسلامی، ضمن محکومیت به رفع تصرف، یعنی جمع‌آوری انباری، با رعایت بند 2 ماده 3 قانون وصول برخی درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین، وی را به پرداخت دو میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم کرده است.

روزنامه حمایت 18/6/92

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بازار بورس صنایع دانش بنیان آزادی
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1497 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
بازار بورس صنایع دانش بنیان آزادی           اولین بازار بورس تخصصی صنایع پیشرفته درایران

 

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


فروش آپارتمان ساحلی در رامسر
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1720 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
 

 رامسر- آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر تلفن :09361014411

خوش آمدید :

رامسر-فروش- ( خرید )

 آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از  80 تا 180 متری  

تلفن : 02166122699 - 0216612292

  تلفن 09361014411

-         تلفن : 09109808523   

-          سازمان نظام مهندسی ایران با همکاری بانک صادرات و شرکت های سرمایه گذاری سپهر اقدام به ساخت مجتمع آپارتمانی در رامسر نموده است و این مجتمع هم اکنون آماده تحویل به مشتریان است.

-         این مجتمع ساحلی  دارای دو فاز آپارتمانی  (در منطقه لیدو  رامسر واقع شده است ) و دارای چشم انداز مسلط به  دریای مازنداران و جنگل های زیبای منطقه رامسر است .

-         در ساخت این مجتمع کلیه قوانین  مربوط به نظام مهندسی به اجرا درآمده است  و در آن سعی شده  نمونه ای از رعایت قوانین مهندسی ساختمان از نظر ( مکان یابی ، نقشه ، ایمنی و بکار گیری بهترین مواد ساختمانی بهمراه اجرای قوانین ساخت ) به بهترین شکل ممکن شکل پذیرد .

 

-         این مجتمع آپارتمانی بی نهایت زیبا ، مشرف به دریا و جنگل  سوپر لوکس با تمام امکانات رفاهی است

 

-         متراژ آپارتمانها از 80 متری   تا 183 متری   در 10 طبقه 10 واحدی  با ورودی های جداگانه غربی ، مرکزی  و شرقی  برای سلیقه های متفاوت  یک ، دو و سه خوابه ساخته  شده است

 -  امکانات اولیه  و پیشرفته ( آسانسور ، پکیج اختصاصی ، سیستم گرمایش پیشرفته و ...  

-  هر واحد کاملا مجزا از واحد های دیگر

- ترکیبی از بهترین متریال با بهترین طراحی و نور پردازی در داخل آپارتمان و مشاعات لابی 

-  فوق العاده زیبا و دیدنی  آماده  بازدید

===================

 مشخصات عمومی این مجتمع :

این مجتمع از دو برج شمالی و جنوبی تشکیل شده است  که برجها بصورت مورب طوری کنار هم قرار گرفته اند که هر دو برج دید دربا و جنگل را با هم دارند و صحنه بسیار زیبا و آرامش بخشی را برای شما فراهم میکند .

- در برجها  سه ورودی مستقل برای هر طبقه وجود دارد که ورودی های کناری برای دو آپارتمان و ورودی وسط  برای شش آپارتمان طراحی شده است و برای هر ورودی دو آسانسور فراهم گردیده است .

- در هر طبقه 10 واحد با 10 تیپ مختلف وجود دارد که از متراژ 83 تا 183 متری هستند و طراحی آنها برای بدست آوری بهترین دید دریا و جنگل بصورت است که تعداد اتاق خواب به این صورت است ( تیپ 83 و 100 متری یک خوابه - 132 متری دو خوابه و تیپ 183 متری 3 خوابه می باشد .

- برای ایجاد استقلال بیشتر آپارتمانها سیستم گرمایش و آب گرم مورد نیاز از طریق پکیج دیواری و سیستم گرمایش کف در نظر گرفته شده است . و سیستم خنک کننده اسپیلت است .

- نمای برج ها برای مانده گاری حداکثری زیبائی در آب و هوای مرطوب دریای شمال کامپوزیت است .

- برج شمالی آماده تحویل و برج جنوبی حداکثر تا شهریور 1393 آماده تحویل به خریداران میشود .

-نحوه پرداخت مبلغ آپارتمان ها  : 30 درصد هنگام عقد قرارداد 30 درصد هنگام تحویل ، 35 درصد اقساط 18 ماهه و 5 درصد هنگام سند و طرف قرارداد دو شرکت سرمایه گذاری ساختمان سپهر تهران ( متعلق یه بانک صادرات ) و شرکت سازمان نظام مهندسی هستند . 

لطفا در صورت بازدید و پسند هر واحد موجود برگه پیش ثبت نام را از فروشنده درخواست نمائید و با مشخص کردن شماره آپارتمان و همچنین طبقه و متراژ آپارتمان در آن و وتریز مبلغ 5 میلیون تومان  به شماره حسابی که در برگه پیش  ثبت نام وجود دارد  واحد را به نام خود ثبت نمائید ( در صورت انصراف مبلغ فوق بلافاصله به حساب شما واریز خواهد شد ) .

سپس فیش پرداختی را به همراه برگه پیش ثبت نام که در آن مشخصات کامل خریدار نوشنه شده باشد و یک کپی کارت ملی و شناسنامه خریدار را به یکی از دفاتر شرکت سرمایه گذاری ساختمان سپهرتهران در رامسر و یا تهران تحویل دهید تا قرارداد فرئش به نام شما صادر گردد و سپس از شما برای تحویل قرارداد دعوت می گردد و بقیه موارد مطابق خواهد بود .

امیدواریم استحکام ، زیبائی و مهمتر از همه اعتبار فروشنده شما را ترغیب نماید تا در صورت نیاز به ملکی در شمال ایران یکی از خریداران این برج های آرامش بخش باشید.

=================

همراه با قیمت کارشناسی شده

 ازبرج جنوبی از متری 2700000 تومان  نقد و اقساط

-          برج شمالی از متری 2750000 تومان  نقد و اقساط

-           قیمت آ پارتمان ها  ممکن است درصدی  تغییر کند لطفا قیمت دقیق را  سوال فرمائید

آدرس آپارتمان در رامسر   : رامسر – بلوار معلم ( لیدو سابق ) نبش ساحل 13 مجتمع مسکونی نگین

آدرس دفتر فروش تهران : تهران خیابان آزادی - بین نواب و اسکندری - جنب بانک تجارت - دفتر فروش ساختمان سپهر آزادی تلفن 021- 66122699 

_____________________________

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . +  الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه  . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –

زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان ,

 آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان

, گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل ,

 قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس

 آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای

 آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی

 فروش آپارتمان


برچسب‌ها: ویلاخریدفروش آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 183

رامسر-فروش- ( خرید ) آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 180 متری - تلفن 09361014411 - تلفن : 09109808523 - سازمان نظام مهندسی ایران با همکاری بانک صادرات و شرکت های سرمایه گذاری سپهر اقدام به ساخت مجتمع آپارتمانی در رامسر نموده است و این مجتمع هم اکنون آماده تحویل به مشتریان است. - این مجتمع ساحلی دارای دو فاز آپارتمانی (در منطقه لیدو رامسر واقع شده است ) و دارای چشم انداز مسلط به دریای مازنداران و جنگل های زیبای منطقه رامسر است . - در ساخت این مجتمع کلیه قوانین مربوط به نظام مهندسی به اجرا درآمده است و در آن سعی شده نمونه ای از رعایت قوانین مهندسی ساختمان از نظر ( مکان یابی ، نقشه ، ایمنی و بکار گیری بهترین مواد ساختمانی بهمراه اجرای قوانین ساخت ) به بهترین شکل ممکن شکل پذیرد . - این مجتمع آپارتمانی بی نهایت زیبا ، مشرف به دریا و جنگل سوپر لوکس با تمام امکانات رفاهی است - متراژ آپارتمانها از 80 متری تا 180 متری در 10 طبقه 10 واحدی با ورودی های جداگانه غربی ، مرکزی و شرقی برای سلیقه های متفاوت یک ، دو و سه خوابه ساخته شده است - امکانات اولیه و پیشرفته ( آسانسور ، پکیج اختصاصی ، سیستم گرمایش پیشرفته و ... - هر واحد کاملا مجزا از واحد های دیگر - ترکیبی از بهترین متریال با بهترین طراحی و نور پردازی در داخل آپارتمان و مشاعات لابی - فوق العاده زیبا و دیدنی آماده بازدید - همراه با قیمت کارشناسی شده از متری 2800000 تومان نقد و اقساط - آدرس : رامسر – بلوار معلم ( لیدو سابق ) نبش ساحل 13 مجتمع مسکونی نگین رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد - 
برچسب‌ها: زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان , گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل , قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی فروش آپارتمان, 

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


سازه اسکلت فلزی - سخنرانی درباره : سازه ایمن و پایدار
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1544 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
سازه اسکلت فلزی - سخنرانی درباره : سازه ایمن و پایدار

نوشته ‌شده به دست { فربد حیدری } Farbod Heidar

در این صفحه سعی شده چند مقاله در راستای یک موضوع گنجانده شود امید وارم نظرات شما باعت کمک به تکمیل این صفحه شود .

 

نكات اجرایی زیرسازی پی : 
در نظر میگیریم یك سازه اسكلت فلزی را بخواهیم اجراکنیم ، مراخل ساخت پی اولیه که اکثرا مانند هم هستند ، اما قبل از شرح مختصر مراحل ساخت پی ، باید دقت کنیم که ابتدا نقشه فونداسیون را روی زمین پیاده کنیم و برای پیاده كردن دقیق آن بایستی جزییات لازم در نقشه مشخص گردیده باشد.

از جمله سازه به شكل یك شبكه متشكل از محورهای عمود بر هم تقسیم شده باشد و موقعیت محورهای مزبور نسبت به محورها یا نقاط مشخصی نظیر محور جاده، بر زمین بر ساختمان مجاور و غیره تعیین شده باشد.

(معمولاً محورهای یك امتداد با اعداد 3،2،1 و... شماره گذاری می شوند و محورهای امتداد دیگر با حروف C-B-A و... مشخص می گردند.)

همچنین باید توجه داشت ستونها و فونداسیونهایی را كه وضعیت مشابهی از نظر بار وارد شده دارند، با علامت یكسان نشان می دهند : ستون را با حرف C و فونداسیون را با حرف F نشان میدهند. ترسیم مقاطع و نوشتن رقوم زیر فونداسیون، رقوم رویفونداسیون، ارتفاع قسمت های محتلف پی، مشخصات بتن مگر، مشخصات بتن، نوع و قطر كلی كه برای بریدن میلگرد ها مورد نیاز است باید در نقشه مشخص باشد. قبل از پیاده كردن نقشه روی زمین اگر زمین ناهموار بود یا دارای گیاهان و درختان باشد، باید نقاط مرتفع ناترازی كه مورد نظر است برداشته شود و محوطه از كلیه گیاهان و ریشه ها پاك گردد. سپس شمال جغرافیایی نقشه را با جهت شمال جغرافیایی محلی كه قرار است پروژه در آن اجرا شود منطبق می كنیم ( به این كار توجیه نقشه می گویند) پس از این كار، یكی از محورها را (محور طولی یا عرضی ) كه موقیعت آن روی نقشه مشخص شده است، بر روی زمین، حداقل با دو میخ در ابتدا و انتها، پیاده می كنیم كه به این امتداد محور مبنا گفته می شود؛ حال سایر محورهای طولی و عرضی را از روی محور مبنامشخص می كنیم (بوسیله میخ چوبی یا فلزی روی زمین) كه با دوربین تیودولیت و برایكارهای كوچك با ریسمان كار و متر و گونیا و شاقول اجرا می شود. حال اگر بخواهیم محل فونداسیون را خاكبرداری كنیم به ارتفاع خاكبرداری احتیاج داریم كه حتی اگر زمین دارای پستی و بلندی جزیی باشد، نقطه ای كه بصورت مبنا (B. M) باید در محوطه كارگاه مشخص شود ( این نقطه بوسیله بتن و میلگرد در نقطه ای كه دور از آسیب باشد ساخته می شود. ) 
نكات فنی و اجرایی مربوط به خاكبرداری: داشتن اطلاعات اولیه از زمین و نوع خاك از قبیل : مقاومت فشاری نوع خاك بویژه از نظر ریزشی بودن، وضعیت آب زیرزمینی، عمق یخبندان و سایر ویژگیهای فیزیكی خاك كه با آزمایش از خاك آن محل مشخص می شود، بسیار ضروری است. در خاكبرداری پی هنگام اجرا زیرزمین ممكن است جداره ریزش كند یا اینكه زیر پی مجاور خالی شود كه با وسایل مختلفی باید شمع بندی و حفاظت جداره صورت گیرد؛ به طوری كه مقاومت كافی در برابر بارهای وارده داشته باشد یكی از راه حلهای جلوگیری از ریزش خاك و پی ساختمان مجاور، اجرای جز به جز است كه ابتدا محل فونداسیون ستونها اجرا شود و در مرحله بعدی، پس از حفاری تدریجی، اجزای دیگر دیوارسازی انجام گیرد. 
نكات فنی و اجرایی مربوط به خاكریزی و زیرسازی فونداسیون : چاههای متروكه با شفته مناسب پر می شوند و در صورت برخورد محل با قنات متروكه، باید از پی مركب یا پی تخت استفاده كرد یا روی قنات را با دال بتن محافظ پوشاند. از خاكهای نباتی برای خاكریزی نباید استفاده كرد. ضخامت قشرهای خاكریز برای انجام تراكم 15 تا 20 سانتیمتر است. برای انجام تراكم باید مقداری آب به خاك اضافه كنیم و با غلتكهای مناسب آن را متراكم نماییم، البته خاكریزی و تراكم فقط برای محوطه سازی و كف سازی است و خاكریزی زیر فونداسیون مجاز نمی باشد. در برخی موارد، برای حفظ زیر بتن مگر، ناچار به زیرسازی فونداسیون هستیم، اما ممكن است ضخامت زیرسازی كم باشد (حدود 30 سانتیمتر) در این صورت می توان با افزایش ضخامت بتن مگر، زیرسازی را انجام داد و در صورت زیاد بودن ارتفاع زیرسازی، می توان با حفظ اصول فنی لاشه چینی سنگ با ملات ماسه سیمان انجام داد.

 

لزوم نگرش یکپارچه در طراحی و ساخت برای نیل به سازه ایمن و پایدار

Top of Form

Bottom of Form

پروفسور محسن غفوری آشتیانی، رئيس انجمن مهندسی زلزله ايران

ضمن تشکر از جامعه مهندسان مشاور به خاطر برگزاری سلسله جلسات ، هم اندیشی در تامین زندگی ایمن در مناطق زلزله خیز که این اولین جلسه‌ای است که برگزار شده است.

اکثر انسانها در تمامی حرفه‌های کاری اعم از صاحبان علم، سیاستمداران و دولتمردان، مجریان، معلمان، مهندسان، پزشکان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و... همگی در جهت دست‌یابی به آسایش و زندگی ایمن مردم با دو هدف اصلی: حفظ جان و سرمایه (مال) انسان‌ها هر روز در حال کار و تلاش هستند.

بعبارتی همه کارهائی که هر شخص در زندگی مادی انجام می‌دهد برای داشتن یا رسیدن به زندگی خوب با حفظ جان و مال است. می‌توان این دو مورد را در یک کلمه «معاش انسانها» نیزخلاصه نمود. این دو هدف مهم در سراسر جهان با عناوین مختلفی مانند:«توسعه پایدار» و «پیشرفت» مطرح است. در پیشرفت به جنبه‌های الهی، اخلاقی و روحی انسان و عدالت توجه بیشتری وجود دارد. فکر میکنم هر دو در اصل یکی است، چه توسعه پایدار و یا پیشرفت ؛ بحث فلاسفه است.

سوال: چرا میزان تحقق این اهداف مشترک در برخی جوامع زیاد و در برخی جوامع کم است. کدام کشورها در کدام بخش یا بعد موضوع تا حدودی موفق و یا نا موفق بوده‌اند؟ آیا ناموفق بودن آندسته از جوامع مانند کشور ما در زمینه ایمنی در برابر زلزله، به دلیل فقدان دانش و دانائی است؟ اگر عیلرغم تلاش همه ما نتوانسته‌ایم به این اهداف برسیم، چرا؟ مگر کسی از زندگی در «شهر امن» بدش میاد؟ مگر همه شعارها و قانون نمی گویند: ایمنی، ایمنی،..... پس چرا شهرهای ما در برابر سوانح امن نیستند؟

آیا قانون و رهنمود نداریم؟ آیا در تبدیل علم و دانش به عمل و پیاده نمودن دانسته‌ها در عمل و اجرای قانون کوتاهی شده است؟ مسلماً مشکل دانش نیست، بلکه این است که دانشی را که داریم، بدان عمل نمی‌کنیم. میتوان گفت تبدیل علم به عمل یا پیاده سازی دانش (Implementation of Know-How) یک هنر است. این دیگر یک دانش و تخصص و .. نیست. بلکه یک هنر کار جمعی با منافع مشترک است. نیاز به باور به دانسته‌های خود داریم.

ما خودمان خیلی چیزها را می‌دانیم، اما چقدر عمل می‌کنیم. ما چقدر به دانش‌ها و دانسته‌هایی که داریم عمل می‌کنیم؟ حالا اینکه چرا عمل نمی‌کنیم باز خودش دلیل دارد. یکی از دلایل آن نداشتن باور کامل و قلبی به دانسته‌هایمان است و یا اینکه فکر می‌کنیم زیاد در حفظ جان و مالمان تاثیر ندارد. یا باور داریم، ولی باور قلبی نشده، زیرا باور قلبی است که منجر به عمل می‌شود. از این بحث‌های فلسفی نتیجه می‌گیریم که باید با همکاری با یکدیگر و تلاش در راستای منافع مشترک و اینکه تلاش مشترک باعث ارتقای شخصی و حرفه‌ای می‌شود باور قلبی داشته باشیم تا بتوانیم چالش‌های موجود در حرفه مهندسی ساخت و ساز و توسعه ایمن در برابر زلزله را با در فرایند تبدیل علم به عمل حل کنیم.

مشکل دیگر عدم نگاه یکپارچه هست. در بحث طراحی، مهندسان معمار، سازه، تأسیسات و... باید نگرشی یکپارچه در زمینه‌های اجرا، نگهداری و نظارت با یکدیگر داشته باشند. به عنوان مثال، در حوزه ساخت و ساز شهری باید بدانیم که ساختگاه عملاً یک پلت فرم شهری محسوب می‌شود که نمی‌توان هر چیز را در هر جا ساخت و باید به تقسیمات شهری و ضوابط تعیین شده توجه نمود.

اگر جامعه مهندسان اعم از مهندسان سازه، معمار، شهرساز و ... دیدگاه یکپارچه با همدیگر و با جامعه داشته باشند آنگاه می‌توان توقع داشت که دیگران در این جامعه مهندسی نفوذ نکرده و با تزریق پول یا سود باعث تخریب این جامعه نخواهند شد. پس چون ما یکپارچه نگاه نمی‌کنیم، منافعمون یکی نمی‌شود. خوب، بازیگران این جریان چه کسانی هستند که نگاهشان یکی نیست، دیدگاه‌هایشان متفاوت است؟ یک گروه مدیران و سیاست‌گذاران است که بازیگر این جریانند. یک گروه دیگر صاحبان سرمایه هستند که فقط نگاهشان به حجم و گسترش سرمایه است؛ و گروه دیگر مهندسان است که مهندس می‌خواهد بسازد. ما یک نگاه یکپارچه می‌خواهیم داشته باشیم. یعنی این جریان‌ها در راستای تکمیل یکدیگر عمل کنند.

اصطلاحاً به این می گویند نگاه یکپارچه به دنیا داشتن در یک اصطلاحی بهش می‌گوییم مدیریت ریسک از سطح خرد تا کلان. در این اندر کنش چرخش یعنی پول در جریان مهندسی با نگاه مهندسی قرار می‌گیرد و همه در خدمت توسعه و پیشرفت که منجر به حفظ جان و مال شود.

رفع این چالش‌ها و تحقق اهداف عالیه حفظ جان و مال را می‌توان از دیدگاه‌های متفاوتی مورد بررسی قرار داد: 1-دیدگاه مهندسی 2- دیدگاه اقتصادی 3- دیدگاه جامعه و مردم.

آنچه مسلّم است اینکه تمام مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را نمی‌توان هم‌زمان حل نمود، لذا باید حوزه خود را کوچک کرده و هر کس به فراخور دیدگاه به این مسائل نگاه کند. لذا ما فقط به بعد مهندسی آن در این جلسه می‌پردازیم تا با دریافت نظرات جمع بتوانیم در آینده قدم‌های مشترک برداریم.

برای مثال از دیدگاه مهندسی باید توجه نمود که آیا مهندسان معمار، سازه، تأسیسات، ژئوتکنیک و... دارای منافع و نگاه یکپارچه هستند؟ آیا همگی آن‌ها برای رسیدن به یک منفعت گام بر می‌دارند؟ در حال حاضر میتوان گفت که اکثراً دارای دیدگاه‌ها، اولویت ها ومنافع حرفه‌ای و شخصی متفاوت هستیم؛ و تا کنون نتوانستیم منافعمان را مشترک کنیم. معمار یک منفعت داره. سازه یک منفعت داره. اینها بایستی بیایند کنار همدیگر. چون کنار هم قرار نمی‌گیرند و تفاوت منافع وجود دارد، پس در عمل دچار مشکل می‌شویم.

آیا ما مهندسان هم با همدیگر دارای نگاه یکپارچه هستیم؟ آیا معمار با سازه، تاسیسات و... با یک منفعت و نگاه بهش نگاه می‌کنیم؟ آیا همون یک نگاه رو داریم؟ هممون یک جور نگاه می‌کنیم؟ یا نه؟

واضح است که جامعه مهندسان باید اصلاحات را از اعضای خود شروع کرده و سپس از دیگر اقشار جامعه مانند سرمایه‌داران، سیاستمداران و سایر مسئولان ذیربط درخواست منافع مشترک داشته باشند. به عنوان مثال در ایران این یکپارچگی و هماهنگی در جامعه پزشکان مخصوصاً در مسائل بزرگ و حساس به خوبی مشاهده می‌شود.

ما می‌خواهیم بحث رو با کمک شما دوستان به جایی برسانیم که ما مهندسان چگونه می‌توانیم نگاهمون را یکپارچه کنیم. منافعمون رو یکپارچه کنیم. با همدیگر کار کنیم. از بعد ساخت و ساز. نمی‌توانیم هر چیزی رو هر جایی بسازیم. خودش تقسیمات زیادی دارد. در بحث طراحی از بعد معمار سازه و تاسیسات و ... در بعد اجرا ، نگهداری و نظارت. این عوامل اگر بیایند و نگرش‌ها رو یکی کنیم، یعنی من مهندس زلزله با مهندس سازه، با مهندس شهرساز اگر بتوانیم به نگاه یکپارچه و جامع و یکسان برسیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که دیگران در جامعه مهندسی ما نفوذ نکنند و باعث تخریب این جامعه با تزریق پول و زور و... شوند.

در جهت دست‌یابی به زندگی ایمن از دیدگاه مهندسی، انجمن مهندسی زلزله ایران و جامعه مهندسان مشاور را دو قشر تاثیر گذار در کشور می‌توان به شمار آورد.

جامعه مهندسان مشاور در برگیرنده مهندسانی است که دارای عمل و دانش در کنار هم بوده و انجمن مهندسی زلزله شامل دانشگاهیانی است که در جهت پیشبرد علم گام بر می‌دارند،

لذا با درک این حقیقت غیر قابل کتمان که شهر یا کشور ما ایمن نیست، نیاز به همکاری نزدیک این دو گروه احساس می‌شود.

در انتها می‌توان گفت که مشکل اساسی کشور در دست‌یابی به زندگی ایمن، نه دانش است، نه آیین‌نامه و نه قانون بلکه حلقه مفقوده، مدیریت می‌باشد.

مدیریت با ایجاد ارتباط میان بخش‌های مختلف مهندسی، اقتصادی و اجتماعی می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ایجاد حرکت یکپارچه به سمت زندگی ایمن فراهم سازد.

 

با تشکر منبع : ؟

مختصری درباره قالب بندی :


قالب بندی فونداسیون چگونه است؟
قالب بندی باید از تخته سالم بدون گره به ضخامت حداقل 5/2 سانتیمتر یا ورقه های فلزی صاف یا از قالب آجری (تیغه 11 سانتیمتری آجری یا 22 با اندود ماسه سیمان برای جلوگیری از خروج شیره بتن) صورت گیرد.

لازم به یادآوری است كه پی های عادی را می توان با قرار دادن ورقه پلاستیكی ( نایلون ) در جداره خاكبرداری از آن به عنوان قالب استفاده كرد.

 

سازه سازه فلزی مزایای سازه فلزی پیش ساخته

 

از مهمترین مزایای سازه فلزی پیش ساخته میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
1. صرفه جویی در مصالح در ساخت سازه فلزی
2. صرفه جویی و سرعت بالا در مدت ساخت و نصب سازه فلزی
3. استفاده بیشتر از فضای زیر پوشش
4. مقاومت زیاد سازه فلزی
5. دوام زیاد سازه فلزی
6. خواص ارتجاعی در سازه فلزی
7. پیوستگی مصالح
8. تقویت پذیری و امکان مقاوم سازی در سازه فلزی 
9. شرایط آسان ساخت و نصب سازه فلزی
10.سازه فلزی دارای وزن کمی است.
11. سازه فلزی مزیت اشغال کمتر فضا را داراست.
12. ضریب نیروی لرزه ای سازه فلزی 
13. قیمت مناسب

=========================

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –
زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان 
, گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل , قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی فروش آپارتمان
برچسب‌ها: ویلا, خرید, فروش آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 183
رامسر-فروش- ( خرید ) آپارتمان های لوکس ساحلی در رامسر از 80 تا 183 متری - تلفن 09361014411 - تلفن : 09109808523 - 
سازمان نظام مهندسی ایران با همکاری بانک صادرات و شرکت های سرمایه گذاری سپهر اقدام به ساخت مجتمع آپارتمانی در رامسر نموده است و این مجتمع هم اکنون آماده تحویل به مشتریان است. - این مجتمع ساحلی دارای دو فاز آپارتمانی (در منطقه لیدو رامسر واقع شده است ) و دارای چشم انداز مسلط به دریای مازنداران و جنگل های زیبای منطقه رامسر است . - در ساخت این مجتمع کلیه قوانین مربوط به نظام مهندسی به اجرا درآمده است و در آن سعی شده نمونه ای از رعایت قوانین مهندسی ساختمان از نظر ( مکان یابی ، نقشه ، ایمنی و بکار گیری بهترین مواد ساختمانی بهمراه اجرای قوانین ساخت ) به بهترین شکل ممکن شکل پذیرد . - این مجتمع آپارتمانی بی نهایت زیبا ، مشرف به دریا و جنگل سوپر لوکس با تمام امکانات رفاهی است - متراژ آپارتمانها از 80 متری تا 180 متری در 10 طبقه 10 واحدی با ورودی های جداگانه غربی ، مرکزی و شرقی برای سلیقه های متفاوت یک ، دو و سه خوابه ساخته شده است - امکانات اولیه و پیشرفته ( آسانسور ، پکیج اختصاصی ، سیستم گرمایش پیشرفته و ... - هر واحد کاملا مجزا از واحد های دیگر - ترکیبی از بهترین متریال با بهترین طراحی و نور پردازی در داخل آپارتمان و مشاعات لابی - فوق العاده زیبا و دیدنی آماده بازدید - همراه با قیمت کارشناسی شده از متری 2800000 تومان نقد و اقساط - آدرس : رامسر – بلوار معلم ( لیدو سابق ) نبش ساحل 13 مجتمع مسکونی نگین رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد -
برچسب‌ها: زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان , گرانترین اپارتمان , آپارتمان مجلل , قشنگترین آپارتمان در تهران , عکس آپارتمان زیبا , بهترین آپارتمان , عکسهای آپارتمان , خرید و فروش اپارتمان درج آکهی فروش آپارتمان

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ضوابط ساخت و ساز دربخش مسکونی
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1992 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

ضوابط ساخت و ساز دربخش مسکونی

                نکات مهم که رعایت آنان ضروری است :

 

-     خریدار مکلف است ناودانهای ساختمان در بر گذرهای  عمومی را در داخل ساختمان تعبیه نماید.

 

-    مصالح ساختمانی و مازاد آن و ابزارکار ساختمانی نباید بیش از یک سوم گذرگاه عمومی پیاده رو را اشغال نماید در مواردی که اجرای عملیات ساختمانی ضرورت استفاده موقت بیش از یک سوم عرض پیاده رو را ایجاب نماید . مالک مکلف است قبلا" اجازه  نامه لازم را ازسازمان دریافت دارد ریختن مصالح روی آسفالت به کلی ممنوع و سازمان نسبت به جمع آوری آن اقدام خواهد کرد.

 

 

    -     برای کندن مصالح پیاده رو و آسفالت سواره رو بمنظور کابل کشی – لوله کشی و نظائر آن قبلا" میبایست از سازمان عمران کرمان مجوز دریافت گردد و بمحض برخورد با هرگونه تاسیسات زیربنایی ( کابل برق یا تلفن – لوله آب – گازو یا فاضلاب و...) مراتب میبایست بیدرنگ به سازمان گزارش گردد بدیهی است جبران هر گونه خسارتی که براثرعملیات ساختمانی به تاسیسات مذکور وارد شود بعهده خریدار زمین میباشد.

 

-       درطول عملیات ساختمانی میبایست پیش بینی های لازم ایمنی کارگران – عابرین پیاده –ساختمانهای مجاورو وسائط نقلیه و......بعمل آید.

 

 

-        هرگاه  مشخص گردد که نقشه های مصوبه با مندرجات این پروانه مغایرتی دارد فقط مندرجات پروانه معتبرخواهد بود و مالک دراولین فرصت میبایست برای رفع تناقض به سازمان عمران کرمان مراجعه نماید.

 

-        کلیه مقررات و تعهدات این پروانه درباره هرشخص که ازطریق قانونی قائم مقام متقاضی این پروانه باشد صادق و جاری است.

 

 

 

                       (  ضوابط و مقررات صدورپروانه ساختمان)

 

مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده :

 

1-    کپی قرارداد واگذاری زمین

2-    نقشه های معماری به مقیاس 100: 1 شامل :

-        ازکلیه طبقات غیریکسان ازهرطبقه یک نقشه

-        حداقل دو مقطع

-         کلیه نماهای لازم

-        برای کلیه ساختمانهای ازدو طبقه به بالا (آپارتمانها) میباید نقشه های پی و اسکلت و مبانی محاسباتی به مقیاس 100: 1 ارائه گردد.

 

تبصره : سازمان عمران کرمان نقشه های تیپ ازساختمانهای مسکونی تهیه کرده و دراختیارمتقاضیان پروانه ساختمان خصوصا" افرادیکه قادربه مراجعه به مهندس مشاورنمیباشند قراردهد.

 

3-    ارائه تقاضا نامه بوسیله مالک یا وکیل قانونی او درصورتیکه تقاضا ازطرف شرکت یا سازمانی باشد نماینده رسمی آن شرکت یا سازمان باید معرفینامه معتبرازشرکت ارائه دهد.

 

- نکاتی که رعایت آنها درتمام ساختمانهائیکه درمنطقه احداث میشود الزامی است:

 

-        نقشه های ساختمانی واحدهای مسکونی ازنظرسیمای شهری و اماکن عمومی بدون استثناء باید به تصویب سازمان عمران برسد.

 

-          کلیه ساختمانهایی که بدون استفاده ازنقشه های تیپ سازمان احداث میشود بایستی از نظرمعماری و محاسباتی توسط مهندسین معماریا ساختمان مجاز (دارای پروانه اشتغال ازوزارت مسکن و شهرسازی ) تهیه شده و ضمن رعایت ضوابط سازمان عمران کرمان فقط ازنظرمعماری به تصویب سازمان برسد. بدیهی است کلیه مراحل نظارت فنی براجرا و کنترل مرغوبیت به بهره مندی ناظرمالک زمین میباشد.

 

-          درهرساختمان باید ازدفع فاضلاب پیش بینی لازم بشود ، بنحویکه ازنظ اتصال به شبکه فاضلاب دچاراشکال نگردد درکلیه ساختمانهائیکه مالک نسبت به احداث زیرزمین نماید باید پیش بینی لازم را بنماید.

 

       به هرحال رعایت آئیننامه های ایمنی ساختمان الزامی است.

 

نحوه استفاده ازاراضی و تراکم های ساختمانی :

1-      بخش مسکونی :

تعریف : منظورازبخشهای  مسکونی آن قسمت ازاراضی شهرک و قطعات تفکیکی هستند که به احداث واحدهای مسکونی تخصیص داده شده و برحسب پیش بینی با تراکم های :

 

2-2-1- سطح زیرپوشش ساختمانها حداکثر 25% ازکل سطح بوده و بقیه به فضای سبز، محوطه سازی ، راههای دسترسی و پارکینگ ها اختصاص یابد.

 

3-2-1- تعداد طبقات دررابطه با طرحهای معماری بنا متنوع و بطورمتوسط 4 طبقه تامین تراکم مقررخواهد بود.

 

4-2-1- احداث آسانسورو پله فراربرای ارتفاعات بیش از4 طبقه الزامی است.

 

5-2-1- رعایت فواصل حداقل بین بلوکها با توجه به مسائل مربوط به اشراف و سایه اندازی ضرورت دارد.

 

6-2-1- رعایت پیش بینی های ایمنی ساختمان دربرابرزلزله مطابق آخرین آئیننامه وزارت مسکن و شهرسازی الزامی است.

 

مقررات حیاط خلوت و نورگیر:

 

حیاط خلوت برای نورگیری اطاقهای اصلی درساختمانهای یک طبقه حداقل 12مترمربع

مساحت و3 مترعرض داشته باشد (منظورازعرض حیاط خلوت آن دو ضلعی است که معمولا" ازآن نورگیری نمیشود) برای هرطبقه اضافی نیم متربه عرض حداقل مذکور اضافه خواهد شد.

حیاط خلوت برای نورگیری آشپزخانه درساختمانهای یک طبقه حداقل 6 مترمربع مساحت و 2 مترعرض باید داشته باشد  برای هر طبقه  اضافی 50 سانتیمتربعرض حداقل  مذکور اضافه خواهد شد.

 

حیاط خلوت یا نورگیر برای نورگیری توالت یا انبار حداقل 2 مترمربع باید مساحت داشته باشد.

 

درصورتیکه حیاط خلوت برمعبرقرارگیرد یا مساحت آن از 25 مترمربع بیشترباشد جزو زیربنا محسوب نخواهد شد.

 

مقررات بالکن و پیش آمدگی ها:

 

ارتفاع بالکنهای مشرف به معابر یا حیاط ها بایستی حداقل ازکف زمین 5/2 مترمربع باشند.

 

ضوابط پاركينگ:

 

پارکینگهای واحدهای مسکونی :

 

-          هرواحد مسکونی باید دارای  یک محل  پارکینگ  باشد ( پارکینگ سرپوشیده یا رو باز).

-           

پارکینگهای سایرفعالیتها:

 

تعداد پارکینگهای مورد نیاز سایرساختمانها از روی جدول محاسبه و معین میشود.

 

اندازه و مشخصات فنی پارکینگ ها :

 

هروسیله نقلیه شخصی حدود 12مترمربع محل جهت توقف و حدود 12مترمربع فضا جهت مانوراحتیاج دارد ازاین لحاظ برای هروسیله نقلیه طبق استاندارد مربوطه درنظرگرفت.

حداکثرشیب رامپ  نباید بیش از15% باشد.

 

ارتفاع ورودی پارکینگ نباید کمتراز 2 مترباشد.

 

پارکینگ درداخل ساختمان :

 

-          درصورتیکه پارکینگ درطبقات زیرزمین ساختمان پیش بینی شود سطح این قسمت ازساختمان جزو سطح تراکم ساختمان محاسبه نمی گردد.

 

-          حداکثرارتفاع  پارکینگ  کف به کف 5/2 و حداقل ارتفاع  ورودی پارکینگ  به زیر زمین 2 است.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای صدور گواهی پایان کار ساختمانی

 

1)     ارائه درخواست صدور پایان کار توسط مالک (فرم شماره 7)

2)     ارائه گزارشات مراحل سه گانه پیشرفت عملیات ساختمانی تائید شده توسط مهندس ناظر ساختمان.  

3)     ارائه گزارش مهندس ناظرساختمان مبنی بر اتمام کلیه عملیات ساختمانی مطابق با پروانه ساختمان.

4)     معتبر بودن پروانه ساختمان در زمان درخواست صدور پایان کار ساختمان. (بر طبق دستورالعمل شماره 1329-م359)

- تبصره1: در صورت عدم تمدید پروانه ساختمانی در موعد مقرر، مالک  می بایست ابتدا نسبت به تمدید پروانه ساختمان اقدام نماید تا سایر مراحل صدو ر پایان کار انجام شود. که در این صورت هزینه تمدید پروانه(بدلیل عدم تمدید در زمان مقرر) برای هر سال 50 درصد هزینه صدور در زمان مورد درخواست پایان کار خواهد بود.

- تبصره2: در صورت سپری شدن مدت سه سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی، مالک می بایست ابتدا نسبت به دریافت پروانه جدید اقدام نماید.

5)     تسویه حساب بابت اجرای شبکه عمومی گاز کشی در مورد قطعاتی که خط انتقال گاز در مجاورت آنها اجرا گردیده است.

6)      بازدید از ساختمان احداثی توسط کارشناس معاونت عمرانی و تائید موارد ذیل:

-   اتمام کامل عملیات نازک کاری شامل سفید کاری، نقاشی، کاشی کاری، کف سازی فضاهای داخلی.

-   نصب درب و پنجره های فضاها و نصب شیشه ها .

-   نصب شیر آلات و تجهیزات بهداشتی .

-   نصب کلیه تاسیسات الکتریکی و تجهیزات روشنائی .

-   نصب سیستم های سرمایشی و گرمایشی به طور کامل بنحوی که امکان استفاده از آنها وجود داشته باشد.

-   تکمیل پشت بام اجرای ایزولاسیون پشت بام و جان پناه مطابق نقشه ها و مشخصات فنی ساختمان .

-   اتمام عملیات نما سازی به صورت کامل و باز کردن داربست نما .

-   اتمام عملیات محوطه سازی و حصار کشی محوطه و نصب دربهای ورودی محوطه (ارائه نقشه محوطه سازی و نمای دیوار محوطه قبل از اجرا و تائید دفتر فنی منطقه الزامی می باشد)

7)     امضای فرم تعهدات (فرم شماره 2)  توسط مالک .

8)     جمع آوری مصالح باقیمانده و نخاله های ساختمانی  و نظافت معبر به طور کامل .

9)     اصلاح و تعمیر تاسیسات زیربنائی منطقه در صورت وارد آمدن خسارت طی عملیات ساختمانی .


 

 آئیننامه ساختمانی و مقررات و ضوابط ساخت و سازدربخش صنعتی

 

 

این آئیننامه که درتاریخ 1/2/1372 به تصویب مدیریت سازمان عمران کرمان مجری منطقه ویژه اقتصادی سیرجان رسیده است شامل 29 ماده و 1 تبصره بوده و ملاک انجام هرگونه عملیات ساختمانی قطعات واگذار شده درمنطقه ویژه تجاری سیرجان میباشد.

 

1-   متقاضی موظف است ساختمانهای کارگاه یا کارخانه خود را حداقل به فاصله 5 متر از اطراف محدوده زمین ( برای  عبور وسایط آتش نشانی ) احداث نماید . درمورد زمینهای به مساحت یکهزارمترمربع و کمترازآن حریم مرقوم میتواند حداقل 5/3 مترمنظورشود و درغیرآنصورت حریم 5 مترباید رعایت شود.

 

2-   درصورتیکه ارتفاع ساختمان یا تأسیسات ویا دود کش آن بیش از20 مترباشد متقاضی موظف است با مراجعه به اداره فرودگاه محل موافقت فرودگاه را با ارتفاع مستحدثات اخذ و به سازمان ارائه نماید درصورتیکه طبق تشخیص فرودگاه نیازبه نصب علائم و چراغ طبق مقامات فرودگاه اقدام نماید .

 

3-      احداث هرگونه ساختمان غیرازآنچه درمجوزساختمانی دکرشده ممنوع است.

 

4-   دیوارهای مجاورسایر قطعات با مصالح بنایی و حداکثر2 مترارتفاع و اضلاع مجاورمعابربا سکو و یا مصالح بنایی  حداکثربه ارتفاع 80 سانتیمترکه بقیه آن نیزبه ارتفاع 20/1متربا نرده فلزی با توری و یا شبکه ازسایرمصالح اجرا شود.

 

5-   هرواحد صنعتی ملزم است اموررفاهی  و بهداشتی و حفاظتی کارگران را مطابق قوانین و مقررات داخلی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان چه درزمان اجرای عملیات ساختمانی و چه پس ازپایان کارودرحین بهره برداری مراعات واجرا نماید.

 

6-    نظرباینکه  آب مورد نیاز واحدهای صنعتی توسط شبکه آبرسانی منطقه صنعتی تأمین میگردد هیچ واحدی مجازبه حفرچاه به منظورتامین آب نمیباشد.

 

7-   آبهای جاری ناشی ازبارندگی میبایست توسط لوله و کانال و یا کانیویه کانالها و کانیوهای شبکه تخلیه آبهای سطحی شهرک منتقل گردد. بدیهی است که برای هدایت آبهای سطحی درمحوطه زمین صنعتی به هیچ وجه مجازبه استفاده ازشبکه فاضلاب نمیباشد.

 

8-   چنانچه قطعه زمین درنبش قرارگرفته باشد گوشه هائی اززمین که درتقاطع (دویا سه یا چهارراه ) قرارمیگیرد مطابق نقشه تفکیکی و یا ضوابط  مربوطه پخ یا منحنی ساخته میشود.

 

9-      اجرای ناودانها به صورت روکاراکیداً ممنوع است.

 

      10 - برای کندن  پیاده رو  یا روسازی خیابان به منظورکابل کشی و یا لوله گذاری و یا نظائر آن متقاضی باید قبلا" اجازه نامه کتبی ازدفتر فنی منطقه ویژه اقتصادی  سیرجان دریافت ودرصورت برخورد با کابل برق ، تلفن و یا لوله آب و یا گاز و یا فاضلاب باید فورًا مراتب به دفترفنی منطقه گزارش شود.

 

بدیهی است جبران ترمیم کلیه خسارات وارده براثربی احتیاطی به تاًسیسات شهری ازجمله زیرسازی خیابانها ، پیاده روها ، ترمیم  فضای سبز و هزینه تخریب و زیان رساندن به سایر

تاًسیسات عمومی مانند شبکه آب ، فاضلاب ، برق ، تلفن و کانالها و غیره به عهده متقاضی خواهد بود.

 

11- واحدهائیکه بدلیل ماهیت تولید خود دارای صداها و ارتعاشات بیشترازحد مجازقابل قبول محیط زیست میباشند موظف هستند درطرحهای ساختمانی خود پیش بینی لازم را درجهت عایق بندی و جلوگیری ازانتشارصوت و ارتعاش بعمل آورند.

 

12- صاحبان صنایع ملزم هستند ازنگهداری بیش ازحد مجاززباله درمحوطه کارگاه خودداری نمایند و ضمنا" سوزاندن زباله ها درمحوطه کارگاهها به هیچ وجه مجازنبوده و درصورت مشاهده برابرمقررات رفتارخواهد شد.

 

13- واحدهائیکه میزان آلودگی فاضلاب آنها بیش ازحد مجازقابل قبول تصفیه خانه فاضلاب صنعتی میباشد ، میبایستی قبل ازتخلیه فاضلاب خود به شبکه ، تصفیه اولیه نموده و بعد لز پایین آوردن میزان آلودگی آن به حد استاندارد تصفیه خانه ، آنرا به شبکه تخلیه نمایند. بدیهی است نصب آشغال گیردرمحل اتصال به فاضلاب شبکه ضروری است . استاندارد میزان آلودگی مجازفاضلاب کارگاه صنعتی هنگام تخلیه به شبکه پیوست میباشد.

 

 

 

بدیهی است واحدهائیکه مجازبه تخلیه فاضلاب به شبکه میباشند که نتایج آزمایش شیمیایی فاضلاب خود را به تاًئید سازمان حفاظت محیط زیست و مدیریت منطقه ویژه اقتصادی  رسانده باشند.

 

14-هرواحد صنعتی موظف است علاوه بررعایت کلیه نکات یاد شده دراین آئیننامه ، ضوابط و مقررات و بخشنامه هائی که منبعد ازسوی مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سیرجان برای واحدهای صنعتی لازم الاجرا تشخیص داده میشود اعمال نماید.

 

15- کلیه واحدهای صنعتی درزمان احداث کارگاهها و انبارها بایستی پیش بینی لازم را ازنظر اتصال زمین (ارتینگ) براساس استانداردها به منظورجلوگیری ازاتصال کوتاه رعد و برق و عواقب آن به عمل آورند.

 

16- واحدهائیکه دارای آلودگی  ازنظر صدا، بو ، گرد و غبارو گاز، بخارات سمی بیش ازحد استاندارد قابل قبول محیط زیست میباشند ملزمند پیش بینیهای لازم را برای فیلتراسیون و تصفیه آلودگی ایجاد شده توسط کارگاههای خود طبق ضوابط بین المللی و اداره محیط زیست بعمل آورند.

 

17- چنانچه کارگاههای صنعتی نیازبه مصرف گازهایی مانند اکسیژن و اتیلن و غیره دارند میبایستی کپسولها و مخازن مربوطه را درخارج ازکارگاهها به فاصله حداقل 2مترازکارگاهها و انبارها با ایجاد سازیبان قراردهند ( سایبان ازنوع مواد نسوز وعایق ).

 

18- هرواحد صنعتی ملزم است زباله ها و نخاله های حاصله ازکارهای ساختمانی و تولیدی را براساس  ضوابط  منطقه صنعتی ویژه درمحلهائیکه بدین منظورپیش بینی میگردد حمل و تخلیه نماید.

 

19- مصالح ساختمانی درحین و بعد ازاتمام ساختمان و همچنین نخاله های پس مانده های ساختمانی نباید معابرعمومی را اشغال نماید.

 

20- مواد خام وتولیدی واحد صنعتی باید منحصرا" درمحل عرصه آن واحد انبارگردیده و اشغال معابرعمومی مطلقا" ممنوع است. ضمنا" هرواحد صنعتی موظف است محل بارگیری و باراندازی مواد و فضولات خود را بنا به احتیاج درمحوطه داخلی پیش بینی نماید و استفاده ازخیابانها و سطح پیاده روها بدین منظورممنوع است.

 

21- متقاضی مکلف است حداکثرظرف مدت 3 ماه ازتاریخ تحویل زمین ، نقشه های ساختمانی شامل : پلان ، نما ، مقاطع ، جانمایی  و موقعیت خروج پساب فاضلاب را براساس ضوابط سازمان که متقاضی اعتراف مینماید ازآن اطلاع کامل دارد ، تهیه و جهت بررسی و اعلام نظرو صدورمجوزاحداث ساختمان تسلیم سازمان نموده و سازمان نیزظرف مدت یک ماه مدارک واصله را بررسی و نظریه خود را مبنی برمنطبق بودن با ضوابط به این شرح فقط ازنظرانطباق با ضوابط سازمان اعلام میدارد.

 

تبصره – متقاضی مکلف است حداکثرظرف مدت یکماه ازتاریخ وصول نامه ، اصلاحات و نظرات سازمان  را درنقشه ها و مدارک اعمال و نتیجه را مجددا" به سازمان اعلام کند و سازمان  ظرف مدت  یکماه  مدارک واصله را مجددا" بررسی و اعلام نظر مینماید.

 

22- شروع عملیات ساختمانی ازطرف متقاضی منوط به صدورمجوزاحداث ساختمان ازطرف سازمان است.

 

23- متقاضی مکلف است که زمین تخصیصی را منحصرا" به همان منظوری که مشخص گردیده مورد استفاده قراردهد و نمیتواند زمین را بدون موافقت سازمان کلا" و یا جزا"  به هیچ نحوی ازانحاء دراختیاردیگری قراردهد. لکن حق مشارکت مدنی با بانکهای  جمهوری اسلامی ایران را دارد.

 

24- متقاضی میتواند درصورت ارائه دلایل مورد قبول سازمان زمینی را که تحویل گرفته و درآن مستحدثات ایجاد کرده است ، با موافقت کتبی سازمان پس ازتسویه حساب کلی به طورکامل و یکجا ، به متقاضی جدید که دارای موافقت نامه کتبی سازمان و یا مجوزانتقال است پس از تنظیم صورتمجلس درسازمان و اخذ امضاء ازمتقاضی جدید تحویل نماید دراینصورت کلیه تعهدات متقاضی عینا" به متقاضی جدید منتقل میشود.

 

25- متقاضی متعهد است ظرف مدتی که درجوازاحداث ساختمان تعیین میشود عملیات اجرایی را شروع و خاتمه دهد.

 

26- متقاضی تعهد مینماید قبل ازشروع عملیات ساختمانی یک نسخه ازنمودارپیشرفت عملیات ساختمانی را که به امضای مهندس ناظررسیده باشد به شرکت عمران سیرجان تسلیم نماید.

 

27- درصورتیکه تاًخیرویا تجدید نظری دربرنامه های تفضیلی اجرایی متقاضی ایجاد شود ، متقاضی باید دلایل مربوطه همراه با گزارش توجیهی مهندس ناظررا به طورکتبی اعلام نماید.

 

28- مسئولیت کامل حسن اجرای عملیات ساختمانی و رعایت اصول فنی و مقررات حفاظتی و ایمنی بعهده متقاضی است. هزینه تعمیرو نگهداری تاًسیسات منطقه صنعتی و هزینه مصرف به میزانی که ازطرف سازمان تعیین و اعلام میگردد حداکثرظرف مدت 10 روزازتاریخ اعلام بایستی ازطرف متقاضی پرداخت شود.

 

29- متقاضی مکلف به جبران هرگونه خسارتی است که به تاًسیسات منطقه صنعتی وارد آورد. تشخیص میزان خسارت با دفترفنی منطقه است و متقاضی ازاین حیث حق هیچگونه ایراد واعتراضی را نخواهد داشت.

 

 

 


 

  

آئین نامه ساختمانی و مقررات و ضوابط ساخت و سازدربخش انبار

 

این آئیننامه که درتاریخ 1/2/1372 به تصویب مدیریت سازمان عمران کرمان مجری منطقه ویژه اقتصادی سیرجان رسیده است شامل 29 ماده و 1 تبصره بوده و ملاک انجام هرگونه عملیات ساختمانی قطعات واگذار شده درمنطقه ویژه تجاری سیرجان میباشد.

 

1-   متقاضی موظف است ساختمانهای کارگاه یا کارخانه خود را حداقل به فاصله 5 متر از اطراف محدوده زمین ( برای  عبور وسایط آتش نشانی ) احداث نماید . درمورد زمینهای به مساحت یکهزارمترمربع و کمترازآن حریم مرقوم میتواند حداقل 5/3 مترمنظورشود و درغیرآنصورت حریم 5 مترباید رعایت شود.

 

2-   درصورتیکه ارتفاع ساختمان یا تأسیسات ویا دود کش آن بیش از20 مترباشد متقاضی موظف است با مراجعه به اداره فرودگاه محل موافقت فرودگاه را با ارتفاع مستحدثات اخذ و به سازمان ارائه نماید درصورتیکه طبق تشخیص فرودگاه نیازبه نصب علائم و چراغ طبق مقامات فرودگاه اقدام نماید .

 

3-      احداث هرگونه ساختمان غیرازآنچه درمجوزساختمانی دکرشده ممنوع است.

 

4-   دیوارهای مجاورسایر قطعات با مصالح بنایی و حداکثر2 مترارتفاع و اضلاع مجاورمعابربا سکو و یا مصالح بنایی  حداکثربه ارتفاع 80 سانتیمترکه بقیه آن نیزبه ارتفاع 20/1متربا نرده فلزی با توری و یا شبکه ازسایرمصالح اجرا شود.

 

5-   هرواحد انبار ملزم است اموررفاهی  و بهداشتی و حفاظتی کارگران را مطابق قوانین و مقررات داخلی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان چه درزمان اجرای عملیات ساختمانی و چه پس ازپایان کارودرحین بهره برداری مراعات واجرا نماید.

 

6-    نظرباینکه  آب مورد نیاز واحدهای انبار توسط شبکه آبرسانی منطقه  تأمین میگردد هیچ واحدی مجازبه حفرچاه به منظورتامین آب نمیباشد.

 

7-   آبهای جاری ناشی ازبارندگی میبایست توسط لوله و کانال و یا کانیویه کانالها و کانیوهای شبکه تخلیه آبهای سطحی  منتقل گردد. بدیهی است که برای هدایت آبهای سطحی درمحوطه زمین انباربه هیچ وجه مجازبه استفاده ازشبکه فاضلاب نمیباشد.

 

8-   چنانچه قطعه زمین درنبش قرارگرفته باشد گوشه هائی اززمین که درتقاطع (دویا سه یا چهارراه ) قرارمیگیرد مطابق نقشه تفکیکی و یا ضوابط  مربوطه پخ یا منحنی ساخته میشود.

 

9-      اجرای ناودانها به صورت روکاراکیداً ممنوع است.

 

      10 - برای کندن  پیاده رو  یا روسازی خیابان به منظورکابل کشی و یا لوله گذاری و یا نظائر آن متقاضی باید قبلا" اجازه نامه کتبی ازدفتر فنی منطقه ویژه اقتصادی  سیرجان دریافت ودرصورت برخورد با کابل برق ، تلفن و یا لوله آب و یا گاز و یا فاضلاب باید فورًا مراتب به دفترفنی منطقه گزارش شود.

 

بدیهی است جبران ترمیم کلیه خسارات وارده براثربی احتیاطی به تاًسیسات شهری ازجمله زیرسازی خیابانها ، پیاده روها ، ترمیم  فضای سبز و هزینه تخریب و زیان رساندن به سایر

تاًسیسات عمومی مانند شبکه آب ، فاضلاب ، برق ، تلفن و کانالها و غیره به عهده متقاضی خواهد بود.

 

11- واحدهائیکه بدلیل ماهیت تولید خود دارای صداها و ارتعاشات بیشترازحد مجازقابل قبول محیط زیست میباشند موظف هستند درطرحهای ساختمانی خود پیش بینی لازم را درجهت عایق بندی و جلوگیری ازانتشارصوت و ارتعاش بعمل آورند.

 

12- صاحبان انبار ملزم هستند ازنگهداری بیش ازحد مجاززباله درمحوطه انبار خودداری نمایند و ضمنا" سوزاندن زباله ها درمحوطه کارگاهها به هیچ وجه مجازنبوده و درصورت مشاهده برابرمقررات رفتارخواهد شد.

 

 

13-هرواحد صنعتی موظف است علاوه بررعایت کلیه نکات یاد شده دراین آئیننامه ، ضوابط و مقررات و بخشنامه هائی که منبعد ازسوی مدیریت منطقه ویژه اقتصادی سیرجان برای واحدهای صنعتی لازم الاجرا تشخیص داده میشود اعمال نماید.

 

14- کلیه واحدها درزمان احداث کارگاهها و انبارها بایستی پیش بینی لازم را ازنظر اتصال زمین (ارتینگ) براساس استانداردها به منظورجلوگیری ازاتصال کوتاه رعد و برق و عواقب آن به عمل آورند.

 

 

15- مصالح ساختمانی درحین و بعد ازاتمام ساختمان و همچنین نخاله های پس مانده های ساختمانی نباید معابرعمومی را اشغال نماید.

 

 

16- متقاضی مکلف است حداکثرظرف مدت 3 ماه ازتاریخ تحویل زمین ، نقشه های ساختمانی شامل : پلان ، نما ، مقاطع ، جانمایی  و موقعیت خروج پساب فاضلاب را براساس ضوابط سازمان که متقاضی اعتراف مینماید ازآن اطلاع کامل دارد ، تهیه و جهت بررسی و اعلام نظرو صدورمجوزاحداث ساختمان تسلیم سازمان نموده و سازمان نیزظرف مدت یک ماه مدارک واصله را بررسی و نظریه خود را مبنی برمنطبق بودن با ضوابط به این شرح فقط ازنظرانطباق با ضوابط سازمان اعلام میدارد.

 

تبصره – متقاضی مکلف است حداکثرظرف مدت یکماه ازتاریخ وصول نامه ، اصلاحات و نظرات سازمان  را درنقشه ها و مدارک اعمال و نتیجه را مجددا" به سازمان اعلام کند و سازمان  ظرف مدت  یکماه  مدارک واصله را مجددا" بررسی و اعلام نظر مینماید.

 

17- شروع عملیات ساختمانی ازطرف متقاضی منوط به صدورمجوزاحداث ساختمان ازطرف سازمان است.

 

18- متقاضی مکلف است که زمین تخصیصی را منحصرا" به همان منظوری که مشخص گردیده مورد استفاده قراردهد و نمیتواند زمین را بدون موافقت سازمان کلا" و یا جزا"  به هیچ نحوی ازانحاء دراختیاردیگری قراردهد. لکن حق مشارکت مدنی با بانکهای  جمهوری اسلامی ایران را دارد.

 

19- متقاضی میتواند درصورت ارائه دلایل مورد قبول سازمان زمینی را که تحویل گرفته و درآن مستحدثات ایجاد کرده است ، با موافقت کتبی سازمان پس ازتسویه حساب کلی به طورکامل و یکجا ، به متقاضی جدید که دارای موافقت نامه کتبی سازمان و یا مجوزانتقال است پس از تنظیم صورتمجلس درسازمان و اخذ امضاء ازمتقاضی جدید تحویل نماید دراینصورت کلیه تعهدات متقاضی عینا" به متقاضی جدید منتقل میشود.

 

20- متقاضی متعهد است ظرف مدتی که درجوازاحداث ساختمان تعیین میشود عملیات اجرایی را شروع و خاتمه دهد.

 

21- متقاضی تعهد مینماید قبل ازشروع عملیات ساختمانی یک نسخه ازنمودارپیشرفت عملیات ساختمانی را که به امضای مهندس ناظررسیده باشد به شرکت عمران سیرجان تسلیم نماید.

 

22- درصورتیکه تاًخیرویا تجدید نظری دربرنامه های تفضیلی اجرایی متقاضی ایجاد شود ، متقاضی باید دلایل مربوطه همراه با گزارش توجیهی مهندس ناظررا به طورکتبی اعلام نماید.

 

23- مسئولیت کامل حسن اجرای عملیات ساختمانی و رعایت اصول فنی و مقررات حفاظتی و ایمنی بعهده متقاضی است. هزینه تعمیرو نگهداری تاًسیسات منطقه صنعتی و هزینه مصرف به میزانی که ازطرف سازمان تعیین و اعلام میگردد حداکثرظرف مدت 10 روزازتاریخ اعلام بایستی ازطرف متقاضی پرداخت شود.

 

24- متقاضی مکلف به جبران هرگونه خسارتی است که به تاًسیسات منطقه صنعتی وارد آورد. تشخیص میزان خسارت با دفترفنی منطقه است و متقاضی ازاین حیث حق هیچگونه ایراد واعتراضی را نخواهد داشت.

 

 

 

 

(( شرایط لازم جهت صدورپروانه بهره برداری انبارهای اختصاصی))

توسط شرکت عمران سیرجان

 

به منظوررعایت اصول و مقررات درحفظ و نگهداری کالا درانبارهای اختصاصی منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و جلوگیری ازهرگونه حادثه و بروزمشکلات برای صاحبان کالا شرکت عمران سیرجان جهت آن دسته ازسرمایه گذارانی که اقدام به احداث انباراختصاصی برای نگهداری کالا درمنطقه برای خود و یا سایروارد کنندگان مینمایند به شرط داشتن شرایط ذیل ازنظرشرکت عمران سیرجان میتوانند اقدام به نگهداری کالا درانبارهای مذکورنمایند و انبارآنها به عنوان انباراختصاصی شرایط دریافت پروانه بهره برداری ازسازمان را اجرا نمایند.

 

 1- انبارهای سرپوشیده می بایست دارای درب های استاندارد برای ورود و خروج یکدستگاه تریلر یا کامیون باشد.

  3- درصورتیکه انبارسرپوشیده به صورت هانگار( بدون دیوارجانبی ) باشد اطراف انباربه ارتفاع سه مترفنس کشی شده باشد وازهرگونه دسترسی درامان باشد.

 2- به کلیه تجهیزات ایمنی (اطفاء حریق) و سیستم اعلام حریق مجهزباشد ازقبیل ( کپسول به مقدارکافی – شلنگ آتش نشانی – شیراتصال آب – شبکه آبرسانی منطقه ).

 4- کلیه اصول تخلیه وبارگیری و صفافی درانبارمربوطه با درنظرگرفتن محوطه و طاقبندی و شماره گذاری محوطه ها و طاق ها جهت سهولت درامرشناسایی کالا دقیقا" رعایت گردد.

  5- جهت نگهداری کالاهای آتش زا محوطه و یا طاق جداگانه ای درنظرگرفته شود و درمجاورت کالاهای آتش زا مجازبه نگهداری سایرکالاهای دیگرنمیباشند بطوریکه این امرمورد تاًئید مدیریت منطقه باشد.

 6- مسئولیت حفظ و حراست ازکالاهای تخلیه شده درانبارهای اختصاصی به عهده صاحبان انبارمیباشد. (حفاظت داخلی ).

 7- محوطه انبار ( زمین ) طبق ضوابط ساخت شرکت عمران محصورو دارای درب ورود و خروج فرد و همچنین درب ورود و خروج کامیون به صورت جداگانه باشد.

 8- ایجاد اطاقک نگهبانی درجواردرب ورودی محوطه انبار.

  9- درساخت پوشش کف انبارمسقف ازمصالح آتش گیرنظیرآسفالت استفاده نشده باشد.

  10- هریک ازصاحبان انبارها بایستی فردی که مورد تاًئید مدیریت منطقه باشد را به عنوان انبارداربکارگیری نمایند و ضمن معرفی کتبی به مدیریت منطقه براساس ضوابط و دستورالعملها و تمهیدات مدیریت منطقه انجام وظیفه نمایند.

 11- صاحبان انبارموظف اند ساختمان انبارو تاًسیسات مربوطه و پرسنل انباررا نزد شرکتهای بیمه ، بیمه کامل نمایند و تصویرقرارداد را به مدیریت منطقه جهت صدور پروانه بهره برداری ارائه نمایند.

  12- مدیریت منطقه پس ازلحاظ این شرایط و پیوست فرمهای 1و2و تصویرقرارداد بیمه مندرج دراین دستورالعمل پروانه بهره برداری را صادرخواهد کرد.

============================

 

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –
زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ایمنی در برابر زلزله
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 2023 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
ایمنی در برابر زلزله
زلزله در كشورهای پیشرفته خصوصا درزمینه ساختمان كه درگیری نزدیكی هم با زلزله دارند ، همچون ژاپن و امریكا تقریبا مهار شده است ، آنان توانسته اند با بهینه سازی ساختمانهایشان و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا به نقطه ای برسند كه بگویند در كشور ما زلزله بلا نیست ، بنابراین در ابتدا به شما پیشنهاد می كنیم که اگر در حال ساخت خانه ای برای خود هستید آنگونه بسازید كه پس از زلزله باز در منزل خود در كنار خانواده محترمتان صحیح و سالم باشید.
ایمنی در برابر زلزله














زلزله در كشورهای پیشرفته خصوصا درزمینه ساختمان كه درگیری نزدیكی هم با زلزله دارند ، همچون ژاپن و امریكا تقریبا مهار شده است ، آنان توانسته اند با بهینه سازی ساختمانهایشان و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا به نقطه ای برسند كه بگویند در كشور ما زلزله بلا نیست ، بنابراین در ابتدا به شما پیشنهاد می كنیم که اگر در حال ساخت خانه ای برای خود هستید آنگونه بسازید كه پس از زلزله باز در منزل خود در كنار خانواده محترمتان صحیح و سالم باشید.

1 - ایمن سازی سازه و بنا 
ایمن سازی یعنی مشخص نمودن نقاط ضعف یك ساختمان در طراحی واجرا و رفع آن این كار با توجه به پیچیدگی و تخصصی بودن آن باید توسط نیروهایی كه دارای تخصص ویژه زلزله هستند انجام بگیرد.
ممكن است شما اكنون در ساختمانی زندگی میكنید كه به تازگی به پایان رسیده و یا چند سالی از ساخت آن گذشته باشد ، برای چنین ساختمانهایی میتوانید از تخصصهای گروه ایمن سازی بهره ببرید ، كارشناسان این رشته قادرند پس از بازدید از ساختمان برای ایمن سازی منازل شما طرحهای مربوطه را ارائه كنند.

2 - ایمن سازی دكوراسیون و لوازم داخلی منزل
در صورتی كه منزل شما در برابر زلزله دوام بیاورد ، ممكن است لوازم و دكوراسیون منزل موجب صدمه به اعضاء خانواده شما گردد پس ایمن سازی در داخل منزل را به همان اندازه ساخت جدی بگیرید.
- تمام تابلو ها را به دیوار مهار کنید و از نصب تابلو بالای مکان خواب خود و فرزندانتان خوداری کنید 
- کتابخانه . کمد لباس . ساعت دیواری ، کامپیوتر و هر چیزی که با سقوط آن موجب صدمه زدن به کودکتان میگردد را مهار و از مکان خواب او دور کنید.
- تخت خواب را در کنار پنچره خصوصا پنجره های بدون پرده های کلفت قرار ندهید، شیشه های شكسته میتواند صدمات جبران ناپذیری به خانواده شما وارد كند ، فراموش نكنید كه مشكلات زلزله با پایان حركت زمین ، تازه آغاز می گردد.

- نحوه قطع جریانهای آب و برق و شوفاژ و گاز را به اعضای خانواده آموزش دهید تا در صورت عدم حضور شما هم بتوانند اقدامات لازم را انجام دهند.

- پس از پایان زلزله به دقت شیر های اصلی گاز را قطع كرده و بسیار دقت كنید كه موجب آتش سوزی نگردید ، یك جرقه می تواند خطر ساز باشد ، روشن كردن چراغ اطاق یا یك روشن كردن یك كبریت برای روشنایی میتواند خسارت جبران ناپذیری را در پی داشته باشد ، در صورت روبرو شدن با آتش سوزی فراموش نكنید كه به همان اندازه كه خود آتش میتواند خطرناك باشد دود نیز میتواند موجب خفگی شما گردد . در صورتی كه با دود ناشی از آتش سوزی روبرو شدید تا میتوانید در سطوح پایین زمین حركت كنید تا كمتر مواد سمی را استنشاق كنید.
اگر در منزل آبگرمكن دارید آنرا حتما به دیوار مهار كنید، سوختگی كم از آوار نیست.





آشنایی با علائم زلزله
پیش از وقوع زلزله ادواری شكافهایی در سنگها و پوسته زمین به وجود می اید كه همگی در جهت خاصی هستند و بعد از وقوع شكافهای حاصل از زمین لرزه دقیقا در امتداد شكافهای قبل از وقوع آن امتداد میابد.


نحوه عملکرد بعد از پایان زلزله
حالت اول: ساختمان مسكونی شما در برابر زلزله مقاومت كرده است
برای شروع به حركت در منزل دقت كنید تا به علت بریدگی پایتان به خاطر شیشه های شكسته صدمه نبینید ، این شیشه ها میتواند شكسته های شیشه یك تابلو عكس كه بروی دیوار محكم نشده بوده است و یا پارچ آب و یا اینه میز توالت خانوم خانه باشد . شما میتوانید با استفاده از یك كتاب نازك و یا یك مجله به كمك ملافه و یا تكه ای از لباس خود كفش بسازید.
دقت به بوی گاز داشته باشید احتمال آتش سوزی بالاست ! نسبت به روشن كردن چراغ برق باید وسواس به خرج دهید و در صورتی كه با آتش سوزی در ابتدای آن روبرو شدید ، حتما در همان لحظات اول اقدام به خاموش كردن آن بكنید ، خاموش كردن یك آتش كوچك میتواند از یك فاجعه جلوگیری كند.

در حركت به سوی بیرون ، گروهی حركت نكنید شما ابتدا جلو بروید و بقیه خانواده تك تك به دنبال شما حركت كنند تا در صورت صدمه دیدگی دربهای چاه فاضلاب در مسیر حركت شما ، احتمال فرو ریختگی و ریزش كمتر باشد.

حالت دوم: ساختمان مسکونی شما در برابر زلزله مقاومت نکرده است
اولا بجای انكه از همان اول شروع به فریاد زدن بكنید ببینید در چه وضعیت هستید ایا هوا برای تنفس شما به مقدار كافی وجود دارد؟ در تاریكی مطلق در زیر اوار از صدا زدن به آرامی یا سوت زدن و انعكاس صدا حجم فضا برایتان مشخص خواهد شد اگر حجم هوای شما كم است جدا از سرو صدای بی خود و ایجاد هیجان مضاعف خود داری كنید هیجان شدید حركت سریع و فریاد زدن به سرعت اكسیژن شما را به پایان میبرد به دقت گوش بدهید تا صدا های پیرامون شما به شما اعلام كند كه كسی در نزدیكی شما بر روی آوار حركت میكند. اكنون اگر میتوانید فریاد بزنید اما توجه كنید فریاد پی در پی و باشدت بالا صدا و قدرت حنجره شمارا تحلیل میبرد پس با دقت عمل كنید. 

از انجام حرکتهایی که موجب ریزش اوار میشود خوداری کنید اگر در زیر آوار سنگین باشید که مطمئن کاری بیهوده است و اگر در سطح باشید میتوانید پس از دو روز که نا امید از کمک شده اید ریسک اینکار را که بسیار بالاست را قبول کنید..

از اکسیژن موجود با پائین اوردن حرکت و ارامش بخشیدن به خود حداکثر استفاده راببرید.


بیشتر گوش دهید و کمتر صدا کنید و تا صدای مثبتی از بیرون نشنیدید از سرو صدای بیجا خود داری کنید چون شما حداقل تا سه روز براثر تشنگی نخواهید مرد و تا هفت روز غذا نخوردن را میتوانید با هوشیاری تحمل کنید.

حرکت بیجا موجب تعرق و از دست دادن آب بدن میشود پس مواظب باشید.


اگر در فضای پیرامونتان مکانی را امن تر از بقیه جاها میبینید سرتان را در آن محل قرار دهید و یا حداقل سرتان را بسمت شکم برده و بصورت جنین قرار بگیرید این حالت امکان محافظت از سر شما را بیشتر میکند توجه داشته باشید با توجه به ازدحام تماشاچیان عملیات امداد ونجات که متاسفانه بر روی آوار به تماشا می ایستند امکان ریزش مجدد بروی شما همیشه هست.

به رطوبت خاکهای اطرافتان دقت کنید احتمال شکستگی لوله های آب منزلتان همواره وجود دارد اگر به جریان ابی دسترسی پیدا کردید بدون هیچ شکی تا انجا که امکان دارد اب بنوشید چون ابهای لوله های آب به سرعت با توجه به شکستگی های لوله در سطح شهر به پایان خواهد رسید.
انشاله هیچگاه شاهد رخ دادن اتفاقات ناگوار و بلایای طبیعی برای هیچ انسانی نباشیم.
=============================

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روشهای جدید ساختمان سازی در جهان
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 2187 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

روشهای جدید ساختمان سازی در جهان

 
در حالیکه با وجود امکاناتی از جمله نیروی کار جوان و تحصیل کرده ، مراکز تحقیق و توسعه ، نوآوری و مصالح و ماشین آلات گوناگون هنوز با استفاده از روش سنتی به ساخت وساز ادامه می دهد که این روش دارای معایب بسیاری از جمله گران بودن قیمت تمام شده ساختمان ، بالا بودن وزن مرده ساختمان ، سرعت پایین در ساخت و ساز ، پایین بودن کیفیت و ایمنی و غیره می باشد ، استفاده از مصالح سنتی و قدیمی رایج ، ساختمان را سنگین و اجرای کار را طولانی تر میکند ، تیرچه بلوک ، آجر مجوف قطعات بتنی ، موزائیک و سایر
481336_xS8AcOH9-450x287

مصالح متداول ، بار مرده را بالا برده ، هزینه ساختمان راگران و مقاومت آن  را در مقابل زلزله کم می کند در ضمن ساختمان های پیش ساخته بتنی نیز پاسخگوی نیازهای موجود نمی باشند ، زیرا در تحولات ساختمان سازی و فناوری های آن مواردی وجود دارد که تا کنون  به آنها توجه کافی نشده است که خلاصه آن را  به شرح زیر می توان مطرح کرد .

چگونه مدیریت کنیم؟

چه طرحی را انتخاب کنیم؟
 
معلومات چیست و مجهولات کدام است؟
 
نوع ساختمان را تعیین کنیم.کیفیت تا چه حد مهم است؟چه مصالحی انتخاب کنیم؟به جزئیات بیشتر توجه کنیم.برای مشتری ایجاد هر نوع تغییر امکان پذیر باشد.
به طور مثال تغییر و جابجایی یک دیوار جداکننده (Partition ) میسر باشد.قیمت مهم است باید رضایت خریدار را جلب نمود.بتن ، آهن و گچ باید درست مصرف شود.ساخت و ساز ساختمان را درست انجام دهیم.کار را مرحله به مرحله انجام دهیم ، از یک شروع کنیم تا به صد برسیم و سوار کار باشیم و آن را هدایت کنیم و آنگونه نباشد که کار هدایتگر ما باشد. بهترین و بدترین بتن شامل آب، ماسه، سیمان، شن و آرماتور است. کیفیت در اختیار ماست ، اگر دقت کنیم کار درست انجام می شود.بیشتر نارسایی ها ، کیفیت، زمان، هزینه و ایمنی بستگی به مدیریت دارد .
آیا می توان مدیر خوبی بود ؟ توجه داشته باشیم که رئیس با مدیر متفاوت است .ما رئیس زیاد داریم ولی مدیر خوب کم داریم . در مدیریت: طرح، اجرا، آموزش، تحقیق و تصحیح حائز اهمیت است.از بین بردن تصورات غلط مانند اینکه ساختمان های بتنی با دوامتر از ساختمان های چوبی هستند.آهن ، بتن و گچ مصالح اصلی موردنیاز می باشند.باید مصالح را استاندارد و درست انتخاب کنیم . برای این کار مدیریت خوب لازم است ، نه ریاست .
باید مصالح را دقیقاً کنترل کنید . کیفیت خوب تاثیر زیادی در قیمت مصالح ندارد .چه روشهایی برای انواع ساختمان ها مناسب است ؟
برای ساختمان های تجاری ، اداری ، صنعتی ، آموزشی ، بیمارستان ، آپارتمان سازی و انبوه سازی   Tilt – Up  روش مناسبی است .ساختمان های مسکونی ، ویلا و آپارتمان تا چهارطبقه با Wood Stud (چوبی)  و تا هفت طبقه با  Metal Stud (فلزی )  مناسب می باشد .ساختمان های بلند اعم از اداری ، مسکونی وهتل ها با سیستم اسکلت فلزی پیش ساخته پیچ و مهره ، سقف های سبک فلزی یا چوبی ، دیوارهای Metal Stud   و استفاده از Isolator  و دمپرهای ضد زلزله ، بار مرده ساختمان ها را به مراتب کم می کنند و در نتیجه وزن ساختمان کاهش می یابد .
 
 
Tilt – Up
 
 
***  اجرای ساختمان با ورش  Tilt – Up  به شرح زیر می باشند:از زمانی که برای اولین بار دیوارها یا اجزای ساختمان روی دال کف در محل ریخته وبرپا شدند حدود یک قرن می گذرد . روش مذکور آهنگ رشد یکنواختی داشت تا اینکه امروز در دهه ۱۹۴۰  به خاطر تحول در ساخت جرثقیل های متحرک و کامیون های بتن آماده دگرگون شد .چرا Tilt – Up:مزایای Tilt – Up   بسیار زیادند . سرعت ساخت ، صرفه اقتصادی ، دوام و انعطاف پذیری در طراحی ، مهمترین دلایل مستند برای اجرای ساختمان ها با روشTilt – Up   می باشند . 

 

موارد بکارگیری  Tilt –Up:

این روش درساخت فروشگاههای زنجیره ای ، مجتمع های اداری ، مراکز خرید انبارهای کالا ، ساختمان های صنعتی ، مدارس ، هتل ها ، آپارتمان ها به کار گرفته می شود .

مزایای  Tilt –Up:

طراحی و اجرای سریع بسیاری از مراحل ساخت به روش  Tilt – Up   با فشرده کردن برنامه زمان بندی ، به صورت همزمان انجام می شود . برنامه ریزی مناسب ، امکان ساخت و نصب سیستم نهایی ساختمان را در یک دوره کوتاه آماده می کند . نقل و انتقال سریع ، ایمن و راحت بر روی دال کف بتن ریزی شده باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می گردد . برای بتن ریزی از نیروی کار و بتن آماده موجود در محل استفاده می شود .در اجرای ساختمان ها با روش Tilt – Up  هزینه های حمل و نقل ، مصالح ، نیروی انسانی ماهر ، داربست و سایر هزینه ها با سهولت بیشتری قابل کنترل هستند چون متغیرهای محدود و انگشت شماری در Tilt-Up  وجود دارد . بتن آماده در دسترس ، آرماتوربندی راحت ، نیروی کار محلی از جمله این متغیرها می باشند .
با چرخه سریع ساخت که کاربری سریع را ممکن می سازد ، جریان نقدینگی را برای پیمانکار و کارفرما بهبود می بخشد .نوآوری ، نیروی محرکه رشد Tilt-Up  می باشد . تولید کارآمد ،  نماسازی زیبا ، مصالح بهتر مبین آن است که Tilt-Up  در انواع مختلف ساختمان و در هرجایی قابل استفاده است . برنامه ریزی صحیح و استفاده از کامپیوتر در طراحی و جانمایی پانل ها امکان ایجاد تغییرات به هنگام را در این سیستم فراهم می آورد .
پانل ها روی کف پرداخت شده اجرا شده باعث حذف قالب های عمودی ، داربست بندی و مشکلات آب و هوایی محل می شود . نیروی کار کمتر وصرفه جویی در زمان اجرای پروژه امکان به وقوع پیوستن اتفاقات پیش بینی نشده را به حداقل می رساند .پانل های Tilt-Up  می تواند با طرح های متنوع معماری ساخته شود : 

 

بتن رنگ شده و نقاشی روی آن همراه با خطوط نما ترکیب مناسبی را در نما ایجاد می کند.زمینه ها می توانند با استفاده از خطوط تزئینی یا مصالح رایج تزئین شوند . نمایاکسپوزرومی می تواند جهت نماسازی هنری استفاده شود .با استفاده از قالب طراحی شده می توان نمای مشابه نمای آجری ایجاد نمود.رنگ آمیزی و نماکاری ساده می تواند فضای سه بعدی را در سطح بتن ایجاد کند.نمای ساختمان منحصراٌ می تواند محدود به ابتکار طراح ساختمان باشد . یعنی می توان نمای کاملاً انحصاری داشت .
دوام ساختمان های Tilt -Up  در مقابل زلزله و نیروی جانبی از قبیل باد آزمایش شده است و مقاومت آن به اثبات رسیده است . ساختمان هایی که در اوایل سال ۱۹۰۶  ساخته شده اند ،
امروزه هنوز پایدار هستند . حداقل ترک خوردگی ، نشست ، مقاومت در مقابل زنگزدگی و آتش سوزی ، از جمله پارامترهای موثر در دوام سازه های Tilt-Up  می باشد .

دیوارهای بتنی Tilt-UP  عایق حرارتی بوده  و هزینه های گرم و خنک کردن ساختمان را به حداقل می رساند .

ساختمان های Tilt-Up  به دلیل داشتن مزایایی همچون مقاومت در برابر آتش سوزی ، پایدار در مقابل باد و زلزله ، هزینه پرداخت حق بیمه کمتری نسبت به سایر ساختمان ها دارند .

ساختمان های Tilt-Up  هزینه نگهداری کمتری لازم دارند . ساختمان Tilt-Up  می تواند رنگ نشده و بدون هیچگونه اثر نامطلوبی باقی بماند و چنانچه رنگ شود ، فقط هر پنج تا ده سال یک بار نیاز به رنگ آمیزی مجدد خواهد داشت . سطوح خارجی بتن ، با خاصیت آسیب پذیری کم ،
به آسانی شستشو یا مرمت می شوند. با برنامه ریزی دقیق قبلی ، ساختمان Tilt-Up  می تواند طوری طراحی شودکه با جداکردن آسان و جایگزینی پانل های بتنی امکان توسعه آسان را بوجود آورد و یا اینکه ورودی های جدیدی را ایجاد کند .

اگر ساختمان نزدیک فرودگاه یا بزرگراه پر سرو صدایی واقع باشد ،خواص جذب بالای پانل های Tilt-Up  محیط آرامی را فراهم خواهد کرد تا کار وزندگی در آنجا لذت بخش باشد .

 

ساختمان های سبک
 
 
*** ساختمان های سبکساختمان های سبک با استفاده از Wood stud ( چوبی ) و یا Metal stud ( فلزی) سال هاست در ممالک پیشرفته اجرا گردیده است که ذیلاً معرفی می گردد .ساختمانهای سبک در آمریکا بسیار رایج است . در قدیم با چوب اجرا می شد به این ترتیب  به طور معمول از چهار تراش های ۵ تا ۱۰  سانتی متر ( Wood Stud)اسکلت ساختمان را می ساختند و دو طرف چهارتراش  را به نحوی نازک کاری می کردند .با پیشرفت تکنولوژی ساختمان ، در نازک کاری از صفحات گچی یا بتنی پیش ساخته  یک سانتیمتری استفاده می شود و با سوراخ کردن در Stud  سیمبرق ، لوله آب و … را عبور می دهند و با گذاشتن ایزوله بین دو stud  تبادل حرارتی و صدا راکم می کنند . همچنین پوشش گچی یا بتنی دیوار ، ساختمان ها را در مقابل آتش سوزی مقاوم می کند . 

 

ساختمان های ساخته شده با Wood Stud  را بدون استفاده از ستون ها و تیرهای فلزی تا چهارطبقه می توان طراحی کرد . اکنون در امریکا تعداد بسیار زیادی از ساختمان ها به
این ترتبیب ساخته میشوند .

باگران شدن چوب و آسیب پذیری چوب در مقابل موریانه به جای چهارتراش  (Wood Stud) از ناودانی های با ضخامت به طور متوسط کمتراز ۲  میلیمتر استفاده می شود (metal stud) .

این روش همانند چوب اجرا می شود فقط به جای میخ از پیچ خودرو استفاده می شود وبه علت خاصیت  ارتجاعی این stud ها ساختمانهای ( metal stud ) در مقابل زلزله
بسیار مقاوم هستند و همچنین این نوع ساختمان ها را بدون استفاده از تیر و ستون فلزی می توان تاهفت طبقه ساخت .

قابل ذکر است که در ساختمان های بلند و Tilt-Up  استفاه از ( metal stud) برای دیوارهای داخلی و دیوراهای داخلی و دیوارهای غیر باربر بسیار رایج است . بنابراین استفاده از آن راه حل بسیار مناسبی برای ساختمان های سبک و مسکونی است .

 
 
برج سازی
 
 
*** ساختمانهای بلند سبک (برج سازی) با استفاده از Base Isolatoror dumperامروزه به لحاظ ایمنی ، سرعت ، قیمت و کیفیت در ساختمان های بلند از فونداسیون بتنی و نصب ایزولیتر در ستون ها و تیرهای پیش ساخته پیچ و مهره ای برای ایجاد مقاومت در برابر زلزله استفاده می شود .در این ساختمانها برای سقف ها از metal stud  یا پوشش فلزی و از ورق های فولادی گالوانیزه که با اشکال متفاوت نورد شده است به عنوان قالب بتن با ضخامت ۵  سانتیمتر و آرماتور برای دیوارها از   ( metal stud ) ، ایزوله و صفحات گچیو بتنی استفاده می شود .از محاسن این روش کم کردن از بار مرده ساختمان است که در تقلیل قیمت تمام شده و مقاوم سازی ساختمان بسیار موثر است . این روش در واقع به کارگیری قطعات درپی جهت ایجاد مفصل درساختمان است. 

 

این قطعات جداکننده Seismic isolator   نامیده می شوند که قابلیت انطعاف پذیری ( Flaxibility ) و خمیدگی ( Deflection ) باعث کاهش فشار وارده بر ساختمان می شوند .

Base Isolator  ها در هر نوع ساختمان به خصوص ساختمان های بلند ، جدیدالاحداث و موجود قابل استفاده می باشد .

همه موارد فوق نشان دهنده بخشی از واقعیت ها و تکنولوژی روز آمد دنیا در امر ساخت و ساز میباشد.

در صورت به کار نگرفتن تکنولوژی روز دنیا دیگر پس از اتمام پروژه نمی توانسرنوشت پروژه را از سرنوشت  و هرکس با این دیدگاه به مسائل نگریست آخر کارنگریست ، باید جهانی اندیشید و بومی عمل کرد و از تجربیات متراکم شده جهانبرای ساخت و سازهایی که سه عامل آرامش ، آسایش و امنیت را تامین می کنند ،استفاده کرد .

==========================

رامسر- آپارتمان - فروش -خرید - آپارتمان اجاره ای - آپارتمان فروشی . + الهیه - املاک - باغ فروشی - تهیه مسکن - خرید آپارتمان - خرید خانه - رهن اجاره - رهنی - زعفرانیه . - زمین صنعتی - زمین فروشی - سوله - فردیس - فرمانیه - فروش آپارتمان - فروش خانه - فروش ویلا - فروش کلنگی . - فروشی - محمودیه - مسکن - مشارکت در ساخت - مشاورین املاک - مغازه - ملک - نیاوران - کارخانه - کرج - کلنگی - یوسف آباد –
زیباترین آپارتمان , گران ترین آپارتمان , آپارتمان زیبا , فروش آپارتمان , خرید اپارتمان

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مراحل ساخت ساختمان
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 2702 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

نقشه های ساختمانی
نقشه زبان افراد فنی بوده و بایستی یک فرد فنی این زبان را با تمام رموز آن بشناسد. به بیان دیگر از عهده ی ترسیم نقشه به طور درست و اصولی برآمده و توانایی درک و خواندن آن را نیز داشته باشد.
نقشه کشی ساختمان کار فنی و نیز هنری است.
1)بخش فنی آن مربوط به رعایت نکات ترسیمی است، این بخش را می توان در کلاس درس فراگرفت.
2)بخش هنری آن مربوط به زیبائی و تمیزی ترسیمات می باشد، این بخش با کوشش و تمرین مداوم بدست می آید
 
مراحل ساخت ساختمان
نقشه های ساختمانی
نقشه زبان افراد فنی بوده و بایستی یک فرد فنی این زبان را با تمام رموز آن بشناسد. به بیان دیگر از عهده ی ترسیم نقشه به طور درست و اصولی برآمده و توانایی درک و خواندن آن را نیز داشته باشد.
نقشه کشی ساختمان کار فنی و نیز هنری است.
1)بخش فنی آن مربوط به رعایت نکات ترسیمی است، این بخش را می توان در کلاس درس فراگرفت.
2)بخش هنری آن مربوط به زیبائی و تمیزی ترسیمات می باشد، این بخش با کوشش و تمرین مداوم بدست می آید.
تقسیم بندی نقشه های ساختمانی
1) نقشه های معماری (نقشه های فاز 1)
این نقشه ها شامل طراحی ابنیه (جزئیات) به قرار زیر می باشد:
الف) نقشه های مسکونی ب)تجاری ج)بهداشتی د)فرهنگی ه)آموزشی و)ورزشی و...
توجه: نقشه های ساختمان های فوق الذکر بر اساس نتایج بدست آمده از مطالعات اولیه که به تصویب رسیده باشد، طرح و تهیه می شود.
نقشه های معماری یک پروژه
الف) پلان Plan :
برش فرضی افقی از ارتفاعاتی که مشخصات هر چه بیشتر ساختمان (در، پنجره، ضخامت دیوارها و...) از آن ارتفاع دیده و ترسیم شود. مقیاس پلان ها ۵۰/۱ یا ۱/۱۰۰در نظر گرفته می شود. ۳/۲ از کف و ۱/۳ از سقف
توجه: پلان تیپ Typical Plan در یک ساختمان چند طبقه، طبقاتی که پلان های پشابه دارند، فقط یک نقشه (پلان) با عنوان پلان تیپ تهیه می گردد.
ب)برش های عمودی یا قائم (مقاطع): Section
این نوع برش در دو حالت طولی و یا عرضی تهیه می شود.
توجه: برش ها به صورت فرضی بوده و جهت مشخص کردن قسمت های حساس داخلی ساختمان تهیه می شود. (قسمت های حساس ساختمان بع ترتیب راه پله، رامپ، سرویس حمام، دستشوئی و آشپزخانه می باشد.)
ج) نما ها Elevation
از یک ساختمان حداکثر، چهار نما تحت عناوین شمالی، جنوبی، شرقی و غربی تهیه می شود.
د) دتایل ها Details
نقشه بزرگ نمایی جزئیات قسمت های حساس یک ساختمان را دتایل می نامند.
ه) پلان مبلمان Decoration Plan
پلان مبلمان یا پلان دکوراسیون جهت مشخص کردن لوازم مورد استفاده در فضا های داخلی ساختمان استفاده می شود، که در این پلان اندازه و محل قرارگرفتن لوازم مشخص می گردد.
2) نقشه های محاسباتی (نقشه های فاز 2)
این نوع نقشه ها را که تحت عنوان نقشه های سازه معروف است، شامل نقشه های به قرار زیر می باشد:
الف) نقشه های اسکلت ساختمان ب) پی و ستون ها ج) دیوار ها باربر و برش د) نقشه های تیرریزی سقف
3) نقشه های شهرسازی
طراحی این نقشه ها بر اساس مطالعه و نیازمندی های شهری صورت می گیرد. این نقشه ها شامل موارد به قرار زیر است:
الف) شبکه های رفت وآمد و پیاده و سواره
ب) نحوه ی کاربری اراضی ج) نحوه ی توزیع شبکه ی آب
د) سیستم دفع آب های سطحی ه) نحوه ی توزیع شبکه برق، گاز، تلفن و فاضلاب
4) نقشه های تأسیساتی ساختمان
A) تأسیسات مکانیکی: این نوع نقشه ها شامل کلیه نقشه های مربوط به هدایت آب، فاضلاب، کانال های تهویه و ... می باشد. که به قرار زیر تقسیم بندی می شود:
لوله کشی آب سرد و گرم بهداشتی
لوله کشی سیستم شوفاژ و تهویه مطبوع
شبکه آب باران و فاضلاب
کانال های تهویه یا کولر
لوله کشی موتور خانه و ...
B) تأسیسات الکتریکی:
نقشه های تأسیسات الکتریکی شامل موارد زیر می باشد:
مسیر و مشخصات کلیه سیم کشی ها از جمله برق ، تلفن و آنتن و ...
مراحل اجرای اسکلت بتنی
مرحله اول میخ کوبی
اکس بندی
ریختن گچ
پی کنی
دیوارچینی پی
ریختن بتن مگر یا بتن پاکیزه
میله گزاری یا ساختن شناژ یا ارماتور بندی
ریختن بتن
ویبره بتن
نگهداری بتن مخصوص شرایط سخت محیطی(دمای بالا و یا هوای سرد)
بستن ارماتورهای ستون
قالب بندی ستون
ریختن بتن ستونها
بستن ارماتور شناژ ها یاتیرها
بستن قالب نگهدارنده زیر ارماتورها
تیرچه گذاری
گذاشتن قالب میانی مانند بلوک های پلی استایرن یا سفال
قالب بندی سقف
شمع گذاری
ریختن بتن سقف
ویبره بتن سقف
ماله کشی بتن سقف یا پرداخت نهایی
قالب بندی راه پله ها
میله گرد گذاری راه پله ها
ریختن بتن راه پله ها
برداشتن شمع ها بعد از 2 هفته تا 21 روز
ستون بعدی الی اخر
سقف اخر:
ایجاد پلها جهت تحمل وزن سقف کاذب
...
دریافت پول از کارفرما معمولا بعد از برداشتن قالب انجام میپذیره
البته در هر مرحله 10 درصد کسر میشه در انتهای کار بعد از جمع اوری ابزار و تایید منهدس مجری و ناظر باید مبلغ حسن انجام کار به پیمانکار عودت بشه
 
نکات اجرایی ساختمانهای اسکلت بتنی و فلزی
1- مقاومت طراحی یک مقطع از یک قطعه سازه ای با تقسیم مقاومت مشخصه بر ضرایب ایمنی جزئی برای مقاومت ها محاسبه می شود.
2- عاملهای موثر بر سازه ساختمان ها که باید در طراحی در نظر گرفته شوند شامل بارهای مرده و زنده، بار باد و نیروی ناشی از زلزله و برخی عاملهای دیگر می باشد.
3- منظور از یتن رده c50 بتنی با 50 مگا پاسکال مقاومت مشخصه است.
4- اگر قرار باشد برای یک تیر ساده تحت بار گسترده یکنواخت یک درز اجرایی ( سطح واریز ) پیش بینی شود باید این درز در ثلث وسط طول تیر قرار گیرد.
5- تعیین نسبت اختلاط بر اساس تجربه و بدون مطالعه آزمایشگاهی برای رده بتن 12 و پایین تر قابل اجراست.
6- حداکثر دمای بتن ریزی در هوای گرم برای بتن 30 درجه سانتیگراد می باشد.
7- شرایط محیطی ضعیف برای بتن ریزی یعنی محیط خشک با رطوبت کمتر از 50% و حافضت نشده.
8- برای مقابله با سولفات ها ، سیمان سرباره ای و سیمان نوع 5 توصیه می گردد.
9- در مناطق ساحلی به منظور افزایش پایایی بتن حداقل مقدار سیمان 360 کیلوگرم در متر مکعب و حداکثر نسبت آب به سیمان برای بتن در معرض محیط 4/0 می باشد.
10-ضرائب ترکیب بارها برای ملحوظ نمودن احتمال کمتر همزمانی تعداد بیشتری از عاملها در نظر گرفته می شود.
11-منظور از ظرائب باربری یک قطعه بتن آرمه ، مقاومت محاسبه شده قطعه بر مبنای ابعاد مقاطع آن و مقاومت های محاسباتی است.
12-آزمایش خم کردن و باز کردن خم برای میلگردهای سرد اصلاح شده الزامی می باشد.
13-قالب برداری و برچیدن پایه های زیر طره ها از انتهای آزاد صورت می گیرد.
14-مقاومت فشاری متوسط لازم در طرح اختلاط بتن با اعمال ظرایبی از انحراف معیار و مقادیر ثابتی بر مقاومت مشخصه بدست می آید.
15-در خصوص مقابله با املاح کلر ، سیمان نوع 2 در مقابل محیط هایی با املاح سولفات و کلر بهتر از انواع دیگر سیمان پرتلند عمل می کند.
16-برای کنتر دمای بتن در بتن ریزی در هوای گرم حداکثر دمای سیمان 70 درجه سانتیگراد و حداکثر دمای بتن هنگام ریختن 30 درجه سانتیگراد توصیه می گردد.
17-سیمانی که در آن فشردگی انبار پدید آمده است می توان پس از پودر کردن کلوخها آن را مصرف نمود.
18-تواتر نمونه برداری از بتن باید حداقل یک نمونه بتن از هر رده بتن در روز و حداقل 6 نمونه از کل سازه باشد.
19-در صورتی ، روش عمل آوردن و مراقبت رضایت بخش تلقی می شود که مقاومت فشاری نمونه های کارگاهی در هر سنی ، حداقل 85% مقاومت نظیر نمونه های عمل آمده در آزمایشگاه باشد.
20-از هر رده بتن در هر روز کار ، حداقل برداشت یک نمونه الزامیست.
21-مناسبترین جا برای سطوح واریز بتن جایی است که تلاشها بویژه نیروی برشی کمترین مقدار را داشته باشند.
22-منظور از عمل آوردن بتن یعنی مرطوب نگهداشتن بتن به مدت کافی ، جلوگیری از اثر سوء عوامل خارجی و بسته به مورد ، تسریح گرفتن و سخت شدن به کمک حرارت.
23-برچیدن پایه های اطمینان زمانی مجاز است که مقاومت بتن به مقاومت 28 روزه مورد نظر رسیده باشد.
24-نمونه های آگاهی به منظور اطلاع از کیفیت بتن در موعدهای خاص تهیه می گردند.
25-در ساخت بتن برای پی های حجیم بهتر است لز سیمان تراس و یا سیمان نوع 2 استفاده نمود.
26-پیش تنیدگی را می توان ذخیره نمودن تنشهای فشاری در بتن قیل از بارگذاری نهایی نامید.
27-ماکزیمم تولید برش در وسط دیوار حاصل می گردد.
28-نقشه هایی که برای قسمت های خاص و حساس سازه با استفاده از نقشه های اجرایی تهیه می شوند را نقشه های کارگاهی می نامند.
29-در بتن هایی که در معرض آب زیرزمینی قرار دارند اصلا نباید از سیمان پرتلند تیپ 5 استفاده نمود.
30-مهندس ناظر می تواند برای حصول اطمینان از کیفیت مصالح مصرفی ، انجام هر آزمایشی را درخواست نماید.
31-وقتیکه بارهای سرویس به یک تیر بتن آرمه وارد می شوند ، لنگر حداکثر ایجاد شده در تیر بیشتر از لنگر ترک دهندگی بتن تیر است.
32- از میلگردهای فولادی از هر 50 تن و کسر آن از هر قطر و هر نوع فولاد حداقل 3 نمونه باید نمونه گیری کرد.
33-آبهای حاوی سولفاتها و کلریدها ، نظیر آب دریا و برخی چاه ها ، با این شرط که یون سولفات از 1000 و یون کلرید از 500 مشخص ، ستون طراحی می گردد.
34-طراحی ستونهای بتنی تحت خمش دو محوری معمولا با تبدیل دو ممان در دو جهت و یک ممان و با خروج از مرکزیت مشخص ، ستون طراحی می گردد.
35-مقدار کل سولفات در مخلوط بتن نباید از 5 % وزن سیمان بر حسب SO3 تجاوز نکند.
36-منظور از مقاومت مشخصه فولاد مقداری است که حداکثر 5% مقادیر نمونه های اندازه گیری شده برای تسلیم ، کمتر از آن باشد.
37- تغییر شکل زیاد ، ترک خوردگی بیش از حد و لرزش یک سازه بتن آرمه نشان دهنده یک حالت حدی بهره برداری است.
38-در حالت حدی بهره برداری بارها ، سربارها و سایر عوامل مشخصه ( بدون ضریب ) و در حالت حدی نهایی ، بارها و سایر عاملهای محاسباتی ( ضریب دار) ملاک عمل قرار می گیرند.
39-اگر پس از مصرف بتن در بنا ، آزمایش آزمونه های عمل آمده در آزمایشگاه حاکی از عدم تنطباق بتن بر رده مورد نظر باشد ، باید بر اساس آئین نامه بتن ایران تدابیری برای حصول اطمینان از ظرفیت باربری سازه اتخاذ نمود.
40-برای تیرها با دهانه بیش از 5 متر پایه های اطمینان الزامی است.
41-سیمان آهنی یا فروسیمان مصالحی متشکل از ملات سیمان و شبکه های فولادی و یا قطعات ریز فولادی می باشد .
42- مقدار حداقل میلگردهای اصلی ( طولی) در ستون های بتن آرمه برابر یک درصد سطح مقطع ستون است .
43-در سیستم های دال دو طرفه بتنی ، با کاهش سختی خمشی ستون ها ، ممان مثبت افزایش و ممان منفی کاهش می یابد.
44-افزایش مقاومت فشاری بتن در یک تیر بتن آرمه باعث افزایش تغییر شکل تیر در هنگام گسیختگی می شود.
45-خیز بلند مدت یک تیر بتن آرمه 2 تا 3 برابر خیز اولیه آن است .
46-مقاطع بتن آرمه را باید طوری طراحی نمود که گسیختگی خمشی قبل از گسیختگی برشی اتفاق بیفتد.
47-برای تامین پیوستگی بیشتر در محل سطوح واریز ( درزهای اجرایی‌ ) علاوه بر آماده کردن سطح بتن قبلی سطح واریز را با قشری از ملات سیمان و ماسه نرم به ضخامت 2 تا 3 میلیمتر پوشانده و در بتنی که بلافاصله در کنار آن ریخته میشود میزان سنگدانه درشت را کم کرد .
48-در مناطق مرطوب می توان حداکثر 12 پاکت سیمان به شرط ارتفاع کل کمتر از 8/1 متر نباشد روی هم قرار داد.
49-در بتن ریزی در مناطق گرم جهت جلوگیری از تبخیر بالا باید از وزش باد بر بتن جلوگیری به عمل آورد ، برای کاهش دمای بتن از قطعات خرد شده یخ نیز می توان استفاده نمود و محیط بتن ریزی را حتی الامکان خنک کرد.
50-برای افزایش مقاومت در برابر زلزله در تیرهای قابهای بتن آرمه حداکثر فاصله مجاز خاموت های تیر در محل تکیه گاه کمتر از قسمت های دیگر تیر است.
51-در مورد خاموت های ستونهای قابهای بتن آرمه مقاوم در برابر زلزله لازم است که فاصله خاموت ها در نزدیکی اتصال به تیر کمتر از سایر قسمت های آن باشد.
52-در صورت نیاز به وصله آرماتورهای اصلی ستون برای مقاومت بهتر در مقابل زلزله بهتر است که محل وصله ها در نیمه میانی ستون باشد.
53-دیوار برشی مضاعف از نظر مقاومت در برابر زلزله : الف) بعلت قابلیت جذب انرژی در تیرهای اتصال و گسیخته شدن این تیرها ( بجای خود دیوار) برای مقابله با زلزله بهتر از دیوارهای تکی عمل می کنند. ب) با تعبیه شبکه های میلگرد ضربدری در محل تیرهای اتصال راندمان آن ها بیشتر می شود.
54-اعضای مرزی در دیوار برشی قسمت های انتهای دیوار که با مقطع افزایش یافته بوده و سلح به میلگردهای طولی محصور در خاموت می باشند ، برای کل نیروی محوری وارده به دیوار و زوج نیروهای محوری فشاری و کششی ناشی از کل لنگر وارده بر دیوار باید طراحی گردند.
55-پارامتر نسبت آب به سیمان مهمترین علمل در مقاومت فشاری بتن است.
56-هدف از استفاده بتن مگر (نظافت) هموار نمودن سطح زیر بتن اصلی ، جلوگیری از جذب آب و سیمان مخلوط بتن و جلوگیری از آسیب رساندن مواد زیان آور خاک به میلگردها است.
57-مناسبترین روش نصب سنگ پلاک بدنه های ساختمان بصورت خشک با بستهای فلزی روی پشت بند متصل به سازه می باشد.
58-اختلاف بین مقاطع فشرده و غیر فشرده این است که نسبت پهنای آزاد به ضخامت در عناصر فشاری مقاطع فشرده کوچکتر از مقدار نظیر در عناصر فشرده است.
59-در حالت حدی نهایی لغزش ضریب ایمنی جزئی برابر 85/0 روی بار مرده باید اعمال شود.
60-در ترکیب بارها در طراحی گاه بزرگترین تلاش حاصل از ترکیب بار مرده و سربار ملاک طرح مقطع قرار می گیرد.
61-اتصالات فلزی که نیروی محاسبه شده ای را تحمل می کنند باید تحمل 3 تن نیرو را داشته باشند.
62-یکی از حالات کمانش جان در تیرهای لانه زنبوری ، کمانش جانبی – پیچشی جان می باشد.
63-در وصله ستونها اگر سطح انتهایی دو قطعه کاملا صاف و تنظیم شده باشد و انتقال نیرو از طریق تماس مستقیم انجام شود ، وصله باید بتواند برابر 50 درصد مقاومت عضو متصل شونده را تحمل کند.
64-در وصله بال تیرها مقدار جوش در هر طرف طرف مقطع باید برای تامین مقاومتی که مقدارش حداقل 5/1 برابر نیروی موجود در قطعه وصله شده است ، کافی باشد.
65-به منظور استفاده از تیر لانه زنبوری تحت اثر بارهای متناوب تکرار شئنده و تحت اثر بارهای ناشی از زلزله برش ماشینی و برش اتوماتیک شعله ای با کیفیت مناسب مجاز است.
66-در یک ستون با تیرآهن دوبله و قیدهای موازی ، قیدها برای نیروی برشی ستون محاسبه می شوند.
67-برای کاهش ضخامت یک صفحه زیر ستون تعبیه سخت کننده حدفاصل ستون الزامیست.
68-وصله ستونها بر اساس نیروی محوری محوری ستونهای دو طرف وصله وصله و نیز بر اساس درصدی از مقاومت کوچکترین مقطع ستون دو طرف وصله بایستی طراحی شوند.
69-پدیده لهیدگی جان تیر در زیر بارهای متمرکز قسمتی از جان تیر که تحت اثر نیروی متمرکز فشاری قرار میگیرد دچار تسلیم می شود.
70- در صورتیکه از پیچ های معمولی و یا پیچ های پر مقاومت در حالت اتصال غیر اصطکاکی مشترک با جوش استفاده می شود ، فرض صحیح اینست که کل تنش در اتصال را جوش به تنهایی تحمل کند.
71-در یک اتصال جوش حداکثر بعد جوش گوشه به ضخامت صفحه ای که جوش روی لبه آن انجام می گیرد بستگی دارد.
72-عملیات ایجاد انحنا در یک عضو فولادی و یا از بین بردن آنها به کاربردن روشهای گرم کردن موضعی با حداکثر حرارت 650 درجه سانتی گراد.
73-میزان پیش خیز ، میزان خیز منفی قبل از ساخت را گویند و برای تیرها و خرپاها لازم می باشد.
74-در طراحی تیر واسط در سیستم مهاربندی واگرا ، سخت کننده های جان به منظور تامین شکل پذیری با سیلان برشی به فواصل حدود 25 برابر ضخامت جان در طول تیر واسط قرار داده می شوند و ولی از ورق مضاعف چسبنده به جان نمی توان برای تقویت جان به این منظور استفاده نمود.
75-در سیستم های مهاربندی واگرا ، جهت افزایش شکل پذیری ، ارجح است که تیر واسط در برش مقدم بر خمش به سیلان برسد ( جاری شود )
76- جهت جذب انرژی زلزله و کاهش نیروهای وارده بر ساختمان بهتر است که اسکلت ساختمان بصورت قاب فضائی خمشی همراه بادبند در هر دو جهت ساخته شود.
77-در قابهای صلب خمشی ، تیر و ستون در نقطه اتصال به یک اندازه دوران می کنند.
78-در قابها با اتصال خورجینی قابها قابلیت نیروی جانبی را ندارند.
79-قید افقی ستونهای دوبله باید 2 درصد نیروی فشاری ستون را تحمل کنند.
80-دو ستون به هم چسبیده در مقایسه با دو ستون که با قید افقی متصل شده اند ، دو ستونی که با قید افقی متصل شده اند قابلیت تحمل نیروی فشاری بیشتری را دارند.
81-بست مورب ستونهای دوبله بصورت فشاری طراحی می شوند.
82-در تیرهای لانه زنبوری ورق جان برای پوشاندن سوراخ و جلوگیری از خمش و کمانش توام قسمتهای بالا و پایین سوراخ بکار می رود.
83-در تیرهای لانه زنبوری اگر بتن داخل سوراخها نفوذ کند ضرفیت باربری تیر افزایش می یابد .
84-در مورد طاق ضربی می توان گفت که در زلزله های کوچک می توان آن را دیافراگم انعطاف پذیر بحساب آورد و در زلزله های بزرگ احتمال خرابی آن می رود.
85-در ساختمانی با ارتفاع 70 متر اتصال ستونهای فلزی بهمدیگر اتصال جوشی یا اتصال با پیچهای پر مقاومت تنیده است.
86-در مورد قابهای صلب خمشی شکل پذیر کمانش اعضا منجر به کاهش میزان انرژی جذب شده می گردد و به خصوص تحت اثر بارهای دوره ای (سیکلیک) ناشی از زلزله ، مقاومت کمانش اعضاء ممکن است کاهش یابد. لذا باید در طراحی جلوگیری از بروز کمانش کلی یا موضعی نیز منظور شود.
۸۷- پی عبارتست از مجموعه بخش هائی از سازه و خاک که انتقال بار بین سازه و زمین از طریق آن صورت می پذیرد.
۸۸- مسؤلیت اجرای صحیح عملیات مربوط به شناسایی خاک پی و به کارگیری لوازم و دستگاه های مناسب برای این کار بر عهده حفار است.
۸۹- بررسی های ژئوتکنیکی ، ارائه داده های مربوط به رفتار خاک که در طراحی و ساخت بناها لازم می آید و همینطور اثرات بنا بر محیط اطراف را نیز بررسی می کند.
۹۰- اگر از اثرات ناشی از گروه شمع صرفه نظر شود حداقل تا عمق 28 متر باید حفاری گردد.
۹۱- در مورد بخش ها یا عدسی های کف گودبرداری که دارای قابلیت تراکم بیشتر نسبت به سایر نقاط می باشد باید بهسازی شود و یا با خاک متراکم یا بتن ، جاگزین گردد.
۹۲- پی عمیق عبارتست از : عمق آن بیش از 6 برابر کمترین بعد پی باشد و از 3 متر کمتر نباشد.
۹۳- بتن شالوده های نواری در خشکی که فقط آرماتور کلاف دارند باید عیار حداقل 250 کیلوگرم سیمان در مترمکعب را دارا باشد.
۹۴- تعداد گمانه های حفاری تابعی است از : 1- ناهمگنی زمین در اعماق 2- گستردگی محیط ژثوتکنیکی 3- حساسیت سازه های مورد احداث نسبت به نشست های نامساوی.
۹۵- شالوده های منفرد که نزدیک هم بوده و به یکدیگر پیوسته می باشند می توانند بصورت پی مرکب در نظر گرفته شوند.
۹۶-طی بررسی های ژئوتکنیکی : 1- انواع خاکهای موجود در محل شناسایی شود 2- لایه های مختلف خاک زمین شناسایی می شوند 3- آب های زیرزمینی مورد مطالعه قرار می گیرند.
۹۷-در یک آزمایش گمانه زنی ، تعداد گمانه ها به حساسیت سازه های مورد احداث نسبت به نشست غیر متقارن ، نا همگنی زمین در عمق و گستردگی محیط ژئوتکنیکی تحت پوشش بستگی دارد.
۹۸-هنگام آبکشی و تخلیه گودها ، احتمال تخریب شیروانی گود و بالا آمدن کف گود در اثر فشار آب وجود دارد.
۹۹-برای بتن شالوده های بتن آرمه ، حداقل عیار در خشکی 300 و در آب 400 کیلوگرم سیمان در مترمکعب بتن است.
100- از نظر انتقال بارهای سازه به زمین پی های ویژه نسبت به پی های دیگر متفاوت می باشد.
101- جهت جلوگیری از تاثیر عوامل جوی بر دیواره گودبرداری خاک های قابل تورم می توان روی قسمت های گودبرداری شده توسط ملات ماسه سیمان پوشانده شود.
102- در گود برداری باید پایداری یناهای موجود در مجاورت گود ، پایداری کف و پایداری جداره گود توجه گردد.
103- در طراحی یک پی باید ظرفیت باربری خاک و نشست پی کنترول شود.
104- رخنمون های سنگی و پی های قدیمی در کف گود برداری که بصورت ناحیه ای در نزدیک پی نواری و یا گسترده قرار می گیرند موجب تمرکز تنش در زیر پی خواهد شد.
105- حداقل ضخامت و عیار بتن پاکیزگی ( مگر ) در شالوده های بتن آرمه بترتیب 5 سانتیمتر و 150 کیلوگرم سیمان در مترمکعب بتن است.
106- افزایش ابعتد پی سطحی ، در افزایش ظرفیت باربری ، موثرتر از کاهش میزان نشست زیر پی می باشد.
107- با زیادتر شدن تراکم نسبی خاکهای ماسه ای ، نوع گسیختگی در زیر پی ها به این ترتیب عوض می گردند : برش پانچ-برش موضعی – برش کلی .
108- بتن ریزی در مجاورت آب مستلزم خشکاندن کف گود است.
109- حداقل ژرفای شناسایی در یک پی شمعی گروهی به میزان بیشتر از 7 برابر قطر شمع ، پائین تر از نوک شمع هاست.
110- نقش اصلی شناژ در پی جلوگیری از جابجایی پی هاست.
111- دو پی ، با عرض های متفاوت ، فشار یکسانی را به زمین منتقل می کنند . میزان نشست در زیر آنها ، در زیر پی با عرض کوچکتر کمتر است.
112- ضخامت پی بر اساس برش تعیین می گردد.
113- تفاوت عمده پی های سطحی و پی های عمیق در نحوه انتقال بار به زمین می باشد.
114- برای مقابله با نیروی قائم کششی در پی سیستم اجرائی مناسب ، اجرای عمیق تر پی است.
115- عمق مطالعات ژئوتکنیکی برای یک ساختمان 2 تا 3 برابر عرض پی را در بر می گیرد.
116- مناسبترین و اقتصادی ترین نوع سیستم پی سازی روی بسترهای نرم و شل برای ساختمانهای زیر
5 طبقه بهسازی خاک بستر با سیمان و آهک و خاکریز می باشد.
117- کیسون همان پایه عمیق پی می باشد.
118- محدودیت نشست کل مجاز یک پی رادیه (گسترده) در کارهای ساختمانی مقدار قطعی و معینی دارد ولی معمولا بین 10-5 سانتیمتر برحسب نوع ساختمان متفاوت است.
119- پائین بردن آب زیر زمینی از سطح زمین باعث افزایش میزان باربری و نشست یک پی می گردد.
120- عمق پی های عمیق نسبت به ابعاد آنها حداقل 6 برابر کوچکترین بعد افقی است که انواع آنها شامل شمعها و دیوارکها و دیوارهای جداکننده می باشد.
121- در هنگام بررسی ژئوتکنیکی بستر شالوده ها اثرات حضور آب را باید از جنبه های میزان نفوذپذیری خاکها در نظر گرفت.
122- پدیده آبگونگی ( روانگرایی ) در خاکهای ماسه ای اشباع احتمال وقوع بیشتری دارد و حداکثر شتاب زمین و عمق لایه خاک مورد نظر و فشار وارده بر خاک باعث رخداد این پدیده می گردد.
123- نقش اصلی کلاف های افقی پی های منفرد مقابله با حرکت نسبی پی های منفرد در جهت افقی می باشد.
124- در یک پی منفرد تحت بار مرکزی ، وجود لنگر سبب کاهش ظرفیت باربری پی می شود.
125- برای مواجه با واژگونی پی های کناری ساختمان استفاده از پی های نواری ( مرکب ) توصیه می گردد.
126- در خاکهایی که پتانسیل آبگونگی دارند استفاده از پی های گسترده ( رادیه ژنرال‌ ) مناسب تر است.
127- برای احداث پی در زمین های شیبدار خاکبرداری و هم تراز کردن پی های الزامیست.
128- ساخت و ساز در مناطق دارای پتانسیل شدید دارای مخاطرات ژنوتکنیکی زلزله اجتناب پذیر است.
129- در مناطق زلزله خیز دارای خاکهای ریزدانه چسبنده سست ، عمق بناهای کوتاه مناسبترند چون دارای پریود طبیعی کوتاهتری هستند.
130- زهکشی جهت تثبیت نقاطی که دارای پتانسیل لغزش است مناسبتر می باشد.
131- نیروی افقی ناشی از زلزله موجب افزایش تنش وارد از طرف سازه به خاک پی و همچنین موجب کاهش ظرفیت باربری خاک و فشارهای غیر یکسان از طرف سازه بر خاک می گردد.
132- حرکت لرزه ای تابع پارامترهای منبع لرزه ، مسیر لرزه و شرایط موضعی ساختگاه است.
133- انرژی آزاد شده از منبع لرزه تابع مکانیزم شکست گسله و طول گسلش است.
134- بزرگی یک زمین لرزه تابه انرژی آزاد شده از منبع زمین لرزه است.
135- در تحلیل اثر آبرفت در انتشار امواج پارامترهایی مانند ظرفیت برشی خاک ، ستبرای آبرفت و میرایی خاک تاثیر عمده ای دارند.
136- جهت جلوگیری از پدیده روانگرایی در خاکی که استعداد آن را دارد ، در ساخت و ساز یاید لایه روتنگراشدنی را با روشهای خاصی متراکم نمود یا از اعمال بار به آن لایه خوداری نمود.
137- کنترول نشست در طراحی پی ها پس از تحلیل با استفاده از ظرفیت باربری باید حتما انجام گیرد.
138- با در نظر گرفتن بارگذاری، زلزله در خاکهای ماسه ای اشباع ظرفیت باربری نمایی کاهش می یابد.
139- یکپارچگی پی و اسکلت ساختمان موجب بالارفتن مقاومت ساختمان در برابر آثار سوء ناشی از روانگرایی می گردد.
140- در مناطقی که احتمال وقوع روانگرایی ( آبگونگی ) وجود دارد استفاده از پی های گسترده الزامیست.
141- در مناطق دارای پتانسیل روانگرایی ، ساختمان چوبی مناسبتر است.
142- مناطقی بیشتر دارای پتانسیل روانگرایی هستند که دارای ماسه های سست باشند.
143- در مناطق زلزله خیز بایستی برای طراحی دیوار حائل باید فشار خاک وارد بر دیوار حائل را افزایش داد و محل اثر نیرو را نیز متناسبا تغییر داد.
144- در اثر زلزله پایداری ترانشه ها کاهش پیدا می کند.
145- روانگری کامل هنگامی است که مقاومت نزدیک به صفر گردد.
146- ماسه بادی بهترین پتانسیل روانگرایی را دارد.
147- پتانسیل روانگرایی با مقدار ضربه نفوذ استاندارد اندازه گیری می شود.
148- پدیده آبگونگی در خاکهایی که در اثر برش ، حجم آنها کم می گردد اتفاق می افتد.
149- در اثر زلزله ممکن است فشار بین پی و خاک ، بعضی از پی های اضافه و برخی دیگر کم گردد.
150- بهتر است در پی های مستطیلی خروج از مرکزیت در ثلث وسط باشد.
151- برای اصلاح خاک دارای پتانسیل روانگری استفاده از روش تحکیم و تراکم خاک مناسبتر است.
152- در اثر بالا آمدن سطح آب در زیر پی های خاک شنی مقاومت تقریبا نصف می گردد.
153- برای پی سوله ها یا دهانه های نه زیاد ، شناژ بعلت نسبت لاغری شناژ در فشار مناسب نیست.
154- ایجاد پاشنه در کنار پی ها برای افزودن مقاومت برشی می باشد.
155- در خاکهایی با پتانسیل روانگری سرعت موج برشی حدود 250 نتر بر ثانیه می باشد.
156- تحکیم دینامیکی در خاک ماسه پوک مناسبتر است.
157- پیش بارگذاری توام با چاههای زهکشی در خاک رس مناسبتر است.
158- در میعان سازه بیشتر بداخل خاک فرو رفته و می چرخد.
159- بزرگی یک زلزله بطول گسله اش ارتباط ندارد.
160- در صورتیکه میزان رس خاک ماسه ای بیشتر باشد ، پتانسیل روانگری کمتر می شود.
161- در روانگرایی هنگام زلزله فشار آب در نوسان پی افزایش می یابد.
162- برای بارهائی که در پی کوتاه مدت افزایش دینامیکی دارند مانند زلزله ، مقاومت مجاز حدود 30% افزایش می یابد.
163- بر طبق آئین نامه 2800 در ساختمانهایی با مصالح بنائی غیر مسلح کلاف افقی باید در زیر همه دیوارها و در محل همه سقف ها باشد.
164- ساختمانهای آجری غیر مسلح که تراز روی بام آنها از زمین مجاور بیش از 8 متر نباشد تا 2 طبقه به اضافه یک زیر زمین مجاز به ساخت می باشند.
165- اتصال نما سازی که با آجر سه سانتیمتر ضخامت انجام می گیرد به این شکل اجرا می شود که بدنه ساختمان در داخل دیوارهای اصلی قبلا مفتولهایی گذارده شود و در موقع نما سازی سر آزاد این مفتولها در داخل دیوار نما قرار گیرد.
166- از نظر آئین نامه شماره 2800 تعداد محدودیتی در تعداد طبقات ساختمانهایی با مصالح بنائی مسلح نداریم.
167- در یک ساختمان 20 طبقه باید از عناصر قاب صلب و دیوار برشی برای تحمل نیروهای جانبی استفاده نمود.
168- اختلاف بین قاب خمشی و قاب ساده در این است که تعداد اتصالات تیر به ستون در قاب خمشی قابلیت انتقال لنگر را دارا می باشند ، در حالیکه در قاب ساده این قابلیت وجود ندارد.
169- پیش بینی قاب با اتصالات مقاوم خمشی ، در حالتی که تعداد طبقات بیش از 14 طبقه و یا ارتفاع ساختمان بیشتر از 50 متر باشد ضروری می باشد.
170- ضریب زلزله C در هیچ حال نباید از 10 درصد شتاب مبنای طرح کمتر اختیار گردد.
171- حداقل ضریب اطمینان در مقابل واژگونی در اثر زلزله برابر 75/1 می باشد.
172- حداقل ضریب زلزله استاتیکی یک سازه برابر 02/0 می باشد.
173- حداقل ضریب زلزله قطعه الحاق به ساختمان برابر 84/0 می باشد.
174- حداکثر ضریب زلزله استاتیکی برای یک سازه برابر 336/0 می باشد.
175- نقش اصلی میلگردهای افقی در دیوارهای آجری مسلح ، تقویت مقاومت برشی می باشد.
176- در ساختمانهای کوتاهتر از 15 طبقه سیستم مقاوم در مقابل بار جانبی زلزله می تواند بادبند یا دیوار برشی باشد.
177- در مورد ساختمانهایی تا 5 طبقه یا کوتاهتر از 18 متر ارتفاع در صورتیکه فاصله بین مرکز جرم طبقات بالاتر نسبت به مرکز صلبیت هر طبقه زیرین آن میزان 5 درصد بعد ساختمان در آن طبقه در امتداد عمود بر نیروی جانبی باشد محاسبه ساختمان در برابر لنگر پیچشی الزامی نیست.
178- نیروی جانبی در ساختمانهایی با عناصر مقاوم مختلط شامل دیوارهای برشی ، بادبندها و قابهای خمشی باید بین این عناصر به نسبت صلبیت آنها تقسیم گردد و هر طبقه برای بار مربوطه طراحی گردد.
179- در روش تحلیل شبه دینامیکی توزیع نیروی برشی پایه در ارتفاع ساختمان برای هر مود نوسان منحصرا به وزن آن طبقه بستگی دارد.
180- در ساختمانهایی با دیوار باربر، طول دیوار باربر بین دو پشت بند حداکثر 30 برابر ضخامت آن می باشد.
181- بادبندهای موجود در یک ساختمان با اسکلت فلزی می توانند از طبقه ای به طبقه دیگر تغییر موقیعت دهانه در داخل یک قاب مشخص داشته باشند.
182- درزهای انقطاع لزومی ندارند در شالوده ساختمان ادامه یابند.
183- مقاومترین سیستم سازه ای برای مقاومت در برابر زلزله سیستم ترکیبی قاب خمشی و دیوارهای برشی است.
184- درز انقطاع بین دو ساختمان 5 طبقه می تواند از روی پی به بالا بصورت ، با عرض ثابت ایجاد و با مصالح ضعیف پر شود.
185- برای محاسبه نیروی زلزله بام های مسطح و ساختمان های مسکونی فقط 20% بار زنده در نظر گرفته می شود.
186- برای عملکرد بهتر ساختمانهایی با مصالح بنائی در مقابل زلزله مجموع طول بازشوها در هر دیوار باربر از نصف طول آن دیوار بیشتر نباشد.
187- برای رفتار مطلوب تر ساختمان ها در برابر زلزله عناصر بار بر قائم ( ستونها ) دیرتر از تیرها دچار خرابی گردند.
188- برای بهبود رفتار لرزه ای ساختمانها بهتر است طرح معماری ساختمان ، بر اساس پلان حتی الامکان ساده و متقارن در هر امتداد ارائه گردد.
189- در مورد دیوارهای غیرباربر و تیغه ها اگر ارتفاع این دیوارها از تراز کف مجاور بیشتر از 5/3 متر باشد ، تعبیه کلاف های افقی و قائم الزامیست.
190- در صورتیکه بر خلاف نقشه های اجرایی ، کلیه دیوارهای خارجی و داخلی ساختمانی را با حفظ ضخامت و مقاومت از نوع سبکتر اجرا کنیم وزن ساختمان کم می شود و تنش های زیر پی کاهش می یابد و زمان تناوب نیز کاسته و ضریب زلزله افزلیش می یابد.
191- گیردار بودن تکیه گاه های تیر سبب افزایش مقاومت خمشی و کاهش تغییر شکل نیرو می شود.
192- از نظر ضوابط زلزله سقف کاذب ترجیحا باید با مصالح سبک ساخته شود و با اتصال مناسب به اسکلت یا کلاف بندی ساختمان متصل گردد.
193- حداقل ضخامت بتن پوششی روی میلگردهای طولی کلاف قائم برابر است با 5/2 سانتیمتر.
194- کلاف بندی قائم در ساختمانهایی با مصالح بنائی جهت کلیه ساختمانهای دو طبقه و ساختمانهایی یک طبقه با اهمیت زیاد الزامیست.
195- برای بارگذاری ، هر چه درجه نامعینی یک سازه بتن آرمه بیشتر باشد ، قابلیت جذب انرژی آن بیشتر است.
196- در یک سقف تیرچه بلوک ، بتن ریزی روی تیرچه بلوکها با 5 سانتیمتر بتن با میلگرد نمره 8 در هر 30 سانتیمتر عمود بر تیرچه ها انجام می گیرد.
197- ضریب رفتار ساختمانهای آجری مسلح 4 می باشد.
198- حداکثر فاصله مجاز کلاف های قائم 5 متر می باشد.
199- برای تسلیح یک دیوار برشی آجری وجود میلگرد قائم ضروری است.
200- در دیوارهای آجری مسلح ، میلگردهای قائم تا داخل شناژ افقی پی ادامه می یابند با حفظ طول
201- متداولترین حالت شکست میانقابهای آجری بهنگام زلزله ، علاوه بر ایجاد ترکهای ضربدری ، احتمال می رود کنج های دیوار نیز خرد شود.
202- استفاده از فولادهای ساختمانی با تنش های تسلیم بسیار بالا در ساختمان های ضد زلزله به هیچوجه نوصیه نمی گردد.
203- هر چه ضریب رفتار یک ساختمان بیشتر باشد آن ساختمان قابلیت جذب انرژی بیشتری را دارد.
204- استفاده از دیوارهای برشی بتنی در داخل قاب خورجینی فلزی ، برای مقابله با نیروی زلزله ، در صورتیکه قاب با دیوار بصورت مناسبی متصل گردد مجاز است.
205- در تحلیل یک قاب فضائی خمشی نیروهای زلزله هر طبقه در مرکز جرم آن طبقه می باشد.
206- سقفی که به مانند یک دیافراگم صلب عمل می نماید ، باعث می شود که نیرو های زلزله به نسبت صلبیت اعضای مقاوم تقسیم شوند.
207- از نظر عملکرد سقف بعنوان یک دیافراگم صلب ، سقف تیرچه بلوک از طاق ضربی بهتر است.
208- سختی یک سازه به مشخصات خود سازه بستگی دارد.
209- احداث طره ای بیش از 1 متر ممنوع می باشد.
210- در سازه هایی که مرکب از قاب خمشی و بادبند هستند ، نیروی زلزله به نسبت سختی بین قاب و بادبند تقسیم می شود.
211- توزیع نیروی زلزله ابتدا بطور قائم و آنگاه بطور افقی انجام می گیرد
آجر در پی سازی :
قبل از شروع عملیات، باید گیاهان و خاکهای نباتی از محل کار برداشته شود و محل دیوارچینی از وجود هر نوع گیاه و ریشه‌های عمقی پاکسازی شود. پس از این مرحله پیمانکار باید بر اساس نقشه‌های اجرایی و دستورالعملهای دستگاه نظارت نسبت به پیاده کردن محل دیوارها اقدام نماید. بهترین و مناسب‌ترین شالوده برای دیوار آجری شالوده نواری می‌باشد. عمق شالوده بستگی به ظرفیت باربری خاک، سطح آب زیرزمینی زیر شالوده و بالاخره آثار جوی نظیر نفوذ آبهای سطح‌الارضی و عمق نفوذ یخبندان دارد. پیمانکار موظف است بر اساس نقشه‌های اجرایی و همزمان با انجام عملیات خاکی نسبت به آماده سازی بستر پی و پی‌ریزی اقدام نماید.
دیوارچینی:
رعایت نکات زیر در دیوارچینی آجری الزامی است:
الف: دیوارچینی باید کاملاً قائم و شاقولی بوده، امتداد رجها کاملاً افقی باشد و بندهای قائم یک رج در میان دقیقاً در مقابل هم قرار گرفته و شاقولی باشند. ضخامت بند آجرها باید طبق نقشه‌های اجرایی باشد. ضخامت این بندها، نباید کمتر از 10 میلیمتر و بیشتر از 12 میلیمتر باشد. آجرچینی باید با رعایت اصول صورت پذیرد، به نحوی که قفل و بست کامل بین آجرها ایجاد شود. برای تزئین آجرچینی باید مطابق نقشه‌های اجرایی عمل شود.
ب: قبل از اجرای آجرچینی و با توجه به شرایط آب و هوایی و دستورات دستگاه نظارت، آجرها بایستی به مدت 60 دقیقه در آب خیسانده و بلافاصله به کار برده شوند. ریختن آب بر روی آجر مجاز نمی‌باشد.
پ: مشخصات آجر و نوع ملات مصرفی باید بر اساس فصل مصالح، نقشه‌های اجرایی، مشخصات فنی خصوصی و سایر دستورات دستگاه نظارت باشد. در صورت نبود این مشخصات رعایت نکات زیر الزامی است:
1- دیوارهای داخلی باربر:
دیوارچینی باید با آجر مرغوب (بر اساس مندرجات فصل مصالح) و ملات ماسه سیمان (6 : 1) یا ملات باتارد (8 : 2: 1) صورت گیرد. حداقل ضخامت این دیوارها، 20 سانتیمتر می‌باشد.
2- دیوارهای داخلی غیر باربر (تیغه‌ای)
بسته به ضخامت تیغه و شرایط کار باید به شرح زیر عمل شود:
ـ تیغه 6 سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک
ـ تیغه 10 سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات گچ و خاک یا باتارد 8 : 2 : 1 یا ملات ماسه سیمان 6 : 1
ـ تیغه 20 سانتیمتری با آجر معمولی یا سفالی مجوف با ملات ماسه آهک 3 : 1، باتارد 8 :2 : 1، یا ماسه سیمان 6 : 1
3- کرسی‌چینی
عرض کرسی‌چینی باید حداقل نیم آجر از دیوار بالای آن بیشتر اختیار شود و محور کرسی‌چینی حتی‌الامکان بر محور دیوار منطبق باشد. نقش عمده کرسی‌چینی، تأمین سطح اتکای بیشتر برای دیوار و تأمین ارتفاع تا رقوم کفسازی می‌باشد. به دلیل تماس مستقیم و دائم کرسی‌چینی با رطوبت، آجرهای به کار رفته در کرسی‌چینی، باید از میان آجرهای مقاوم با میزان کم جذب آب انتخاب شوند.
ت: انتخاب نوع ملات در مقاومت آجرکاری نقش بسیار مهمی خواهد داشت. به کار بردن ملات با عیار زیاد لزوماً نقش کلیدی در افزایش مقاومت آجرکاری ندارد، مثلاً چنانچه به جای ملات ماسه سیمان (3: 1) از ملات باتارد (6: 1: 1) استفاده شود، گرچه مقاومت ملات (40%) کاهش می‌یابد، ولی مقاومت آجرکاری تنها حدود 4% کاهش خواهد یافت. بنابراین می‌توان گفت به ازای هر مقاومت از آجر مصرفی یک ملات با مقاومت خاص، بهترین مقاومت آجرکاری را به دست می‌دهد. لذا نوع ملات مصرفی و آجر، باید در نقشه‌ها و مشخصات فنی خصوصی ذکر شود.
ث: به منظور تأمین حداکثر مقاومت و قفل و بست کامل، نحوه چیدن آجر، باید طبق نقشه‌های اجرایی و دستورالعملهای دستگاه نظارت باشد. چیدن صحیح و ایجاد قفل و بست کامل، باعث جلوگیری از نشستهای نامتجانس دیوارچینی و شکستهای احتمالی آن در برابر بارهای نقطه‌ای (متمرکز) خواهد بود، به ویژه در کنجها و محل اتصال دیوارهای متقاطع، تأمین قفل و بست کامل از اصول اولیه پایداری دیوارچینی می‌باشد، دیوارچینی باید به صورت یکنواخت در ارتفاع صورت گیرد و نباید اختلاف ارتفاع دیوارچینی در یک قسمت ساختمان نسبت به قسمتهای دیگر از یک متر تجاوز نماید. در مورد دیوارهای متقاطع، باید به منظور تأمین قفل و بست و پیوند کامل، یک رج در میان از قطعات اتصال یا لابند استفاده شود.
ج: علاوه بر نوع آجر و ملات مصرفی که نقش عمده در بالا بردن مقاومت آجرکاری دارد، ضریب لاغری و نحوه گیرداری دیوار با ستون آجری اثر مستقیم در مقاومت و عملکرد دیوار یا ستون آجری خواهد داشت. ضریب لاغری یک ستون یا دیوار عبارتست از نسبت ارتفاع به عرض مقطع ستون یا ضخامت دیوار. در حالت کلی ضریب لاغری دیوارهای آجری باربر با ملات سیمان، نباید از 18 بیشتر اختیار شود، در صورت استفاده از ملات ماسه آهک ضریب لاغری، نباید از 12 تجاوز نماید.
چ: در مواردی که دیوارچینی در مجاورت ستونهای فلزی یا بتنی قرار گیرد و در این نقاط درز پیش‌بینی نشده باشد، باید نحوه اتصال ستون به دیوار مطابق نقشه‌های اجرایی باشد، در صورتی که این جزئیات در نقشه‌ها نیامده باشد، باید به شرح زیر عمل شود:
1- اتصال دیوار با ستون فلزی
در هر متر ارتفاع، یک قطعه اتصال جوش شده به ستون فلزی باید در داخل ملات دیوارچینی قرار گیرد. قطعه اتصال به صورت T با میلگردی به قطر حداقل 8 میلیمتر به اندازه 350×150 میلیمتر که بعد 150 میلیمتری آن به ستون جوش داده می‌شود.
2- اتصال دیوار با ستون بتنی
در هر متر ارتفاع، 2 عدد شاخک U شکل به ابعاد 80×250×250 از میلگرد به قطر 10 میلیمتر به صفحه‌ای به ابعاد 6×100×100 میلیمتر جوش داده می‌شود، این صفحات با شاخکهای مناسب هنگام بتن‌ریزی در داخل ستون بتنی کارگذاری شده‌اند. شاخکهای U شکل در داخل دیوار آجری و درون ملات بین آجرها قرار داده خواهند شد.
ح: سوراخها و محلهای باز برای کارگذاری چهارچوبها، درها، پنجره‌ها، مجراهای تهویه، عبور لوله‌ها و کابلهای توکار و نظایر آن، باید قبلاً بر اساس نقشه‌های اجرایی کاملاً مشخص و هنگام آجرچینی تعبیه گردند تا نیازی به کندن و تخریب دیوارها به منظور تأمین فضاهای باز وجود نداشته باشد، در موارد استثنائی باید این عمل با تأیید دستگاه نظارت صورت پذیرد. چهارچوبها باید حتی‌الامکان همزمان با آجرچینی نصب شوند و به هنگام ریختن دوغاب در پشت پروفیل چهارچوبهای فلزی باید با قرار دادن وادارهای چوبی آنها را کاملاً مهار نمود تا در اثر فشار دوغاب‌ریزی خم نشده و در جهت طولی نیز تاب برندارد.
خ: نعل درگاهها باید بر اساس جزئیات مندرج در نقشه‌های اجرایی و با طول گیرداری کامل ساخته شوند. چنانچه نعل درگاه با یک تیرآهن ساخته می‌شود، طول گیرداری نباید از 25 سانتیمتر کمتر باشد. برای نصب این قبیل نعل درگاهها توصیه می‌شود از زیرسری بتنی یا صفحه‌های فولادی استفاده شود. در صورتی که عرض دیوار از نیم آجر بیشتر باشد، نعل درگاه از دو تیرآهن موازی ساخته می‌شود که در هر 50 سانتیمتر به وسیله دو عدد میل مهار در بالا و پایین به یکدیگر بسته می‌شوند.
د: آجرکاری در درجه حرارت کمتر از 5 درجه سانتیگراد مجاز نیست، در شرایط آب و هوایی سرد دیوارهای تازه چیده شده، باید با پوشاندن و گرم کردن محافظت شوند، در شرایط متعارف آجرکاری با ملات ماسه سیمان یا ملات باتارد باید حداقل 3 روز مرطوب نگه داشته شود و از خشک شدن آن جلوگیری به عمل آید.
ذ: برای تأمین ایمنی ساختمان در مقابل زلزله رعایت مندرجات ”آیین‌نامه طرح ساختمانها در برابر زلزله“ (استاندارد شماره 2800) الزامی است. ساختمانهای آجری در نقاط زلزله‌خیز باید به شرح زیر کلاف‌بندی شوند:
1- کلاف افقی
1-1 کلاف افقی در تراز پی
این کلاف از بتن آرمه بوده و نباید عرض آن از عرض دیوار یا 25 سانتیمتر و ارتفاع آن از عرض دیوار یا 25 سانتیمتر کمتر باشد. میلگردهای اصلی حداقل برای عرض کمتر از 35 سانتیمتر و برای عرض بیشتر از 35 سانتیمتر می‌باشد، به طوری که فاصله میلگردها از 25 سانتیمتر بیشتر نشود. تنگها از میلگرد و فاصله آنها برابر ارتفاع کلاف یا 20 سانتیمتر هر کدام که کوچکتر است، می‌باشد.
1-2 کلاف افقی در تراز سقف
این کلاف از بتن‌آرمه بوده و عرض آن برابر عرض دیوار و حداقل 20 سانتیمتر می‌باشد. در مورد دیوار خارجی و به منظور نماسازی می‌توان عرض کلاف را 12 سانتیمتر از عرض دیوار کمتر اختیار نمود. می‌توان ارتفاع کلاف روی دیوارهای باربر را تا 20 سانتیمتر و روی دیوارهای غیر باربر را تا 12 سانتیمتر تقلیل داد. میزان میلگرد در این نوع کلافها عیناً مشابه کلافهای افقی در تراز پی خواهد بود.
2- کلاف قائم
در تمامی ساختمانهای آجری دو طبقه یا ساختمانهای یک طبقه با اهمیت زیاد[3] اجرای کلاف قائم الزامی است. کلافهای قائم ممکن است از بتن‌آرمه با حداقل بعد 20 سانتیمتر، تیرآهن نمره 10 یا معادل آن در داخل دیوار، گوشه‌ها و تقاطع دیوارها با فاصله حداکثر محور تا محور 5 متر تعبیه شوند. در مورد کلافهای قائم بتن‌آرمه حداقل میلگرد می‌باشد. میلگردهای طولی باید با تنگهایی به قطر حداقل 6 میلیمتر به یکدیگر بسته شوند. حداکثر فاصله تنگها از یکدیگر 20 سانتیمتر است. کلافهای قائم باید به نحو مطمئن به کلافهای افقی متصل شوند تا سیستم به صورت یکپارچه عمل نماید.
دیوارچینی دوجداره:
دیوارهای دوجداره با آجر، باید دقیقاً بر اساس نقشه‌های اجرایی، دستورات دستگاه نظارت و مشخصات تعیین شده، مطابق رقوم و ترازهای موردنظر ساخته شوند. علاوه بر رعایت ضوابط و اصول مندرج در این فصل رعایت موارد زیر الزامی است.
الف: دیوارهای داخلی و خارجی باید به شکل کاملاً مطمئنی به وسیله بستهای گالوانیزه یا میلگرد ضدزنگ به قطر حداقل 8 میلیمتر، در فواصلی که در جهت افقی از 60 سانتیمتر و در جهت قائم از 50 سانتیمتر تجاوز نکند، به یکدیگر متصل شوند. تعد فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


روش چيني سريع‌سازي مسكن
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 2067 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )

روش چيني سريع‌سازي مسكن

ایران اکونومیست: مهندسان چيني‌ كه به خاطر سرعت در نحوه ساخت يك هتل آپارتمان 15 طبقه، موفق شدند ركورد جهاني سريع‌سازي را به نام خود ثبت كنند، جزئيات كامل اين پروژه را بالاخره منتشر كردند. مجتمعي كه در شانگهاي در 6 شبانه‌روز احداث شده، حاوي قطعات فلزي و بتني بزرگ توليدشده در كارخانه است كه كمتر از يك هفته در محل مونتاژ شده است. برخي قسمت‌هاي هتل همچون در و پنجره‌ها پلاستيكي است و در عين حال كل سازه در مقابل 9 ريشتر زلزله مقاومت دارد.

پخش اينترنتي فيلم كوتاه از احداث 6روزه يك هتل آپارتمان 15 طبقه در شانگهاي چين مسوولان وزارت مسكن و سازندگي اين كشور را در مقابل درخواست دو ميليون مهندس ساختماني از نقاط مختلف جهان براي اطلاع از جزئيات فني اين شيوه ساخت‌وساز قرار داده و باعث انتشار جزئيات «سبك چيني در سريع‌سازي مسكن» شده است.
گزارشي كه روز گذشته در اين باره منتشر شد حاكي است گروهي از مهندسان چيني با استفاده از قطعات پيش‌ساخته فلزي و با كمترين ميزان پرت مصالح، در 6 شبانه‌روز يك برج مسكوني احداث كرده‌اند كه اين سازه در عين مقاومت در برابر زلزله 9ريشتري، به‌خاطر به‌كار رفتن مصنوعات پلاستيكي در آن، سبك و سريع ساخته شده است.
alt
چینی‌ها که تاکنون به خاطر تولیدات ارزان‌قیمت خود بسیاری از بازارهای ریز و درشت جهان از مواد غذایی گرفته تا محصولات پیشرفته الکترونیکی را در قبضه خود گرفته‌اند، این بار به خاطر ساخت هتل آپارتمان 15 طبقه در 6 روز، در صنعت ساخت و ساز نیز شهرت دوباره‌ای برای خود دست و پا کرده و رکورد جدیدی در سریع سازی به ثبت رسانده‌اند. ديروز سرانجام پس از گذشت 45 روز از احداث هتل 15 طبقه آرک در چین، شرکت سازنده با انتشار جزئیات ساخت اين هتل، نحوه به کارگیری جدیدترین تکنولوژی روز جهان در صنعت ساخت‌و‌ساز را اعلام کرد. این هتل 15 طبقه حالا به خاطر سرعت بی‌نظیر ساخت نه تنها در چین به شهرتی دست یافته، بلکه توجه بسیاری از فعالان ساختماني در دنيا را نیز به خود جلب کرده است. به نظر مي‌رسد این رکورد شکنی بی‌سابقه در سریع سازی فصل جدیدی در به‌کارگیری مصالح ساختمانی پیش‌ساخته در صنعت ساخت‌وساز جهان گشوده است.
حدود دو هفته پیش يك فيلم ويدئويي كوتاه در سایت‌های اینترنتی منتشر شد که در آن روند ساخت هتل آرک (Ark) در شانگهای چین را نشان می‌داد. در این فيلم ویدئويي 3دقیقه‌اي، سرعت احداث بنایی بلند در شانگهای به تصویر کشیده شده است. این ویدئو بلافاصله پس از انتشار، توجه بسیاری را به خود جلب کرد؛ به طوری که ظرف کمتر از 10 روز، بیش از دو میلیون مهندس ساختماني در کشورهای مختلف فیلم ساخت اين هتل را در اینترنت تماشا کردند و در سايت‌ها پيغام «درخواست جزئيات» را ثبت كنند.
روش ساخت هتل آرک از آنجا دارای اهمیت است که در ساخت آن تا حد امکان از مصالح ساختمانی پیش ساخته استفاده شده؛ به طوری که 99درصد از این مصالح به طور مفید در ساختمان به کار رفتند و تنها یک درصد آنها تبدیل به نخاله و پرت شده‌ است. علاوه بر اینها احداث بنای کلی ساختمان فقط 46 ساعت طول کشیده و عمليات نازک‌کاری آن نیز ظرف 72 ساعت انجام شده است. تجهيز و جمع‌آوري كارگاه نيز در فاصله يك روز انجام شده است.
تجربه واقعي سريع‌سازي
alt
توجه به صنعتی سازی و استفاده از مصالح ساختمانی پیش ساخته، در حالی یکی از دغدغه‌های سازنده‌ها و شرکت‌های ساختمانی در جهان تبدیل شده و اقبال کشورهای مختلف را به دنبال آورده است که در ایران هنوز مشکلات زیادی در راه صنعتی سازی وجود دارد. به طور مثال از دی ماه سال گذشته پروژه‌ای آغاز شده که در آن ساخت 1100 واحد مسكوني به 20 انبوه‌ساز سپرده شده تا با استفاده از فنون صنعتی‌سازی به طور سریع ساخته شوند، اما با گذشت كمتر از یک سال هنوز خبری از اتمام این طرح نشده است.
از سوی دیگر، استفاده بهینه از تمام مصالح ساختمانی و تولید کم نخاله از دیگر نکات جالب توجه در ساخت هتل آرک چین است که مي‌تواند برای دست اندرکاران ساخت و ساز در کشور ما نیز الگویی مناسب باشد. چرا که بر اساس اعلام مراجع رسمي‌فقط در تهران سالانه بیش از 40 هزار تن نخاله ساختمانی تولید مي‌شود و حجم کل نخاله‌های ساختمانی بیش از 5برابر زباله‌های خانگی تخمین زده شده است.
جزئيات فني هتل
البته این بار اولی نیست که چینی‌ها موفق به رکورد شکنی در سریع‌سازی شده‌اند، پیش از این شرکت برود(Broad) که سازنده هتل آرک است، غرفه 6 طبقه خود در اکسپوی 2010 شانگهای را نیز با همین روش یک روزه ساخت، اما این بار احداث ساختمانی 15 طبقه در 6 روز موجب شهرت بیش از پیش این شرکت چینی شده است. در این حال مدیران شرکت ساختمانی برود(Broad) تاکید مي‌کنند که هتل آپارتمان آرک تمام استانداردهای ایمنی را نیز دارا است. بر اساس گزارش خبرگزاری‌های خارجی در ساخت این هتل از نوعی تکنولوژی جدید با عنوان modularization construction technology یا همان فن‌آوری پیمانه‌بندی استفاده شده است. در این روش که بر اساس استانداردها و پیمانه‌های جهانی انجام مي‌شود سازنده به بالاترین میزان استفاده مفيد از مصالح ساختمانی دست مي‌یابد، در مصرف انرژی ساختمان تا بیشترین حد ممکن صرفه جویی مي‌شود و مهم‌تر از همه ساختمان را در برابر 9 ریشتر زلزله مقاوم مي‌کند که این یعنی بالاترین میزان مقاومتی که تاکنون یک ساختمان در برابر زلزله داشته است.
تکنولوژی به کار رفته در هتل آرک نیز همانند غرفه برود در اکسپوی شانگهای از سه ویژگی بارز برخوردار است؛ پنجره‌های سه جداره، عایق گرما در دیوارها، سیستم بازیافت هوای گرم و رفلکس تابش خورشید ویژگی‌هایی هستند که موجب مي‌شوند در این بناها تا 80 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی شود. شرکت برود مي‌گوید: در هر یک متر مربع از هتل 15 طبقه آرک تنها 53 کیلو فلز و 43 کیلو بتن به کار رفته است، این در حالی است که در ساختمان‌های دیگر از این دست که بدون فناوری نوین احداث شده‌اند، بیش از 180 کیلو فلز و 355 کیلو بتن در هر مترمربع از ساختمان به‌كار مي‌رود. این ویژگی در کنار برخی ابتکارهای جدید دیگر از جمله پلاستیکی بودن جنس قاب پنجره‌ها موجب شده تا ایمنی ساختمان به حداکثر ممکن برسد.
از دیگر نکات قابل توجه ساخت هتل آرک علاوه بر سرعت فوق‌العاده ساخت آن، این است که در جریان احداث ساختمان حتی یک کارگر نیز مجروح و هيچ جرثقيلي در طول عمليات به سايت آورده نشد. البته با تمام اینها هنوز ابهام‌های زیادی در مورد ایمنی و کیفیت این هتل 15 طبقه وجود دارد. برخی ادعا مي‌کنند: بنایی که در عرض 6 روز ساخته شود، کیفیت لازم را نخواهد داشت؛ ادعایی که هم‌اكنون در انتظار پاسخ سازندگان هتل آرک است.

 

برگرفته از سایت : http://www.iraneconomist.com

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اطلاعات پايه جهت ساخت و ساز و تعاريف
8 مرداد 1393 ساعت 3:38 | بازدید : 1562 | نویسنده : فراسازه حیدری | ( نظرات )
 

اطلاعات پايه جهت ساخت و ساز و تعاريف

اطلاعات پایه

 
  مساحت زمین:  مساحت یک قطعه زمین را می گویند (عمدتاً در سند یا صورت مجلس تفکیک قید شده است یا‌آن دسته از اراضی که ابعاد آن ها بدون اندازه و حد و حدودی بوده و مساحت در سند قید نشده ، مساحت زمین از برداشت وضع موجود محاسبه می گردد.)

مساحت زيربنا: مساحت هر طبقه از بنا را گويند.

مساحت كل بنا: مجموع سطح طبقات يك ساختمان اعم از روي زمين يا زيرزمين.

متوسط مساحت زمين: نسبت مساحت قطعات تفكيك شده به تعداد آن را در يك محدوده معين .

ضريب سطح اشغال : سطح اشغال شده در طبقه همكف يك ساختمان نسبتبه كل مساحت زمين مورد نظر (طبق سند و يا مساحت وضع موجود بشرطي كه بدون كسر اصلاحي كمتر از سند مالكيت باشد.).

متوسط مساحت كل بنا :نسبت جمع مساحت پروانه ها يا جمع مساحت پايان ساختمانها به تعداد پروانه ها يا پايان ساختمان صادره .

متوسط ضريب تراكم :  نسبت جمع تراكم استفاده شده در هرپروانه يا بنا به تعداد كل پروانه هاي صادره .

مساحت كل طبقات و زيرزمين : مجموع مساحت كل طبقات احداث شده (مطابق مساحت كل بنا) با احتساب مساحت زيرزمين .

تعداد طبقات: طبقات احداث شده از روي شالوده تا پشت بام را شامل مي گردد( خرپشته جزء طبقات محسوب نمي شود.)

دوبلكس:

واحد دوبلکس ميتواند يك واحد مسكوني در دو يا چند طبقه احداث شود مثلا آشپز خانه و پذيرايي پايين و اتاق هاي خواب بالا باشند

 

  مساحت مفيد : بناي ايجاد شده و قابل استفاده بدون در نظر گرفتن راهروهاي ارتباطي ، راه پله ، چاهك آسانسور ، شوت زباله ،‌نورگيرها،‌پاركينگ و انبارهاي مجزا بخصوص در زير زمين وتاسيسات و فضاهاي مشاعي ديگر.

صفر طبقه : ايجاد خرپشته يا انباري يا توسعه بنا در طبقات موجود كه منجر به طبقه اضافي نشود.

تراكم : درصد بنايي كه نسبت به مساحت زمين در طبقات قابل احداث مي باشد كه در طرح تفصيلي براي كاربري هاي مختلف تعريف گرديده است. (به جز سطوح پاركينگ و مشاعات در همكف و زيرزمين ها و انباري در زيرزمين)

عملكرد بنا(كاربري طبقات و يا كاربرد بنا) : نحوه بهره برداري از فضاهاي ايجاد شده از يك ساختمان (انواع استفاده: مسكوني ، تجاري،‌اداري و…)

-         مسكوني : استفاده از فضاهاي پيوسته ايجاد شده در يك ساختمان بعنوان واحد مسكوني كه داراي نور كافي و سرويس مناسب بهداشتي نيز باشد(مناسب براي سكونت خانواده)

-         تجاري : محل داد و ستد كه معمولاً برگذر يا سرا يا پاساژ يا تيمچه احداث شده و عموماً داراي ويترين باشد(مراكزي كه اشخاص حقيقي و حقوقي طبق قانون تجارت عمليات تجاري انجام مي دهند و معاملات و داد و ستد مي نمايند.)

-         اداري : محلي كه در آنجا افراد حقوقي و حقيقي مشغول به كار بوده و كارهاي خدماتي مربوط به دولت و بخش خصوصي انجام مي شود.

-         آموزشي: بناهايي كه آموزش و پرورش و آموزش عالي و تعليم و تربيت در آنجا صورت مي پذيرد (مهدهاي كودك ،‌دبستان ،‌مدارس ، دبيرستان و دانشگاه و ديگر مراكز آموزشي)

-         صنعتي : بناهايي كه منسوب و مربوط به صنعت بوده و در آنجا قطعات كوچك و بزرگ ، سبك و سنگين و حجيم و كوچك صنعتي ساخته مي شود.

-         كشاورزي: بنايي كه در آن انواعي از كشاورزي، كشتكاري، زراعت ، فلاحت ،‌دامداري، پرورش طيور، پرورش ماهي انجام مي پذيرد و يا بصورت بنا و يا سالن هاي كوچك و بزرگ ،‌گلخانه ها ، سوله ها يا مراكز نمونه پرورش ايجاد شده اند.

-         فرهنگي : بنايي كه در آن به امور فرهنگي پرداخته مي شود. مانند آموزشگاه هاي مختلف ، دفاتر انتشاراتي،‌گالري ها،‌سينما، تئاتر و…

-         مذهبي : بنايي كه براي انجام آداب و آئين مذهبي احداث مي گردد.

-         بهداشتي : بنايي كه امور مربوط به تندرستي و بهداشت شهروندان در آنجا انجام مي پذيرد. مانند بيمارستان ،‌كلنيك ،‌درمانگاه ، تيمارستان و…

-         تفريحي ورزشي: بنايي كه درآن بتوان به پرورش تناسب و فيزيك بدني پرداخته و امكانات شادماني و فرح شهروندان را فراهم نمود. مانند شهربازي ،زمين هاي ورزشي ، باشگاه هاي ورزشي ،‌استاديوم ها ،‌استخرو…

-         حمل و نقل ‌: بنايي كه جهت امور جابجايي و تردد شهروندان مورد استفاده قرار ميگيرد. مانند پايانه ، پاركينگ روباز و طبقاتي ، فرودگاه ، راه آهن

-         خدماتي: بنايي كه در خدمت آسايش و رفع نگراني هاي شهري مورد استفاده قرار گيرد، مانند آتش نشاني ، مراكز جمع آوري زباله ، سرويسهاي عمومي

-         تجهيزات شهري: بناهايي كه جهت برطرف نمودن نيازهاي شهري ايجاد مي شود مانند پست هاي برق و گاز، مراكز مخابراتي، مراكز تصفيه آب

كاربري زمين : نحوه استفاده زمين را براساس سلسله مراتب انواع فعاليت هاي شهري و طرحهاي جامع و تفصيلي، كاربري          ملك گويند.

-         مسكوني : اراضي كه صرفاً براي سكونت افراد با تراكم مختلف پيش بيني شده (از بسيار كم – ويلايي – تا زياد – بلندمرتبه)

-         تجاري : اراضي كه براي احداث مغازه ، پاساژ بازار در نظر گفته شود (عمده فروشي و خرده فروشي و دفاتر تجاري)

-         اداري : اراضي كه براي احداث ادارات مختلف دولتي و خصوصي پيش بيني گردد.

-         آموزشي: اراضي كه براي احداث ساختمانهاي مورد نياز آموزش و پرورش تعليم و تربيت و نيز آموزش عالي و آموزش غيرانتفاعي و آموزشي رسمي و غيررسمي پيش بيني مي شود.

-         صنعتي: اراضي كه براي احداث ساختمانهاي صنعتي در نظر گرفته مي شود (مانند انبارها كارگاهها، كارخانجات، سردخانه ها و تعميرگاههاي بزرگ)

-         كشاورزي: اراضي كه (معمولاٌ‌خارج از شهر ) براي كشت و زرع پيش بيني شده و ساخت و ساز در آنجا ممنوع مي باشد.

-         فرهنگي و مذهبي: اراضي كه براي احداث اماكن مذهبي از قبيل مسجد ، حسينيه كليسا،كنيسه ، و آتشكده و … يا براي سينما و تئاتر وفرهنگسرا و… در نظر گرفته مي شود.

-         بهداشتي و درماني: اراضي كه براي احداث بيمارستان ، درمانگاه و ساير ساختمان هايي كه در ارتباط با بهداشت و درمان شهروندان باشد.

-         ورزشي: اراضي كه مختص ورزش و تفريح شهروندان براي احداث فضاها و استاديوم هاي انواع ورزشها باشد.

-         حمل و نقل : به اراضي اطلاق مي گردد كه براي احداث ترمينال، پايانه، فرودگاه، پاركينگ عمومي روباز و طبقاتي در نظر گرفته شوند.

-         پست : اراضي كه براي ايجاد مراكز و دفاتر پستي پيش بيني گرديده است.

-         حريم: اراضي كه بدليل نياز به فاصله ايمني لازم است حفظ گردد و در آن بنايي ايجاد نگردد و يا مقررات خاصي رعايت شود.

-         تاسيسات شهري: اراضي كه در اختيار تاسيسات شهري مانند نيروگاه ، پست برق، پست گاز ، ايستگاه راديوو تلويزيون و غيره قرار گيرد.

-         ارتشي : اراضي كه براي احداث پادگان ها و عمليات نظامي در اختيار ارتش و نيروهاي انتظامي قرار گيرد.

-         داخل طرح اجرايي : اراضي واقع در طرح هاي دردست اقدام شهرداري.‌(كه عمدتاً طرحهاي شبكه گذرها و ميادين مي باشند)

-         كلاً‌داخل طرح : اراضي كه كلاً‌ در طرح شبكه شهري و يا خدمات شهري واقع شوند.

-         معوض شهرداري: اراضي كه شهرداري در اختيار خود قرارداده تا در صورت نياز به صاحبان املاكي كه ملك آن ها در طرح واقع مي شوند واگذار نمايد.

-         انبارها: اراضي از شهر كه بعنوان بارانداز و احداث انبار اختصاص يابد.

-         خدمات شهري: اراضي با كاربري خدماتي مانند: آتش نشاني، مركز جمع آوري زباله،تجهيزات شهري

-         فاقد كاربري : اراضي كه فاقد هرگونه كاربري هستند يا بعنوان ذخيره هاي شهري در نظر گرفته شده اند و يا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازي و طرح تفصيلي ندارند.

انواع پروانه :

-         پروانه ساختماني: مجو.ز قانوني اي كه از طرف شهرداري براي هرگونه ساخت و ساز براي صاحبان املاك صادر مي گردد .

-         تخريب و بازسازي : پروانه اي كه با تخريب بناي قديمي و احداث بناي جديد براساس طرح تفصيلي صادر مي گردد.

-         اضافه اشكوب : مجوز احداث طبقاتي برروي طبقات موجود (توسعه بنا در ارتفاع)

-         تبديل : مجوزي كه براي تبديل يك واحد مسكوني به دو واحد ، تبديل واحد مسكوني به اداري و يا تبديل قسمتي از مسكوني به واحد تجاري و… صادرمي گردد.

-         تغييرات – تعميرات: پروانه اي كه منظور انجام تعميرات و تغييرات جزئي و كلي صادر گردد.

-         تمديد پروانه: در صورت منقضي شدن مهلت پروانه و يا عدم شروع عمليات ساختماني از طرف مالك ، اعتبار پروانه تمديد و با همان مشخصات صادر خواهد شد.

-         تغيير نقشه : در صورت تقاضاي مالك و به شرط عدم شروع عمليات ساختماني نسبت به تغييرات يا جابجايي فضاها يا توسعه بناي پروانه هاي معتبر ، پروانه تغيير نقشه صادر خواهد شد.

-         ابطال پروانه : در صورت تقاضاي مالك با اخذ اصل پروانه صادره و ابطال آن و پيوست به پرونده بصورت مكانيزه نيز پروانه باطل و تصوير به مراجع ذيربط اعلام مي گردد و با رعايت ضوابط و مقررات پرداختي هاي مالك عودت گردد.

-         تعويض مهندس ناظر يا مجري: در صورت درخواست مالك و با رعايت ضوابط و مقررات و موافقت ناظر و مجري و مراجع ذيصلاح و معرفي ناظر و مجري جديد مجوز فوق صادر مي گردد.

انواع گواهي :

-         عدم خلاف: در صورت شروع به كار ساختماني طبق پروانه صادره براي هرگونه معامله و يا انقضاي مهلت پروانه (براي ادامه عمليات ساختماني يا بروز خلاف، پس از رسيدگي ،‌گواهي جديدي به نام عدم خلاف صادر مي گردد.

-         بلامانع ناحيه: در موارد بروز تخلفات جزئي كه منجر به جلوگيري شود، پس از رفع خلاف يا رسيدگي به آن ، مجوز ادامه كار از شهرسازي منطقه به ناحيه مربوطه صادر خواهد شد.

-         بلامانع شهرسازي: درصورت درخواست انواع پروانه و كشف خلاف در بنا و رسيدگي به آن براي سهولت روند اداري و ادامه كار ، بلامانع شهرسازي صادر خواهد شد.

-         پايان كار: در صورت پايان عمليات ساختماني و عدم وجود تخلف و ارائه گواهي صحت اجرا از جانب مهندس ناظر گواهي پايان كار ساختماني توسط شهرداري صادر مي شود.

-         پايان كار آپارتماني: صدور گواهي پايان ساختمان يا عدم خلاف در مورد هريك از آپارتمان هاي يك مجتمع بشرطي كه در اختصاصيات و مشاعات تخلفي حادث نشده باشد .

-         پايان كار قبل از 49: جهت بناهايي با هر كاربري كه قبل از ارديبهشت سال 1349 احداث و بهره برداري گرديده اند( شامل مقررات طرح جامع تهران نمي باشند) پايان ساختماني قبل از 1349 صادر مي گردد.

-         تمديد پايان كار: در صورت انقضاي اعتبار پايان كار و عدم وجود هرگونه خلاف يا تغييرات در بنا پايان كار مذكور با همان مشخصات مجدداً‌ تمديد مي گردد.

مشخصات املاك در كاربري مسكوني:

-         مساحت زيربنا: مجموع سطوح در هرطبقه از ساختمان هاي يك ملك را مساحت زيربناي آن طبقه گويند.

-         مساحت كل بنا: عبارت است از مجموع سطوح ساخته شده در كليه طبقاتي كه در يك ملك احداث مي شود يا شده است كه شامل زيرزمين يا زيرزمين ها ، همكف، طبقات فوقاني اعم از قسمت هاي مفيد و اختصاصيات و يا مشاعات در طبقات ساختمان مي باشد.

-         متوسط مساحت زمين: عبارت است از نسبت كل مساحت زمين ها به تعداد اراضي بلوك يا ناحيه ، محله،‌منطقه ، شهر

-         ضريب سطح اشغال : عبارت است از نسبت درصد مساحت سطح مجاز احداث بنا به مساحت قطعه زمين در طبقه همكف

-         متوسط مساحت كل بنا : عبارت است از نسبت مساحت كل بنا در املاك موجود به تعداد  اراضي بلوك يا ناحيه يا محله يا منطقه يا شهر

-         ضريب تراكم مجاز: عبارت است از نسبت درصد سطح زيربناي كل ساختمان به سطح قطعه زمين مورد ساخت با كاربري مجاز طبق طرح تفصيلي (مشاعات و انبار و پاركينگ در زيرزمين و پاركينگ در همكف جزء اين ضريب محاسبه نمي گردند.)

-         تراكم استفاده شده : عبارت است از سطح زيربناي كل ساختمان به سطح قطعه زمين مورد ساخت با هركاربري (مشاعات و پاركينگ و انباري در زيرزمين و پاركينگ درهمكف جزء اين سطوح محاسبه نمي گردد)

-         بناي مفيد : مجموع زيربناي كل طبقات بجز سطح پاركينگ ها و انباري ها و مشاعات

-         مساحت زيربناي مشاعات در مسكوني: شامل مجموع مساحت تاسيسات ، راهرو ، راه پله،‌آسانسور ، لابي،‌سالن اجتماعات ، استخر و سونا و ورزشي، سرايداري، شوت زباله ، نگهباني، نورگيرها، سرويس بهداشتي و انباري مشاع جزء سطوح  مشاعات مي باشند.

-         درصد بناي مفيد استفاده شده: درصد مجموع زيربناي مفيد طبقات در طبقات، نسبت به مساحت ملك(طبق سند مالكيت) . (زيربناي كل ، منهاي مشاعات و پاركينگ و انباري)

انواع اراضي :

-         داير:اراضي داراي ساختمان و تاسيسات و ديواركشي متناسب با ملك و يا املاكي كه  باغ و مشجر و يا زراعي باشد، مي گويند .

-         باير: به اراضي فاقد ساختمان و تاسيسات مي گويند كه سابقه داير بودن را داشته اند.

-         موات : به املاكي كه فاقد ساختمان و تاسيسات باشد و هرگونه سابقه عمران و آبادي و يا باغ و كشاورزي نداشته اند گويند.

مشخصات كاربري ملك :

-         مسكوني : به سطوحي اطلاق مي گردد كه براساس نقشه كاربري اراضي جهت احداث واحدهاو مجموعه هاي  مسكوني اختصاص يافته اند.

-         تجاري: اين اراضي براي فعاليت هاي بازرگاني ، مغازه ها و فروشگاه ها ، كسب و پيشه و دواير نمايندگي هاي مختلف و دفاتر تجاري براساس سلسله مراتب طرحهاي تفصيلي (خرده فروشي، عمده فروشي، دفاتر) پاساژ، تيمچه، سرا درنظر گرفته شده است.

-         مختلط : عبارت است از تركيب چندعملكرد از كاربري هاي مختلف دريك قطعه زمين با كاربري مختلط (تجاري اداري، تجاري مسكوني ، مسكوني اداري و اختلاطي از كاربري هاي فرهنگي ،‌ورزشي، آموزشي) با توجه به طرح تفصيلي مي باشند.

-         باغ : عبارت است از زمين محصور و يا غير محصوري كه در آن درخت به تعدادي كه قانون مشخص نموده است كاشته باشند و يا در طرح تفصيلي به صورت باغ تعيين شده باشد.

-         مذهبي: انواع كاربريهاي مذهبي در سلسله مراتب خدمات شهري به شرح ذيل مي باشد. * اراضي مذهبي رده محله شامل: مساجد كوچك، تكاياو حسينيه ها * اراضي مذهبي رده ناحيه شامل: مساجد و فاطميه ها *‌اراضي مذهبي رده منطقه شامل: مساجد بزرگ و هيئت ها* اراضي مذهبي رده حوزه شامل: مجتمع هاي مذهبي ، دارالتبليغ ها و مهديه ها * اراضي مذهبي رده شهر و فراتر : شامل مساجد اصلي شهر ، خانقاه ،‌ كليساها و كنيسه ها ، امامزاده ها ، بقاع متبركه ،‌مصلي ،‌آتشكده ها و معابد.

-         آموزشي: اين اراضي بسته به سلسله مراتب خدمات شهري با توجه به رده هاي مختلف كاربري آموزشي به احداث ساختمان هاي آموزشي اختصاص دارد. فعاليت هاي مجاز در اين اراضي آموزشي رده هاي مختلف به شرح ذيل مي باشد. *  اراضي آموزشي رده محله: شامل مهدكودك، آمادگي ،‌مدرسه ابتدايي مدارس راهنمايي و دبيرستان ها.*  اراضي آموزشي رده ناحيه: شامل كلاس هاي نهضت سواد آموزي، مراكز آموزش حرفه اي و هنركده ها.* اراضي آموزشي رده منطقه شامل: مدارس اسلامي ،‌موسسات آموزش زبان هاي خارجي وهنرستان هاي صنعتي* اراضي آموزشي رده حوزه اي : شامل مدارس ويژه نابينايان ،‌مدارس ويژه معلولين كرو و لال و مدارس ويژه ساير معلولين .* اراضي آموزشي رده شهر و فراتر: شامل مدارس ويژه خارجيان مقيم تهران و مدارس ويژه كودكان استثنايي

-         فرهنگي : انواع كاربري هاي فرهنگي بنا به سلسله مراتب خدمات شهري به شرح ذيل مي باشد. *‌ اراضي فرهنگي رده محله اي : شامل كتابخانه كودكان و كتابخانه هاي درجه 5 * اراضي فرهنگي رده ناحيه اي : شامل كتابخانه هاي درجه 4 و سالن هاي اجتماعات. * اراضي فرهنگي رده منطقه : شامل كتابخانه هاي درجه 3، بنيادهاي ارشادي و كانون ها*اراضي فرهنگي رده شهر و فراتر : شامل اماكن و محوطه هاي تاريخي ، موزه ها، موسسات انتشاراتي، كتابخانه هاي ملي و ساير كتابخانه هاي بزرگ ،‌نمايشگاهها، انجمن ها ،‌بناهاي يادبود،‌آرامگاه مشاهيرو فرهنگستان ها.

-         بهداشتي: اين اراضي در رده محله مطرح شده و شامل گرمابه ها و رختشويخانه ها مي گردد.

-         ورزشي : انواع اين كاربري برحسب سلسله مراتب خدمات شهري به شرح ذيل مي باشد. * اراضي ورزشي رده محله: شامل زمين هاي بازي كوچك . * اراضي ورزشي رده ناحيه : شامل زمين هاي ورزشي و سالن هاي كوچك. *‌اراضي ورزشي رده منطقه شامل زمين هاي ورزشي سالن هاي متوسط – سالنهاي استخر سرپوشيده و اراضي ورزشي رده شهر، استاديوم ها و …مي باشد.

-         فضاهاي سبز-پارك عمومي: ملكي كه داراي طرح پارك ، حريم سبز ، جنگل مصنوعي و … طبق طرح تفصيلي و جامع مي باشد، بارده بندي باغ كودك ،‌پارك محله، پارك منطقه اي و پارك هاي عمومي شهري ،‌حريم سبز بزرگراهها ، اتوبانها ، بزرگراه ها ، كمربند سبز شهري

نوع سازه :

-         خشت خام يا گل با سقف خشتي

-         خشت خام يا گل با سقف چوبي

-         خشت خام با سقف شيرواني

-         خشت با مخلوط آجر يا سنگ لاشه با هرنوع سقف به استثناي شيرواني

-         خشت با مخلوط آجر يا سنگ لاشه با سقف شيرواني يا تيرآهن

-         آجر يا بلوك سيماني يا سنگ لاشه با هرنوع سقف به استثناي شيرواني

-         آجر يا بلوك سيماني يا سنگ لاشه با سقف شيرواني يا تيرآهن

-         چوب با سقف صاف يا شيبدار

-         آجر يا بلوك سيماني يا سنگ لاشه با ستون هاي مياني فلزي يا بتوني با هرنوع سقف تا سه طبقه

-         آجر با ستون هاي مياني فلزي يا بتوني از سه طبقه به بالا با هرنوع سقف

-         فلزي با هرنوع سقف

-         قطعات پيش ساخته چوبي با هرنوع سقف

-         پيش ساخته بتون آرمه با هرنوع سقف

-         بتون آرمه با هرنوع سقف

-         سوله ها براي استفاده انواع انبار، سالن، آشيانه

   انوع سقفها :

-         تيرچوبي

-         طاق ضربي

-         تيرچه و بلوك

-         تيرچه پيش تنيده و بلوك

-         دال بتني يك طرفه

-         سقفهاي پيش ساخته

-         سقفهاي پس كشيده

-         سبك

-         شيرواني (سفالي ، آردواز)

-         صاف

-         شيب دار

-         انواع بلوك – سيماني- سفالي - پلاستوفوم
 
منبع : شهرداري تهران 
فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 59
بازدید دیروز : 2
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 1047
بازدید کل : 74308
تعداد مطالب : 133
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط https://sites.google.com/site/farasazehgostar/

چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان  مجتمع های آپارتمانی اداری ، مسکونی و واحدهای تجاری  بهمراه آدرس  http://farasazeh.loxblog.com/ لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

فروش آپارتمان های اداری و واحدهای تجاری در خیابان آزادی تهران _ بصورت نقد و اقساط

 






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 133
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 24

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 59
:: باردید دیروز : 2
:: بازدید هفته : 59
:: بازدید ماه : 1047
:: بازدید سال : 4254
:: بازدید کلی : 74308